158

 158 וְאָז יָדְעוּ בְּנֵי הָעוֹלָם חָכְמָה עֶלְיוֹנָה נִכְבָּדָה מַה שֶּׁלֹּא הָיוּ יוֹדְעִים מִקֹּדֶם לָזֶה, שֶׁכָּתוּב (ישעיה יא) וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'. כֻּלָּם עֲתִידִים לִשְׁרוֹת עַל הַפֶּתַח הַתַּחְתּוֹן הַזֶּה, שֶׁהוּא פֶּתַח הָאֹהֶל, וְכֻלָּם עֲתִידִים לִשְׁרוֹת עַל מֶלֶךְ הַמָּשִׁיחַ כְּדֵי לָדוּן הָעוֹלָם, שֶׁכָּתוּב וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וגו'.

 158 וּכְדֵין יִנְדְעוּן בְּנִי עָלְמָא חָכְמְתָא עִלָּאָה יַקִּירָא מַה דְּלָא הֲווּ יָדְעִין מִקַּדְמַת דְּנָא. דִּכְתִיב, (ישעיה יא) וְנָחָה עָלָיו רוּחַ יְיָ רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת יְיָ. כֻּלְהוּ זְמִינִין לְאַשְׁרָאָה עַל הַאי פִּתְחָא תַּתָּאָה דְּאִיהוּ פֶּתַח הָאֹהֶל. וְכֻלְהוּ זְמִינִין לְאַשְׁרָאָה עַל מַלְכָּא מְשִׁיחָא בְּגִין לְמֵידַן עָלְמָא דִּכְתִיב וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים וְגו'.

ve'az yade'u benei ha'olam chachemah elyonah nichbadah mah shello ha'u yode'im mikkodem lazeh, shekatuv (ysh'yh y) venachah alav ruach 'he ruach chachemah uvinah ruach etzah ugevurah ruach da'at veyir'at 'he. kullam atidim lishrot al hapetach hattachtton hazzeh, shehu petach ha'ohel, vechullam atidim lishrot al melech hammashiach kedei ladun ha'olam, shekatuv veshafat betzedek dallim vgv

uchedein yinde'un beni alema chachemeta illa'ah yakkira mah dela havu yade'in mikkadmat dena. dichtiv, (ysh'yh y) venachah alav ruach adonay ruach chachemah uvinah ruach etzah ugevurah ruach da'at veyir'at adonay . kulhu zeminin le'ashra'ah al ha'y pitcha tatta'ah de'ihu petach ha'ohel. vechulhu zeminin le'ashra'ah al malka meshicha begin lemeidan alema dichtiv veshafat betzedek dallim vegv

Translations & Notes

ואז ידעו העולם חכמה עליונה היקרה מה שלא ידעו מקודם לכן. שכתוב, ונחה עליו רוח ה', רוח חכמה ובינה. כולם עתידים לשרות על פתח זה התחתון, שהוא פתח האוהל, המלכות. וכולם עתידים לשרות על מלך המשיח כדי לדון העולם, שכתוב, ושפט בצדק דלים.
והנה שלושה אנשים - ויאכלו
נפש היא התעוררות תחתונה הנדבקת בגוף. כעין אור הנר, שאור התחתון שבו, שהוא שחור, נדבק בפתילה, ואינו נפרד ממנו, ואינו מתתקן אלא בו. וכשאור השחור מתתקן ונאחז בפתילה, הוא נעשה כיסא לאור הלבן העליון שעליו, כי הוא שורה על אור השחור. ואור הלבן הזה הוא כנגד אור הרוח.

159

 159 מִשּׁוּם כָּךְ, כְּשֶׁהִתְבַּשֵּׂר אַבְרָהָם, הַדַּרְגָּה הַזּוֹ הָיְתָה אוֹמֶרֶת כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר שֶׁכָּתוּב שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה. וַיֹּאמֶר - לֹא כָּתוּב מִי הָיָה, וְזֶהוּ פֶּתַח הָאֹהֶל. וְעַל זֶה וְשָׂרָה שֹׁמַעַת דַּרְגָּה זוֹ שֶׁהָיְתָה מְדַבֶּרֶת עִמּוֹ מַה שֶּׁלֹּא הָיְתָה שׁוֹמַעַת מִקֹּדֶם לָזֶה, שֶׁכָּתוּב וְשָׂרָה שֹׁמַעַת פֶּתַח הָאֹהֶל, שֶׁהָיְתָה מְבַשֶּׂרֶת וְאוֹמֶרֶת שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתְּךָ.

 159 בְּגִינֵי כָךְ כַּד אִתְבַּשַּׂר אַבְרָהָם, הַאי דַרְגָּא הֲוָה אָמַר כְּמָה דְּאִתְּמָר דִּכְתִיב וַיֹּאמֶר שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה. וַיֹּאמֶר, לָא כְּתִיב מַאן הֲוָה. וְדָא הוּא פֶּתַח הָאֹהֶל. וְעַל דָּא וְשָׂרָה שׁוֹמַעַת הַאי דַרְגָּא דְּהֲוָה מַלִּיל עִמֵּיהּ מַאן דְּלָא הֲוָה שְׁמָעַת מִקַּדְמַת דְּנָא. דִּכְתִיב וְשָׂרָה שׁוֹמַעַת פֶּתַח הָאֹהֶל דְּהֲוָה מְבַשֵּׂר וְאָמַר שׁוֹב אָשׁוּב אֵלֶיךָ כָּעֵת חַיָּה וְהִנֵּה בֵן לְשָׂרָה אִשְׁתֶּךָ.

mishum kach, keshehitbaser avraham, hadargah hazzo hayetah omeret kemo shennitba'er shekatuv shov ashuv eleicha ka'et chayah. vayo'mer - lo katuv mi hayah, vezehu petach ha'ohel. ve'al zeh vesarah shoma'at dargah zo shehayetah medaberet immo mah shello hayetah shoma'at mikkodem lazeh, shekatuv vesarah shoma'at petach ha'ohel, shehayetah mevaseret ve'omeret shov ashuv eleicha ka'et chayah vehinneh ven lesarah ishttecha

beginei chach kad itbasar avraham, ha'y darga havah amar kemah de'ittemar dichtiv vayo'mer shov ashuv eleicha ka'et chayah. vayo'mer, la ketiv ma'n havah. veda hu petach ha'ohel. ve'al da vesarah shoma'at ha'y darga dehavah mallil immeih ma'n dela havah shema'at mikkadmat dena. dichtiv vesarah shoma'at petach ha'ohel dehavah mevaser ve'amar shov ashuv eleicha ka'et chayah vehinneh ven lesarah ishttecha

Translations & Notes

כאשר נתבשר אברהם בלידת יצחק, פתח האוהל, המלכות, הייתה אומרת לו, כמ"ש, ויאמר שוב אשוב אליך כעת חיה. ויאמר, ולא כתוב מי היה האומר, הוא פתח האוהל, ויאמר סתם, הוא השכינה. ושרה שומעת מדרגת פתח האוהל, שהייתה מדברת עם אברהם מה שלא שמעה מקודם לכן, שכתוב, ושרה שומעת את דברי פתח האוהל, שהיה מבשר ואומר, שוב אשוב אליך.
לאחר ששניהם מתתקנים, אור השחור ואור הלבן שעליו, נעשה אור הלבן כיסא לאור סתום, שאינו נראה ולא נודע מה ששורה על אור הלבן. והוא כנגד אור הנשמה. ואז הוא אור שלם. באופן שיש באור הנר ג' אורות זה על זה:
א. אור שחור הדבק בפתילה, שהוא למטה מכולם,
ב. אור הלבן, השורה על אור השחור,
ג. אור סתום לא נודע, השורה על אור הלבן.
וכן הוא האדם השלם בכל, שיש לו ג"כ ג' אורות זה על זה, כנ"ל באור הנר, שהם נר"ן. ואז נקרא האדם בשם קדוש. כמ"ש, לקדוֹשים אשר בארץ הֵמָה.

160

 160 בֹּא רְאֵה כַּמָּה חֲבִיבוּת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְאַבְרָהָם, שֶׁהֲרֵי לֹא יָצָא מִמֶּנּוּ יִצְחָק עַד שֶׁנִּמּוֹל. אַחַר שֶׁנִּמּוֹל הִתְבַּשֵּׂר עַל יִצְחָק, מִשּׁוּם שֶׁאָז הוּא זֶרַע קָדוֹשׁ, וְטֶרֶם שֶׁנִּמּוֹל אֵינוֹ זֶרַע קָדוֹשׁ, וְאָז הוּא כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (בראשית א) אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ.

 160 תָּא חֲזֵי, כַּמָּה הוּא חֲבִיבוּתָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְגַבֵּיהּ דְּאַבְרָהָם, דְּהָא לָא נָפַק מִנֵּיהּ יִצְחָק עַד דְּאִתְגְּזַר, לְבָתַר דְּאִתְגְּזַר אִתְבַּשַּׂר בֵּיהּ בְּיִצְחָק, בְּגִין דְּאִיהוּ כְּדֵין זַרְעָא קַדִּישָׁא, וְעַד לָא אִתְגְּזַר לָאו אִיהוּ זַרְעָא קַדִּישָׁא. וּכְדֵין אִיהוּ כְּמָה דִּכְתִיב, (בראשית א) אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ.

bo re'eh kammah chavivut hakkadosh baruch hu le'avraham, sheharei lo yatza mimmennu yitzchak ad shennimmol. achar shennimmol hitbaser al yitzchak, mishum she'az hu zera kadosh, veterem shennimmol eino zera kadosh, ve'az hu kemo shekatuv (vr'shyt ) asher zar'o vo leminehu

ta chazei, kammah hu chavivuta dekudesha berich hu legabeih de'avraham, deha la nafak minneih yitzchak ad de'itgezar, levatar de'itgezar itbasar beih beyitzchak, begin de'ihu kedein zar'a kadisha, ve'ad la itgezar la'v ihu zar'a kadisha. uchedein ihu kemah dichtiv, (vr'shyt ) asher zar'o vo leminehu

Translations & Notes

כמה חביבותו של הקב"ה לאברהם, כי לא יצא ממנו יצחק מקודם שנימול. ורק אחר שנימול נתבשר ביצחק, בשביל שהוא אז זרע קודש. ומקודם שנימול, אין הוא זרע קודש, ואז הוא כמ"ש, אשר זרעו בו למינהו, למין קדוש כמו אברהם.
בשעה שאברהם בא לארץ נראה לו הקב"ה, כמ"ש, וייבֶן שָׁם מזבח לה' הנראה אליו. השיג שם אור הנפש, בנה מזבח למדרגה זו. לאחר זה כתוב, הָלוך ונָסוע הנגבה, שהשיג בזה אור הרוח. ואח"כ, שעלה להידבק תוך אור הנשמה, בינה, העולם הנסתר, כתוב, וייבֶן שָׁם מזבח. ולא כתוב, לה' הנראה אליו. אשר זה הוא נשמה, שהיא סתומה מכל סתום. וע"כ לא כתוב בה, לה' הנראה אליו, כמו שכתוב באור הנפש.