26

 26 וְהַקָּבָּ''ה הוֹלֵךְ. מִנַּיִן לָנוּ זֶה? מֵהַפָּסוּק הַזֶּה שֶׁכָּתוּב וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא. זֶה יַעֲקֹב. מַה זֶּה מַמְרֵא? מִשּׁוּם שֶׁיָּרַשׁ מָאתַיִם עוֹלָמוֹת מֵעֵדֶן, וְהוּא כִסֵּא. אָמַר רַבִּי יִצְחָק, מַמְרֵא בְּגִימַטְרִיָּא מָאתַיִם שְׁמוֹנִים וְאַחַת הָיָה. מָאתַיִם שֶׁל עֵדֶן, שֶׁכָּתוּב (שיר ח) וּמָאתַיִם לְנֹטְרִים אֶת פִּרְיוֹ, וּשְׁמוֹנִים וְאַחַת שֶׁהוּא כִּסֵּא. וְלָכֵן נִקְרָא וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא. וְעַל שֵׁם זֶה נִקְרָא מַמרֵא.

 26 וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אָזִיל. מְנָא לָן הַאי. מֵהַאי קְרָא דִּכְתִיב וַיִּרָא אֵלָיו יְיָ בְּאֵלוֹנֵי מַמְרִא, זְה יַעֲקֹב. מַהוּ מַמְרִא. מִשּׁוּם דְּאַחְסִין מָאתָן עָלְמִין מֵעֵדֶן והוּא כִּסֵּא. אָמַר רַבִּי יִצְּחָק מַמְרֵא בְּגִימַטְרִיָּא מָאתָן וּתְמַנִין וְחַד הֲוָה, מָאתָן דְּעֵדֶן דִּכְתִיב, (שיר השירים ח) וּמָאתַיִם לַנּוֹטְרִים אֶת פִּרְיוֹ, וּתְמַנִּין וְחַד דְּהוּא כִּסֵּא. וּבְגִין כָּךְ אִתְקְרֵי וַיֵּרָא אֵלָיו יְיָ בְּאֵלוֹנֵי מַמְרֵא. וְעַל שׁוּם דָּא נִקְרָא מַמְרֵא.

vehakkaba"h holech. minnayin lanu zeh? mehapasuk hazzeh shekatuv vayera elav 'he be'elonei mamre. zeh ya'akov. mah zeh mamre? mishum sheiarash ma'tayim olamot me'eden, vehu chisse. amar rabi yitzchak, mamre begimatria ma'tayim shemonim ve'achat hayah. ma'tayim shel eden, shekatuv (shyr ch) uma'tayim lenoterim et piro, ushemonim ve'achat shehu kisse. velachen nikra vayera elav 'he be'elonei mamre. ve'al shem zeh nikra mamre

vekudesha berich hu azil. mena lan ha'y. meha'y kera dichtiv vayira elav adonay be'elonei mamri, zeh ya'akov. mahu mamri. mishum de'achsin ma'tan alemin me'eden vhu kisse. amar rabi yitzechak mamre begimatria ma'tan utemanin vechad havah, ma'tan de'eden dichtiv, (shyr hshyrym ch) uma'tayim lannoterim et piro, utemannin vechad dehu kisse. uvegin kach itkerei vayera elav adonay be'elonei mamre. ve'al shum da nikra mamre

Translations & Notes

והקב"ה הולך עם יעקב, שכתוב, וירא אליו ה' באלוני ממרא. יעקב נקרא ממרא. השם ממרא, משום שיעקב ירש מאתיים עולמות מעדן, והוא כיסא, שנעשה לכיסא הכבוד בפני עצמו. ממרא הוא בגי' רפ"א, הנה מאתיים של עדן, שזכה בהם יעקב, שכתוב, ומאתיים לנוטרים את פריו. ושמונים ואחד בגי' כיסא, הרי מאתיים ושמונים ואחד שבגי' ממרא. מאתיים עולמות מעדן הוא החכמה הנקרא עדן, וכיסא הם החסדים המלבישים את החכמה. וע"כ נאמר, וירא אליו ה' באלוני ממרא, כי משום זה נקרא יעקב ממרא, שכולל עדן וכיסא שהם השם ממרא, ע"כ וירא אליו ה'.
עוד הסתכל ושקל וברר, לעמוד באופן ברור על אותו המקום, ולא היה יודע, ולא היה יכול לעמוד עליה כדי להידבק בה. כלומר, שנכפלו עליו הדינים, כי עד עתה היו רק בחינת הדינים מכוח הארת השמאל, שלא היה יכול להידבק בהארתו, להיותו אש שורף מכוח חיסרון של חסדים. ועתה, אחר שהמנעולא עלתה לבינה ומיעטה את קו השמאל לו"ק, ומטרם שנעשה הזיווג להמשכת חסדים, נמצא שמלבד ששלטו עוד עליו דינים הקודמים מהארת השמאל, נתווספו עליו עתה הדינים של ביטול הג"ר, ולא היה יודע. ונמצאו עתה הדינים כפולים.
כיוון שראה תוקף הדינים של מקום הזה, של ביטול הג"ר, וגם לא יכול לעמוד עליו להידבק בו, מחמת שגם הדינים של הארת השמאל נשארו בשליטתם, שהם אש שורף, מיד, ויבואו עד חרן וישבו שם. כלומר, השם חרן מורה חרון אף, על מה שנכפלו עליו הדינים, ומשמיענו הכתוב, כי מלבד שלא בא לארץ כנען, ארץ מוציאה פירות, הרומז על המקום שמחזה ולמטה דנוקבא, הוא בא למקום חרן, לחרון אף, כי נכפלו עליו הדינים. וישבו שם.

27

 27 אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, מַה זֶּה בְּאֵלֹנֵי? רְצוֹנוֹ לוֹמַר חָזְקוֹ, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב אֲבִיר יַעֲקֹב. וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (תהלים טו) ה' מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ וגו'. כְּחֹם הַיּוֹם, שֶׁכָּתוּב (מלאכי ג) וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ.

 27 אָמַר רַבִּי יְהוּדָה מַהוּ בְּאֵלוֹנֵי. רְצּוֹנוֹ לוֹמַר תּוּקְפּוֹי הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (בראשית מט) אֲבִיר יַעֲקֹב. וְהוּא יוֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים טו) יְיָ מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ וְגו'. כְּחוֹם הַיּוֹם. דִּכְתִיב, (מלאכי ג) וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְּדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ.

amar rabi yehudah, mah zeh be'elonei? retzono lomar chazeko, zehu shekatuv avir ya'akov. vehu yoshev petach ha'ohel, zehu shekatuv (thlym tv) 'he mi yagur be'aholecha vgv'. kechom hayom, shekatuv (mlo'chy g) vezarechah lachem yir'ei shemi shemesh tzedakah umarpe bichnafeiha

amar rabi yehudah mahu be'elonei. retzono lomar tukepoy hada hu dichtiv, (vr'shyt mt) avir ya'akov. vehu yoshev petach ha'ohel. hada hu dichtiv, (thlym tv) adonay mi yagur be'aholecha vegv'. kechom hayom. dichtiv, (mlo'chy g) vezarechah lachem yir'ei shemi shemesh tzedakah umarpe bichnafeiha

Translations & Notes

באלוני ממרא. אלוני פירושו אביר ותוקף, וממרא זה יעקב, כמ"ש, אביר יעקב. והוא יושב פתח האוהל, שכתוב, ה' מי יגור באוהלך. כלומר, פתח האוהל הוא הארת קו הימין, חסדים מכוסים, הארת נקודת החולם, מ"י דאלקים, המרומז במי יגור באוהלך, בהמילה מ"י.
כחום היום. שכתוב, וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה. הארת קו השמאל, הארת נקודת השורוק, אל"ה דאלקים, הארת חכמה בלי חסדים המכונה יציאת השמש מנרתיקה, כי אין אור החכמה מאיר אלא בנרתיק מחסדים. וכשמאירה בלי חסדים היא שורפת, שכתוב, כחום היום. ואז הרשעים נדונים בה, אבל הצדיקים מתרפאים בה. כי מגלים מ"ן וממשיכים חסדים להלביש החכמה. וזהו שמרמז הזוהר את פירושו של כחום היום, בהכתוב, וזרחה לכם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה, ללמדנו שאין אור השמש הזה מרפא אלא בכנפיה, בלבוש החסדים המכסים על תוקפה של השמש כמו כנפיים. ומטרם ביאת הכנפיים מקו האמצעי, הוא כחום היום, ששורפת אז.
מהו הטעם שאברהם נתעכב בחרן, ולא הלך משם תכף לארץ כנען, כי הכתוב אומר, וישבו שם? אלא, אברהם היה יודע ומברר כל אלו השליטים, מנהיגי העולם בכל רוחות הישוב. שהם באים מכוח המנעולא, נקודה אמצעית מכללות כל העולם. וכן היה שוקל ומברר את אלו השולטים ברוחות הישוב, מנהיגי הכוכבים ומזלות, הבאים מכוח המפתחא, הנמשכת מהבינה, כמו עניין אמא השאילה בגדיה לבִתה. והארת הג"ר דבינה מכונות כוכבים. והארת ז"ת דבינה, מכונות מזלות. וע"כ השליטים הבאים ממפתחא, מנהיגים אותם.
כמה הם חזקים אלו על אלו, שהיה שוקל כוח אלו השליטים הנמשכים ממנעולא, כלפי כוח השליטים הבאים ממפתחא, לדעת מי מהם חזק יותר, שיוכל לבטל את חברו. כי לא יצא מאור כשדים, אלא אחר שהמנעולא עלתה לבינה, אשר אז נתגברו שליטי המנעולא על שליטי המפתחא, השולטים בקצוות העולם והמעיטו אותם לו"ק, שבכללם נתמעט גם הקו שמאל לו"ק, ופקע כוחו. ואז יצא מאור כשדים ובא לחרן.
ועתה, כשבא לחרן, חזר על חקירתו וחזר ושקל ב' מיני השליטים, מי מהם חזק יותר, שיוכל לבטל את חברו. והיה זה משום שעוד לא הרוויח כלום עם צאתו מאור כשדים. אלא עוד, שנתווספו עליו דינים מביטול הג"ר. ע"כ ניסה, אולי יוכל עכ"פ לחזור להשיב את הג"ר של הארת השמאל. וע"כ חזר ושקל אותם, אלו כנגד אלו, והיה מקווה לראות, ששליטי המפתחא יהיו יותר חזקים משליטי המנעולא, ולא יתמעטו מג"ר מחמתם.
והיה שוקל כל יישובי העולם, ט"ר, והיה עולה בידו. שעלה בידו לברר כרצונו, אשר שליטי המפתחא חזקים יותר משליטי המנעולא, ואין הג"ר שלהם מתבטלות מחמתם. אבל כשהגיע למקום הזה, לנקודת המלכות, ראה עוצמת העמוקים, תוקף הדינים דמנעולא שהתחזקה על המפתחא וביטלה הג"ר. ולא יכול לעמוד בו. שלא היה יכול להידבק בו, מכוח הדינים דהארת השמאל, שעוד לא עברו, שחזר עליו הכפלת הדינים. ולפי שעוד לא החליט בקביעת המסך דחיריק, שהוא המסך דמנעולא, אלא שהיה מנסה עוד לשקול הכוחות של ב' מיני השליטים זה על זה, ע"כ נתעכב בחרן, בחרון אף, כמ"ש, וישבו שם.

28

 28 אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, בְּאוֹתָהּ שָׁעָה הָלַךְ הַקָּבָּ''ה, וּמִשּׁוּם שֶׁשּׁוֹמְעִים הָאָבוֹת, אַבְרָהָם יִצְחָק, שֶׁהַקָּבָּ''ה הוֹלֵךְ אֵלָיו, תּוֹבְעִים מִיַּעֲקֹב לָלֶכֶת עִמָּם וּלְהַקְדִּים לוֹ שָׁלוֹם.

 28 אָמַר רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי בְּהַהִיא שַׁעֲתָא אָזִיל קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וּבְגִין דְּשָׁמְעִין אַבָהָתָא אַבְרָהָם וְיִצְּחָק דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אָזִיל לְגַבֵּיהּ. תָּבְעִין מִן יַעֲקֹב לְמֵיזַל עִמְּהוֹן וּלְאַקְדָּמָא לֵיהּ שְׁלָם.

amar rabi yochanan ben zaka'y, be'otah sha'ah halach hakkaba"h, umishum sheshome'im ha'avot, avraham yitzchak, shehakkaba"h holech elav, tove'im mia'akov lalechet immam ulehakdim lo shalom

amar raban yochanan ben zaka'y behahi sha'ata azil kudesha berich hu, uvegin deshame'in avahata avraham veyitzechak dekudesha berich hu azil legabeih. tave'in min ya'akov lemeizal immehon ule'akdama leih shelam

Translations & Notes

באותה שעה שהנשמה כחום היום, הולך הקב"ה, ז"א, כדי להשפיע לה ממקום למקום, שלושה מקומות. מפתח האוהל, החסדים הנעלמים בסוד מ"י, קו ימין, אל כחום היום, אל"ה, קו שמאל. ואח"כ אל יעקב, קו אמצעי.
משום שהאבות אברהם ויצחק שמעו שהקב"ה, ז"א, הולך אל הנשמה, שהרגישו שהנשמה במצב כחום היום, שצריכה למקום הלבשת החסדים. הם מבקשים מן יעקב שילך עימהם להקדים להנשמה שלום, שימשיך על מסך דחיריק שלו קומת החסדים המכרעת בין אברהם ויצחק, ואז מתלבשת החכמה בחסדים שהוא שלום. ונקראת שלום, כי מטרם הכרעת קומת החסדים, ב' הקווים נמצאים במחלוקת, אלא ע"י קומת החסדים, קו האמצעי, נעשה שלום ביניהם.
כיוון שראה הקב"ה את ההתעוררות שלו ואת התשוקה שלו, מיד נִגלה עליו ואמר לו, לך לך. לדעת את עצמך, ולתקן את עצמך. שיפסיק לשקול את כוחות העליונים, אלא שיעלה מ"ן וימשיך זיווג עליון על המסך הזה שנגלה לו, שבזה יזכה להמשיך דעת לעצמו, ויתקן את עצמו. וכאן נעשה פעולה ד', שנמשכה קומת החסדים על מסך דחיריק, יציאת קו האמצעי, המכריע על ב' הקווים ימין ושמאל, שכולל אותם יחד, שבזה נשלמו המוחין, ונגלו לו, ונמשכו לו כל הברכות האמורים בכתוב הזה.