23

 23 רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הָיָה יוֹשֵׁב וְהָיָה עוֹסֵק בַּתּוֹרָה. בָּא אֵלָיו רַבִּי עֲקִיבָא וְאָמַר לוֹ, בַּמֶּה מַר עוֹסֵק? אָמַר לוֹ, בַּפָּסוּק הַזֶּה שֶׁכָּתוּב (שמואל-א ב) וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם. מַהוּ כִּסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם? זֶה יַעֲקֹב אָבִינוּ שֶׁעָשָׂה לוֹ כִּסֵּא כָבוֹד לְבַדּוֹ לְקַבֵּל תּוֹרָה בְּעַד נִשְׁמַת הַצַּדִּיק.

 23 רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הֲוָה יָתִיב וְהֲוָה לָעֵי בְּאוֹרַיְיתָא. אֲתָא לְגַבֵּיהּ רַבִּי עֲקִיבָא אָמַר לֵיהּ בְּמַאי קָא עָסִיק מַר. אָמַר לֵיהּ בְּהַאי קְרָא דִּכְתִיב, (שמואל א ב) וכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִילֵם. מַהוּ כִּסֵּא כָבוֹד יַנְחִילֵם. זֶה יַעֲקֹב אָבִינוּ דְּעֲבִיד לֵיהּ כָּרְסֵי יְקָר בִּלְחוֹדוֹי לְקַבָּלָא אוּלְפַן נִשְׁמָתָא דְּצַּדִּיקַיָא.

rabi eli'ezer hayah yoshev vehayah osek battorah. ba elav rabi akiva ve'amar lo, bammeh mar osek? amar lo, bapasuk hazzeh shekatuv (shmv'l- v) vechisse chavod yanchilem. mahu kisse chavod yanchilem? zeh ya'akov avinu she'asah lo kisse chavod levado lekabel torah be'ad nishmat hatzadik

rabi eli'ezer havah yativ vehavah la'ei be'orayeyta. ata legabeih rabi akiva amar leih bema'y ka asik mar. amar leih beha'y kera dichtiv, (shmv'l v) vchisse chavod yanchilem. mahu kisse chavod yanchilem. zeh ya'akov avinu de'avid leih karesei yekar bilchodoy lekabala ulefan nishmata detzadikaya

Translations & Notes

כיסא כבוד ינחילם. זה הוא יעקב אבינו שעשה אותו כיסא הכבוד בפני עצמו, לקבל תורה בעד נשמות הצדיקים. ושיעור הכתוב הוא, וכיסא כבוד, תורתו של יעקב, שנעשה לכיסא הכבוד, ינחילם לנשמות הצדיקים.
כשהגיע אל נקודה האמצעית של הישוב, נקודת המלכות מבחינת מפתחא, שקל במאזניים ולא עלה בידו, כלומר שהעלה מ"ן להמשיך שם רוח החכמה, ולא נמשך לו. הסתכל לדעת את הכוח הממונה עליה, וכוונתו לא הספיקה להשיג אותה. כלומר, אחר שהמשיך ב' הקווים ימין ושמאל, מטרם שהמשיך קו האמצעי, נאחז בו נמרוד הרשע והשליכו לכבשן האש, שהוא אור כשדים. ולפיכך עזר לו הקב"ה להמשיך את קו האמצעי, כדי להצילו מכבשן האש ולהוציאו מאור כשדים. והוצרך לד' פעולות עד לגלוֹת קו האמצעי.
ופעולה הא', שנגלה לו צ"א בנקודת המלכות. וע"כ שקל במאזניים ולא עלה בידו, כי אחר שרבץ כוח צ"א על המלכות, לא יכלה לקבל לתוכה שום או"י. וכיוון שראה שאינה מקבלת אור, הסתכל לראות ולבדוק את כוח המפתחא השולט עליה, שבסגולתה ראויה לקבל האורות. אבל לא יכול להשיג עוד שם את כוח הזה, משום שנמשך עליה כוח צ"א, שהיא חלק הנקודה שאינה נמתקת בבינה. אמנם עוד לא מצא שם כוח הדין, כי כוח הדין אינו נגלה עוד בצ"א עצמו, אלא בסגולת המסך שנתקן שם אחר הצמצום, שמסך הזה נקרא מנעולא. וזהו שנעשה בפעולה הב'.

24

 24 וְהַקָּבָּ''ה הוֹלֵךְ עִמּוֹ בְּכָל רֹאשׁ חֹדֶשׁ וְחֹדֶשׁ, וּכְשֶׁרוֹאָה הַנְּשָׁמָה אֶת כְּבוֹד הָאַסְפַּקְלַרְיָה שֶׁל שְׁכִינַת רִבּוֹנוֹ, מְבָרֶכֶת וּמִשְׁתַּחֲוָה לִפְנֵי הַקָּבָּ''ה. וְזֶהוּ שֶׁכָּתוּב (תהלים קד) בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה'.

 24 וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אָזִיל עִמֵּיהּ בְּכָל רֵישׁ יַרְחָא וְיַרְחָא. וכַד חָמֵי נִשְׁמָתָא יְקַר אַסְפַּקְלַרְיָאה שְׁכִינְתָּא דְמָארֵיהּ, מְבָרְכַת וְסָגְדַת קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים קד) בָּרְכִי נַפְשִׁי וְגו'.

vehakkaba"h holech immo bechal ro'sh chodesh vechodesh, ucheshero'ah hanneshamah et kevod ha'aspaklaryah shel shechinat ribono, mevarechet umishttachavah lifnei hakkaba"h. vezehu shekatuv (thlym kd) barechi nafshi et 'he

vekudesha berich hu azil immeih bechal reish yarcha veyarcha. vchad chamei nishmata yekar aspaklarya'h shechintta dema'reih, mevarechat vesagedat kammei kudesha berich hu, hada hu dichtiv, (thlym kd) barechi nafshi vegv

Translations & Notes

והקב"ה הולך עם יעקב בכל ראש חודש. וכאשר הנשמה רואה את כבוד מראה, היא השכינה של ריבונה, הנשמה מברכת ומשתחווית לפני הקב"ה, זהו שכתוב, ברכי נפשי.
שקל כמה פעמים וראה שמשם נשתל ונתיסד כל העולם. כלומר, מכוח ששקל הרבה פעמים ולא עלה בידו להמשיך שם אור, נגלה ע"י זה כוח הדין שבה, מבחינת המסך שנעשה במלכות אחר צ"א. ואז ראה והכיר שמהמסך הזה נתיסד כל העולם. שנתיסד בו המלכות, שנקראת עולם.
הסתכל ובירר ושקל לדעת העניין, וראה כי כוח העליון שעליה אין לו שיעור, והוא עמוק וסתום. כלומר, כי ראה בנקודת המלכות את כוח העליון הנקרא מנעולא, כי עתה נגלה לו שכוח הזה שולט בה, שהוא נבחן שאין לו שיעור, והוא עמוק וסתום שאין לפותחו. והוא מטעם, שלא יתכן השגה ותפיסה, אלא עם התלבשות האור. ובכל מקום ששולט כוח המנעולא, אי אפשר להמשיך שם אור העליון. וע"כ אין שום השגה ותפיסה שם.
אמנם עודנו אינו מספיק לבחינת מסך דחיריק לקו האמצעי. כי מסך הזה שולט רק במלכות לבד ולא בט"ר. וע"כ אין בכוחו עוד למעט את קו השמאל, שהוא מט"ר, לו"ק, שזהו כל הנרצה ממסך הזה. ע"כ מדייק, שהיא אינה דומה לספירות של בחינת הישוב, לט"ר. כי הט"ר עודם בבחינת מפתחא, והנקודה דמלכות בבחינת מנעולא. ובכדי שיפעל גם על ט"ר, שבכללם הוא קו השמאל, צריכים לפעולה ג'.

25

 25 אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא, הַקָּבָּ''ה עוֹמֵד עָלָיו, וְהַנְּשָׁמָה פּוֹתַחַת וְאוֹמֶרֶת: ה' אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד וְגוֹ' כָּל הַפָּרָשָׁה, עַד הַסִּיּוּם שֶׁאוֹמֵר יִתַּמּוּ חַטָּאִים וגו'. וְעוֹד אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא, וְלֹא זוֹ בִּלְבַד, אֶלָּא מְשַׁבַּחַת אוֹתוֹ עַל הַגּוּף שֶׁנִּשְׁאָר בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְאוֹמֵר (שם קג) בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת ה' וְכָל קְרָבַי וגו'.

 25 אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָאִים עֲלוֹהִי. וְנִשְׁמָתָא פָּתַח וְאָמַר יְיָ אֱלהֵי גָּדַלְתָּ מְאֹד וְגו' כָּל הַפָּרָשָׁה עַד סִיּוּמָא דְּקָאָמַר יִתַּמּוּ חַטָאִים וְגו'. וְעוֹד אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא וְלָא דָא בִּלְחוֹדוֹי אֶלָּא מְשַׁבַּחַת לֵיהּ עַל גּוּפָא דְּאִשְׁתָּאַר בְּעָלְמָא דֵין וְאָמַר (תהלים קג) בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יְיָ וְכָל קְרָבַי וְגו'.

amar rabi akiva, hakkaba"h omed alav, vehanneshamah potachat ve'omeret: 'he elohay gadalta me'od vego' kal haparashah, ad hassium she'omer yittammu chatta'im vgv'. ve'od amar rabi akiva, velo zo bilvad, ella meshabachat oto al haguf shennish'ar ba'olam hazzeh, ve'omer (shm kg) barechi nafshi et 'he vechal keravay vgv

amar rabi akiva kudesha berich hu ka'im alohi. venishmata patach ve'amar adonay elhei gadalta me'od vegv' kal haparashah ad siuma deka'amar yittammu chata'im vegv'. ve'od amar rabi akiva vela da bilchodoy ella meshabachat leih al gufa de'ishtta'ar be'alema dein ve'amar (thlym kg) barechi nafshi et adonay vechal keravay vegv

Translations & Notes

הקב"ה עומד על הנשמה, והנשמה פותחת ואומרת, ה' אלקי גדלת מאוד. ומשבח להקב"ה גם על הגוף שנשאר בעולם הזה, ואומרת, ברכי נפשי את ה' וכל קרביי, שיורה על הגוף. שתחילה משבחת הנשמה להקב"ה על השגתה עצמה ואז אומרת, ברכי נפשי את ה', ה' אלקי גדלת מאד. ואח"כ משבחת לו גם על הגוף, שזיו הנשמה נמשך למטה ומאיר אל הגוף. ואז אומרת, ברכי נפשי את ה' וכל קרביי.
הסתכל ושקל וידע, כי כמו שנקודה האמצעית של הישוב, המפתחא, שעלתה לבינה, שמשום זה נשתל ממנה כל העולם לכל קצותיו, שהיא שולטת על כל ספירות ז"א וכל ספירות הנוקבא, המכונים קצוות העולם, מטעם היותה למעלה מהם. כן ידע, שהכוח השורה עתה על נקודת המנעולא, עלתה ג"כ לבינה, ומשום זה נמשכים ויוצאים ממנה כל שאר הכוחות, הממונים על כל קצוות העולם. כלומר, כיוון שעלתה לבינה, נמשכה משם שליטתה בכל ספירות ז"א וכל ספירות הנוקבא, המכונים קצוות העולם. וע"י זה נתמעט ג"כ קו השמאל של הנוקבא, ונעשה לו"ק דחכמה, שאינו נחשב לאו"י. אע"פ שהקו שמאל היא מט"ר, כי מכוח עליית המנעולא למעלה לבינה, היא שולטת וממעטת מט"ר את או"י, הג"ר.
וכל הספירות נאחזו עתה בנקודת המנעולא. אז, אחר שנתמעט קו השמאל מג"ר, וירד לבחינת ו"ק, ואין מעלתו גבוהה מקו הימין, פקע כוח שליטתו, וניצל אברהם מכבשן האש, ויצא מאור כשדים. כי עתה שנפל לו"ק, הוא נכנע לקו הימין. אמנם אינו נכנע לגמרי להתכלל בחסדים שבימין, מטרם שנעשה הזיווג מאור העליון על מסך דחיריק הזה, ומוציא קומת החסדים.