131

 131 זֶה הוּא שֶׁאָמַר רַבִּי יְהוּדָה, כָּךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל צַדִּיק: כֵּיוָן שֶׁרוֹאֶה שֶׁמְּעַיְּנִים בְּדִינוֹ, אֵינוֹ מִתְאַחֵר לָשׁוּב וּלְהִתְפַּלֵּל וּלְהַקְרִיב [עַל] חֶלְבּוֹ וְדָמוֹ לִפְנֵי צוּרוֹ, עַד שֶׁמִּסְתַּלְּקִים בַּעֲלֵי הַדִּין מִמֶּנּוּ.

 131 הֲדָא הוּא דְּאָמַר רַבִּי יְהוּדָה כָּךְ דַּרְכּוֹ שֶׁל צַּדִּיק כֵּיוָן שֶׁרוֹאֶה שֶׁמְעַיְינִין בְּדִינוֹ אֵינוֹ מִתְאַחֵר לָשׁוּב וּלְהִתְפַּלֵל וּלְהַקְרִיב (על) חֶלְבּוֹ וְדָמוֹ לִפְנֵי צּוּרוֹ עַד שֶׁמִּסְתַּלְּקִין בַּעֲלֵי הַדִּין מִמֶּנּוּ.

zeh hu she'amar rabi yehudah, kach darko shel tzadik: keivan shero'eh shemme'ayenim bedino, eino mit'acher lashuv ulehitpallel ulehakriv [al] chelbo vedamo lifnei tzuro, ad shemmisttallekim ba'alei hadin mimmennu

hada hu de'amar rabi yehudah kach darko shel tzadik keivan shero'eh shem'ayeynin bedino eino mit'acher lashuv ulehitpalel ulehakriv (l) chelbo vedamo lifnei tzuro ad shemmisttallekin ba'alei hadin mimmennu

Translations & Notes

עולם העליון נצרך להתעוררות מעולם התחתון. וכאשר נשמות הצדיקים יוצאות מעוה"ז, ועולות למעלה לגן עדן, מתלבשות כולן באור העליון בצורה יקרה. ובהן הקב"ה משתעשע ומשתוקק אליהן, כי הן פרי מעשיו. וע"כ נקראים ישראל בנים להקב"ה, משום שיש להם נשמות קדושות, כמ"ש, בנים אתם לה' אלקיכם, כי נשמות הן בנים, פרי מעשיו של הקב"ה.
עולם העליון, הנוקבא, הנקראת לילה, אשר שלמותה מצד קו השמאל, נגלית מחצות לילה ואילך, מחזה ולמטה של הנוקבא. כמ"ש, ותָקָם בעוד לילה. אמנם להיות הארת השמאל חכמה בלי חסדים, הוא עוד לילה, כי אור החכמה אינו יכול להאיר בלי לבוש של חסדים. ע"כ כתוב, עולם העליון נצרך להתעוררות מעולם התחתון. שעולם העליון, הנוקבא, חכמה בלי חסדים, אינו יכול להאיר ונצרך להתעוררות, להעלאת מ"ן מעולם התחתון, מעוה"ז, מהנשמות, שיעלו מ"ן אליה, שעל מ"ן הללו יוצאת קומת חסדים, ומגלה את קו האמצעי, הקב"ה, המכריע ומלביש החכמה באור החסדים.
וכאשר נשמות הצדיקים יוצאות מעוה"ז, ועולות למעלה לגן עדן, לנוקבא, הן מעלות מ"ן ומגלות בה את קו האמצעי, הקב"ה, המכריע ומלביש החכמה בחסדים, שלבוש הזה דחסדים מכונה לבוש יקר. וע"כ כתוב, מתלבשות כולן באור העליון בצורה יקרה, כי שיעור האור שהתחתון גרם בעליון, זוכה בו גם התחתון. וע"כ כיוון שהנשמות גרמו לבוש יקר דחסדים לנוקבא, זוכות בו גם הן. ומתלבשות בלבוש יקר הזה. ובהן הקב"ה משתעשע ומשתוקק אליהן, כי הקב"ה הוא קו אמצעי, שע"י העלאת מ"ן של הנשמות, הוא בא לנוקבא, גן עדן, ומשלים אותה בקו האמצעי. וע"כ משתעשע עם הנשמות ההן, ומשתוקק אֲליהן. כי הן פרי מעשיו, שהן תולדות הקב"ה. וע"כ נקראים ישראל בנים, כמ"ש, בנים אתם לה' אלקיכם.

132

 132 שֶׁכֵּיוָן שֶׁאָמַר וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו - מַה כָּתוּב בַּנְּשָׁמָה? וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל שָׂרָה. בְּחִפָּזוֹן וּבִמְהִירוּת בְּלֹא שׁוּם הַעְכָּבָה. מִיָּד מְמַהֶרֶת הַנְּשָׁמָה אֵצֶל הַגּוּף לְהַחֲזִירוֹ לְמוּטָב וּלְבַקֵּשׁ בְּמַה שֶּׁיִּתְכַּפֵּר לוֹ, עַד שֶׁמִּסְתַּלְּקִים מִמֶּנּוּ בַּעֲלֵי הַדִּין.

 132 דְּכֵיון שֶׁאָמַר וַיִּשָּׂא עֵינָיו (דף קב ע''א) וַיַּרְא והִנֵּה שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו, מַה כְּתִיב בַּנְּשָׁמָה, וַיְמַהֵר אַבְרָהָם הָאֹהֱלָה אֶל שָׂרָה. בְּחִפָּזוֹן וּבִמְהִירוּת בְּלֹא שׁוּם הַעְכָּבָה, מִיָּד מְמַהֶרֶת הַנְּשָׁמָה אֵצֶּל הַגּוּף לְהַחֲזִירוֹ לְמוּטָב וּלְבַקֵּשׁ בַּמֶּה שֶׁיִּתְכַּפֵּר לוֹ עַד שֶׁמִּסְתַּלְּקִין מִמֶּנּוּ בַּעֲלֵי הַדִּין.

shekeivan she'amar vayisa einav vayar vehinneh sheloshah anashim nitzavim alav - mah katuv banneshamah? vaymaher avraham ha'ohelah el sarah. bechipazon uvimhirut belo shum ha'kavah. miad memaheret hanneshamah etzel haguf lehachaziro lemutav ulevakkesh bemah sheiitkaper lo, ad shemmisttallekim mimmennu ba'alei hadin

decheivn she'amar vayisa einav (df kv '') vayar vhinneh shelshah anashim nitzavim alav, mah ketiv banneshamah, vaymaher avraham ha'ohelah el sarah. bechipazon uvimhirut belo shum ha'kavah, miad memaheret hanneshamah etzel haguf lehachaziro lemutav ulevakkesh bammeh sheiitkaper lo ad shemmisttallekin mimmennu ba'alei hadin

Translations & Notes

ואפילו בנשמות שבעוה"ז הוא משתעשע. משום, שבחצות לילה, כל אלו צדיקי אמת מתעוררים כולם לקרוא בתורה ולהשמיע תשבחות של התורה. והקב"ה וכל אלו הצדיקים שבתוך גן העדן, כולם מקשיבים לקולותיהם. וחוט של חסד נמשך עליהם ביום. כלומר, שע"י המ"ן, שהם מעלים, ע"י התורה והתשבחות, נמשך קו האמצעי אל הנוקבא, שהוא אור החסדים. ולפי שהם גרמו לאור הזה, זוכים גם הם באותו השיעור שגרמו לנוקבא. וכמ"ש, יומם יצווה ה' חסדו, ובלילה שירוֹ עימי. שבשביל השירה שבלילה זוכים לחסדו ביום.

133

 133 רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, מַהוּ שֶׁאָמַר וְאַבְרָהָם וְשָׂרָה זְקֵנִים בָּאִים בַּיָּמִים חָדַל לִהְיוֹת לְשָׂרָה אֹרַח כַּנָּשִׁים? אֶלָּא, כֵּיוָן שֶׁהַנְּשָׁמָה עוֹמֶדֶת בְּמַעֲלָתָהּ, וְהַגּוּף נִשְׁאָר בָּאָרֶץ מִכַּמָּה שָׁנִים, בָּאִים בַּיָּמִים שָׁנִים וְיָמִים הַרְבֵּה וְחָדַל לָצֵאת וְלָבֹא וְלַעֲבֹר אֹרַח כִּשְׁאָר כָּל אָדָם. נִתְבַּשֵּׂר לְהַחֲיוֹת הַגּוּף.

 133 רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר מַהוּ דְּאָמַר ואַבְרָהָם וְשָׂרָה זְקֵנִים בָּאִים בַּיָּמִים חָדַל לִהְיוֹת לְשָׂרָה אֹרַח כַּנָּשִׁים. אֶלָּא כֵּיוָן שֶׁהַנְּשָׁמָה עוֹמֶדֶת בְּמַעֲלָתָהּ וְהַגּוּף נִשְׁאָר בָּאָרֶץ מִכַּמָּה שָׁנִים, בָּאִים בַּיָּמִים, שָׁנִים וְיָמִים הַרְבֵּה. וְחָדַל לָצֵּאת וְלָבֹא וְלַעֲבֹר אֹרַח כִּשְׁאָר כָּל אָדָם, אִתְבַּשַּׂר לְהַחֲיוֹת הַגּוּף.

rabi eli'ezer omer, mahu she'amar ve'avraham vesarah zekenim ba'im bayamim chadal lihyot lesarah orach kannashim? ella, keivan shehanneshamah omedet bema'alatah, vehaguf nish'ar ba'aretz mikammah shanim, ba'im bayamim shanim veyamim harbeh vechadal latze't velavo vela'avor orach kish'ar kal adam. nitbaser lehachayot haguf

rabi eli'ezer omer mahu de'amar v'avraham vesarah zekenim ba'im bayamim chadal lihyot lesarah orach kannashim. ella keivan shehanneshamah omedet bema'alatah vehaguf nish'ar ba'aretz mikammah shanim, ba'im bayamim, shanim veyamim harbeh. vechadal latze't velavo vela'avor orach kish'ar kal adam, itbasar lehachayot haguf

Translations & Notes

וע"כ התשבחות, העולות לפני הקב"ה בלילה, הן תשבחות שלמות. בשעה שישראל היו סגורים בבתיהם, כשהקב"ה הרג את בכורי מצרים, היו אומרים לפני הקב"ה הלל ותשבחות.