427 מַה זֶּה נַחֲלַת ה'? זוֹ אֶרֶץ הַחַיִּים. וְכָךְ קָרָא לָהּ אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, שֶׁהִיא אֶרֶץ הַחַיִּים. דָּוִד הַמֶּלֶךְ [קָרָא לָהּ] נַחֲלַת ה', שֶׁכָּתוּב (שמואל-א כו) כִּי גֵרְשׁוּנִי הַיּוֹם מֵהִסְתַּפֵּחַ בְּנַחֲלַת ה' לֵאמֹר לֵךְ עֲבֹד אֱלֹהִים אֲחֵרִים, וּמִשּׁוּם כָּךְ הִנֵּה נַחֲלַת ה' בָּנִים. מִי מְזַכֶּה אֶת הָאִישׁ הַזֶּה? בָּנִים. אִם זוֹכֶה בָהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה - שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן. שָׂכָר וְחֵלֶק טוֹב בְּאוֹתוֹ עוֹלָם בְּאוֹתוֹ פְּרִי מֵעָיו הוּא שֶׁזּוֹכֶה בֶּן אָדָם בְּאוֹתוֹ עוֹלָם בָּהֶם.

 427 מַאן נַחֲלַת יְיָ, דָּא אֶרֶץ הַחַיִּים. וְהָכִי קָרָא לָהּ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל דְּאִיהִי אֶרֶץ הַחַיִּים. דָּוִד מַלְכָּא (קרא ליה) נַחֲלַת יְיָ דִּכְתִיב, (שמואל א כו) כִּי גֵּרְשׁוּנִי הַיּוֹם מֵהִסְתַּפֵּחַ בְּנַחֲלַת יְיָ לֵאמֹר לֵךְ עֲבֹד אֱלהִים אֲחֵרִים, וּבְגִין כָּךְ הִנֵּה נַחֲלַת יְיָ (דף קטו ע''ב) בָּנִים. מַאן אַזְכֵּי לֵיהּ לְבַר נָשׁ. בְּנִין. אִי זָכֵי בְּהוּ בְּהַאי עַלְמָא, שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן, אַגְרָא וְחוּלָקָא טָבָא בְּהַהִיא עַלְמָא, בְּהַהוּא אִיבָּא דְּמֵעוֹי אִיהוּ דְּזָכֵי בַּר נָשׁ בְּהַהוּא עַלְמָא בְּהוּ.

mah zeh nachalat 'he? zo eretz hachayim. vechach kara lah et eretz yisra'el, shehi eretz hachayim. david hammelech [kara lah] nachalat 'he, shekatuv (shmv'l- chv) ki gereshuni hayom mehisttapeach benachalat 'he le'mor lech avod elohim acherim, umishum kach hinneh nachalat 'he banim. mi mezakeh et ha'ish hazzeh? banim. im zocheh vahem ba'olam hazzeh - sachar peri habaten. sachar vechelek tov be'oto olam be'oto peri me'av hu shezzocheh ben adam be'oto olam bahem

ma'n nachalat adonay , da eretz hachayim. vehachi kara lah le'eretz yisra'el de'ihi eretz hachayim. david malka (kr lyh) nachalat adonay dichtiv, (shmv'l chv) ki gereshuni hayom mehisttapeach benachalat adonay le'mor lech avod elhim acherim, uvegin kach hinneh nachalat adonay (df ktv ''v) banim. ma'n azkei leih levar nash. benin. i zachei behu beha'y alma, sachar peri habaten, agra vechulaka tava behahi alma, behahu iba deme'oy ihu dezachei bar nash behahu alma behu

Translations & Notes

מהו נחלת ה'? זו היא ארץ החיים, הנוקבא. וכן קרא דוד המלך לארץ ישראל, ארץ החיים, נחלת ה'. שכתוב, כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה'. ומשום זה אומר, הנה נחלת ה' בנים, מי מזכה את האדם בנחלת ה'. בנים מזכים אותו. אם זכה לבנים בעולם הזה, הם שכר פרי הבטן, שהם שכר וחלק טוב בעולם הנצחי, כי בפרי בטן ההוא זוכה על ידיהם האדם לעולם הנצחי.
תחילה יבקש אדם רחמים על עצמו, ואח"כ על חברו. שכתוב, וכיפר בעדו מתחילה. ואח"כ, ובעד כל קהל ישראל. אנו לקחנו דרך הזה, וכן טוב ויפה לנו. לכן צריך תחילה בעל הברית עצמו לומר פסוקי הבקשות, ואח"כ יאמרו העומדים עליו.

 428 בֹּא רְאֵה, הִנֵּה נַחֲלַת ה' בָּנִים, יְרֻשָּׁה וְחֵלֶק שֶׁל פֵּרוֹת שֶׁל מַעֲשֵׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִלְמַעְלָה הוּא מֵעֵץ הַחַיִּים, שֶׁהֲרֵי מִשָּׁם זוֹכֶה בֶּן אָדָם לְבָנִים, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (הושע יד) מִמֶּנִּי פֶּרְיְךָ נִמְצָא. מַה כָּתוּב? (תהלים קכז) אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ וגו'. אַשְׁרֵי בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְאַשְׁרֵי בָּעוֹלָם הַבָּא.

 428 תָּא חֲזֵי, הִנֵּה נַחֲלַת יְיָ בָּנִים. יְרוּתָא וְאַחְסַנְתָּא דְּאִיבִּין דְּעוֹבָדוֹי דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מִלְּעֵילָא אִיהוּ מֵאִילָנָא דְחַיֵּי, דְּהָא מִתַּמָּן זָכֵי בַּר נָשׁ לִבְנִין כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר, (הושע יד) מִמֶּנִּי פֶּרְיְךָ נִמְצָא. מַה כְּתִיב, (תהלים קכז) אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לא יֵבוֹשׁוּ וְגו'. אַשְׁרֵי בְּעַלְמָא דֵין וְאַשְׁרֵי בְּעַלְמָא דְאָתֵי.

bo re'eh, hinneh nachalat 'he banim, yerushah vechelek shel perot shel ma'aseh hakkadosh baruch hu milma'lah hu me'etz hachayim, sheharei misham zocheh ben adam levanim, kemo shenne'emar (hvsh yd) mimmenni peryecha nimtza. mah katuv? (thlym kchz) ashrei hagever asher mille et ashpato mehem lo yevoshu vgv'. ashrei ba'olam hazzeh, ve'ashrei ba'olam haba

ta chazei, hinneh nachalat adonay banim. yeruta ve'achsantta de'ibin de'ovadoy dekudesha berich hu mille'eila ihu me'ilana dechayei, deha mittamman zachei bar nash livnin kema de'at amer, (hvsh yd) mimmenni peryecha nimtza. mah ketiv, (thlym kchz) ashrei hagever asher mille et ashpato mehem lo yevoshu vegv'. ashrei be'alma dein ve'ashrei be'alma de'atei

Translations & Notes

הנה נחלת ה' בנים, ירושה ונחלה מפרי מעשיו של הקב"ה, מעץ החיים, כי הקב"ה נקרא עץ החיים. כי משם זוכה האדם לבנים, כמ"ש, ממני פִריך נמצא. כתוב, אשרי הגבר אשר מילא את אשפתו מהם... אשרי הוא בעולם הזה, אשרי הוא בעולם הבא.
ודאי כך הוא ויפה לומר, אשרי תבחר ותקרב. ומי שאינו אומר כן, מוציא את עצמו מעשרה חופות, שעתיד הקב"ה לעשות לצדיקים בעוה"ב. וכולם מתקשרים בזה הכתוב. ומשום כך עשר מילות של האמונה יש בכתוב הזה, אשרי תבחר ותקרב. וכל מילה ומילה נעשה ממנה חופה אחת. אשרי חלקכם בעוה"ז ובעוה"ב, כי התורה מתקשרת בליבותיכם, כאילו עמדתם בעצמכם בהר סיני, בשעה שניתנה תורה לישראל.

 429 לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר, מִי הָאוֹיְבִים בַּשַּׁעַר? אֵלּוּ בַּעֲלֵי הַדִּינִים. שֶׁכַּאֲשֶׁר נְשָׁמָה יוֹצֵאת מֵהָעוֹלָם הַזֶּה, כַּמָּה הֵם בַּעֲלֵי הַדִּינִים שֶׁמְּזֻמָּנִים לְפָנֶיהָ עַד שֶׁלֹּא תִכָּנֵס לַמָּקוֹם בַּשַּׁעַר בְּאוֹתוֹ שַׁעַר שֶׁתִּכָּנֵס לְשָׁם, מִשּׁוּם שֶׁהִשְׁאִיר מַשְׁכּוֹנוֹת בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבִגְלָלָם יִזְכֶּה בְּאוֹתוֹ עוֹלָם. וְעַל זֶה לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר.

 429 לֹא יֵבוֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר. מַאן אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר. אִלֵּין מָארִיהוֹן דְּדִינִין, דְּכַד נִשְׁמָתָא נָפְקַת מֵהַאי עַלְמָא, כַּמָּה אִנּוּן מָרֵיהוֹן דְּדִינִין דְּזַמִּינִין קַמֵּיהּ, עַד לָא יֵיעוּל לְדוּכְתֵּיהּ בַּשָּׁעַר בְּהַהוּא תַּרְעָא דְּיֵיעוּל תַּמָּן, בְּגִין דְּמַשְׁכּוֹנִין שָׁבִיק בְּהַאי עַלְמָא וּבְגִינֵיהוֹן יִזְכֵּי בְּהַהוּא עַלְמָא וְעַל דָּא לא יֵבוֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר.

lo yevoshu ki yedaberu et oyevim basha'ar, mi ha'oyevim basha'ar? ellu ba'alei hadinim. sheka'asher neshamah yotze't meha'olam hazzeh, kammah hem ba'alei hadinim shemmezummanim lefaneiha ad shello tikanes lammakom basha'ar be'oto sha'ar shettikanes lesham, mishum shehish'ir mashkonot ba'olam hazzeh uviglalam yizkeh be'oto olam. ve'al zeh lo yevoshu ki yedaberu et oyevim basha'ar

lo yevoshu ki yedaberu et oyevim basha'ar. ma'n oyevim basha'ar. illein ma'rihon dedinin, dechad nishmata nafekat meha'y alma, kammah innun mareihon dedinin dezamminin kammeih, ad la yei'ul leduchetteih basha'ar behahu tar'a deyei'ul tamman, begin demashkonin shavik beha'y alma uvegineihon yizkei behahu alma ve'al da lo yevoshu ki yedaberu et oyevim basha'ar

Translations & Notes

לא יבושו כי ידברו את אויבים בשער. מי הם האויבים בשער? בעלי הדין. כי כשהנשמה יוצאת מעולם הזה, כמה הם בעלי הדין המועדים לפניו מטרם שיכנוס למקומו. בשער, פירושו, באותו השער שנכנס דרך שם למקומו, שם הם עומדים. והוא ניצל מהם משום שהניח משכנות בעולם הזה, הבנים. ובשבילם יזכה בעולם הנצחי. ועל כן לא יבושו כי ידברו את אויבים בשער.