457 בֵּין כָּךְ נִפְרַד רַבִּי יוֹסִי וְנִכְנַס לְתוֹךְ מְעָרָה אַחַת, וּמָצָא סֵפֶר אֶחָד שֶׁהָיָה נָעוּץ בְּתוֹךְ נֶקֶב שֶׁל הַסֶּלַע בִּקְצֵה הַמְּעָרָה. יָצָא אִתּוֹ.

 457 אַדְּהָכִי אִתְפְּרַשׁ רַבִּי יוֹסֵי וְעָאל גּוֹ מְעַרְתָּא (דף קיח ע''א) חָדָא וְאַשְׁכַּח סִפְרָא חַד דְּהֲוָה נָעִיץ גּוֹ נוּקְבָא דְּטִנָּרָא בִּסְיָיפֵי מְעַרְתָּא, נָפַק בֵּיהּ.

bein kach nifrad rabi yosi venichnas letoch me'arah achat, umatza sefer echad shehayah na'utz betoch nekev shel hassela biktzeh hamme'arah. yatza itto

adehachi itperash rabi yosei ve'a'l go me'artta (df kych '') chada ve'ashkach sifra chad dehavah na'itz go nukeva detinnara bisyayfei me'artta, nafak beih

Translations & Notes

אברהם, משום זה כתוב בו, כה יהיה זרעך, שפירושו, זרעך ממש. כי כה, שהיא ה"ת, המלכות, תהיה לך זרע ממש. ומבאר, איך נעשה לו המלכות לזרע. ואומר, ב' אותיות ה', בינה ומלכות, נתחברו יחד. כלומר, לאחר שאברהם עלה לה"ר, עלתה אליו ה"ת, מלכות, ונתחברו שתיהן יחדיו. והולידו למעלה בבינה ב' קווים, מ"י אל"ה. כי תחילה ע"י עליית המלכות לבינה, נפלו אל"ה דבינה, ונשארה בב' אותיות מ"י דאלקים, שזה נבחן לכניסת י' באור הבינה, ונעשה אור לאויר. והוא נקודת החולם.
ואח"כ ירדה המלכות מהבינה למקומה, וחזרו אל"ה לבינה, ונעשו קו שמאל, השורוק. ומה שיוצא מהם בעת לידת קו שמאל, הוא יוד, הי' שיוצאת מאויר הבינה, וחזרה הבינה להיות אור ג"ר. משום זה אות ראשונה של השם יצחק הוא י', זכר, כי מאות י' מתחיל הזכר להתפשט. זכר, מוחין דג"ר, שמתפשט ע"י יציאת הי' מאויר.
וע"כ כתוב, ביצחק יקרא לך זרע. דווקא ביצחק, קו שמאל, אל"ה שחזרו אל הבינה. וכן י' שיצאה מאויר והבינה חזרה להיות אור ג"ר. ולא כתוב בך, כי באברהם עצמו לבדו אין שלמות, שהוא מ"י דאלקים, שנתמעט מחמת עליית ה"ת לה"ר, ונעשה לו"ק. אלא בעת לידת קו שמאל, שהוא יצחק, חזר גם אברהם לבחינת ג"ר. וזהו שמדייק הכתוב, ביצחק דווקא יקרא לך זרע, ותשיג על ידו השלמות. ולא בך, כי בך עצמך אין ג"ר בלי יצחק.
יצחק הוליד. כמ"ש, תיתן אמת ליעקב. יעקב השלים הכל. אע"פ שיעקב הוא קו אמצעי, ז"א, ולפי"ז לא היה צריך להיוולד למעלה במקום בינה, כמו יצחק. אמנם לפי שיעקב השלים הכל, כי לולא קו אמצעי, לא היו ב' הקווים שבבינה יכולים להאיר. לפיכך הוליד יצחק את יעקב למעלה במקום בינה, ויעקב נעשה שם דעת, המכריע בין חכמה ובינה, שהם אברהם יצחק.

 458 כֵּיוָן שֶׁפָּתַח אוֹתוֹ, רָאָה שִׁבְעִים וּשְׁתַּיִם חִקּוּקֵי אוֹתִיּוֹת שֶׁנִּמְסְרוּ לְאָדָם הָרִאשׁוֹן, וּבָהֶם הָיָה יוֹדֵעַ כָּל הַחָכְמָה שֶׁל עֶלְיוֹנִים קְדוֹשִׁים וְכָל אוֹתָם שֶׁאַחַר הָרֵיחַיִם שֶׁמִּתְגַּלְגְּלִים אַחַר הַפָּרֹכֶת תּוֹךְ אוֹרוֹת עֶלְיוֹנִים וְכָל אוֹתָם דְּבָרִים שֶׁעֲתִידִים לָבֹא לָעוֹלָם עַד הַיּוֹם שֶׁיָּקוּם עָנָן בְּצַד מַעֲרָב וְיַחְשִׁיךְ אֶת הָעוֹלָם.

 458 כֵּיוָן דְּפָתַח לֵיהּ חָמָא שִׁבְעִין וּתְרֵין גְּלִיפִין דְּאַתְוָון דְּאִתְמְסָרוּ לְאָדָם הָרִאשׁוֹן וּבְהוּ הֲוָה יָדַע כָּל חָכְמְתָא דְּעִלָּאִין קַדִּישִׁין וְכָל אִנּוּן דְּבָתַר רֵיחַיָא דְּמִתְגַּלְגְּלָן בָּתַר פָּרוּכְתָּא גּוֹ טְהִירִין עִלָּאִין וְכָל אִנּוּן מִלִּין דְּזַמִּינִין לְמֵיתֵי לְעָלְמָא, עַד יוֹמָא דְּיֵקוּם עֲנָנָא דְּבִסְטַר מַעֲרָב וְיַחְשִׁיךְ עָלְמָא.

keivan shepatach oto, ra'ah shiv'im ushettayim chikkukei otiot shennimseru le'adam hari'shon, uvahem hayah yodea kal hachachemah shel elyonim kedoshim vechal otam she'achar hareichayim shemmitgalgelim achar haparochet toch orot elyonim vechal otam devarim she'atidim lavo la'olam ad hayom sheiakum anan betzad ma'arav veyachshich et ha'olam

keivan defatach leih chama shiv'in uterein gelifin de'atvavn de'itmesaru le'adam hari'shon uvehu havah yada kal chachemeta de'illa'in kadishin vechal innun devatar reichaya demitgalgelan batar paruchetta go tehirin illa'in vechal innun millin dezamminin lemeitei le'alema, ad yoma deyekum anana devistar ma'arav veyachshich alema

Translations & Notes

היתכן שאברהם נכלל בקו שמאל דיצחק, הרי כתוב, חסד לאברהם, הרי שנאחז בימין? אלא חלק שלו חסד, משום שעשה חסד עם בני העולם. אבל להוליד נכלל בקו שמאל, ומכאן מתחיל. כי אין הולדה אלא מהארת חכמה, שהוא מושג ע"י התכללות ימין בשמאל, כמ"ש, ביצחק יקרא לך זרע, ולא בך. כי מאה שנה הן ע"ס שבכל אחת עשר. ובכלים דע"ס העליונים גדלים תחילה, שמתחיל בכתר ומסיים במלכות. ונמצא שנת המאה מלכות דמלכות, שתיקונה קשה מאוד. וע"כ נימול אברהם בשנת הצ"ט (99), כדי שיוכל לתקן את שנת המאה.

 459 קָרָא לְרַבִּי יְהוּדָה וְהִתְחִילוּ לִלְמֹד בְּאוֹתוֹ סֵפֶר. לֹא הִסְפִּיקוּ לִלְמֹד שְׁנַיִם אוֹ שְׁלֹשָׁה צְדָדִים שֶׁל אוֹתָן הָאוֹתִיּוֹת עַד שֶׁהָיוּ מִסְתַּכְּלִים בְּאוֹתָהּ חָכְמָה עֶלְיוֹנָה. כֵּיוָן שֶׁהִגִּיעוּ לִלְמֹד בְּסִתְרֵי הַסֵּפֶר וְדִבְּרוּ זֶה עִם זֶה, יָצָא שְׁבִיב שֶׁל אֵשׁ וּמַשָּׁב שֶׁל רוּחַ וְהִכָּה בִידֵיהֶם וְאָבַד מֵהֶם. בָּכָה רַבִּי יוֹסִי וְאָמַר, אוּלַי חַס וְחָלִילָה חֵטְא הוּא אֶצְלֵנוּ, אוֹ שֶׁאֵין אָנוּ זַכָּאִים לָדַעַת אוֹתוֹ.

 459 קָרָא לְרַבִּי יְהוּדָה וְשָׁרוּ לְמִלְעֵי בְּהַהוּא סִפְרָא, לָא סְפִיקוּ לְמִלְעֵי תְּרֵי אוֹ תְּלָתָא סִטְרִין דְּאִנּוּן אַתְוָון עַד דְּהֲווּ מִסְתַּכְּלִין בְּהַהִיא חָכְמָה עִלָּאָה, כֵּיוָן דְּמָטוּ לְמִלְעֵי בִּסְתִירוּ דְּסִפְרָא וּמִשְׁתָּעוּ דָּא עִם דָּא, נָפַק שְׁבִיבָא דְּאֶשָׁא וְעִלְעוּלָא דְּרוּחָא וּבָטַשׁ בִּידֵיהוֹן וְאִתְאֲבִיד מִנַּיְיהוּ. בָּכָה רַבִּי יוֹסֵי וְאָמַר דִּילְמָא חַס וְשָׁלוֹם חוֹבָה אִיהוּ גַּבָּן אוֹ דְּלָאו אֲנַן זַכִּין לְמִנְדַע לֵיהּ.

kara lerabi yehudah vehitchilu lilmod be'oto sefer. lo hispiku lilmod shenayim o sheloshah tzedadim shel otan ha'otiot ad sheha'u misttakelim be'otah chachemah elyonah. keivan shehigi'u lilmod besitrei hassefer vediberu zeh im zeh, yatza sheviv shel esh umashav shel ruach vehikah videihem ve'avad mehem. bachah rabi yosi ve'amar, ulay chas vechalilah chete hu etzlenu, o she'ein anu zaka'im lada'at oto

kara lerabi yehudah vesharu lemil'ei behahu sifra, la sefiku lemil'ei terei o telata sitrin de'innun atvavn ad dehavu misttakelin behahi chachemah illa'ah, keivan dematu lemil'ei bistiru desifra umishtta'u da im da, nafak sheviva de'esha ve'il'ula derucha uvatash bideihon ve'it'avid minnayeyhu. bachah rabi yosei ve'amar dilma chas veshalom chovah ihu gaban o dela'v anan zakin leminda leih

Translations & Notes

ומשום זה יצחק, דין קשה, קו שמאל, שנסתם מחמת חיסרון של לְבוש החסדים, יצא להשלים את חלקו. ולהוליד את קו האמצעי, יעקב. ונקרא חסד, שהמשיך קומת חסדים על מסך דחיריק, קו אמצעי, הנקרא יעקב, שהרבה החסדים. ואז נכללו ימין ושמאל זה בזה. וע"כ יעקב השלים הכל מצד הימין ומצד השמאל: מצד שנכללו אברהם ויצחק בחלקיהם למעלה ע"י יעקב, קו אמצעי, שבזה נשלמו החסדים שבימין, הוא שלמות אחד של יעקב. ומצד שניתן להם להוליד ממטה למעלה, הוא שלמות ב' ליעקב.
כלומר, מצד שנשלם החכמה שבשמאל ע"י התלבשות בחסדים שבימין, שאז החכמה מאירה ממטה למעלה, ונעשה ראוי להוליד. שכל זה נשלם ע"י יעקב, הריהו שלמות ב' של יעקב. הרי שיעקב השלים מצד הימין ומצד השמאל. וע"כ כתוב, ישראל אשר בך אתפאר. כי בו, בישראל, נשלמו הגוונים, האורות, מלמעלה ומלמטה.