466 רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר, הַפָּסוּק הַזֶּה תִּשְׁבַּחַת לְשָׂרָה הוּא. מִשּׁוּם שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ מְצַחֵק לְכוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, אָמְרָה וַדַּאי שֶׁבֵּן זֶה אֵינוֹ בְּנוֹ שֶׁל אַבְרָהָם לַעֲשׂוֹת אֶת מַעֲשֵׂי אַבְרָהָם, אֶלָּא בֶּן הָגָר הַמִּצְרִית הוּא, חָזַר לַחֵלֶק שֶׁל אִמּוֹ. לָכֵן וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק.

 466 רַבִּי שִׁמְעוֹן אָמַר הַאי קְרָא תּוּשְׁבַּחְתָּא דְשָׂרָה אִיהוּ, בְּגִין דְּחָמַאת לֵיהּ דְּקָא מְצַחֵק לְכּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, אָמְרָה, וַדַּאי לַאו בְּרָא דָא בְּרָא דְאַבְרָהָם לְמֶעֱבַד עוֹבָדוֹי דְאַבְרָהָם, אֶלָּא בְּרָא דְּהָגָר הַמִּצְרִית אִיהוּ אֲהַדַּר לְחוּלָקָא דְּאִמֵּיהּ, בְגִין כָּךְ וַתֹּאמֶר לְאַבְרָהָם גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת וְאֶת בְּנָהּ, כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם בְּנִי עִם יִצְחָק.

rabi shim'on amar, hapasuk hazzeh tishbachat lesarah hu. mishum shera'atah oto metzachek lechochavim umazzalot, amerah vada'y sheben zeh eino beno shel avraham la'asot et ma'asei avraham, ella ben hagar hammitzrit hu, chazar lachelek shel immo. lachen vatto'mer le'avraham garesh ha'amah hazzo't ve'et benah ki lo yirash ben ha'amah hazzo't im beni im yitzchak

rabi shim'on amar ha'y kera tushebachtta desarah ihu, begin dechama't leih deka metzachek lekochavim umazzalot, amerah, vada'y la'v bera da bera de'avraham leme'evad ovadoy de'avraham, ella bera dehagar hammitzrit ihu ahadar lechulaka de'immeih, vegin kach vatto'mer le'avraham garesh ha'amah hazzo't ve'et benah, ki lo yirash ben ha'amah hazzo't im beni im yitzchak

Translations & Notes

מקרא זה שבחה של שרה, משום שראתה אותו שמצחק לעבודה זרה. אמרה, ודאי אין בן זה בנו של אברהם, לעשות מעשיו של אברהם, אלא בן הגר המצרית הוא, כי חזר לחלק אמו. ומשום זה, ותאמר לאברהם, גרש האָמָה הזאת ואת בנה, כי לא יירש.
וייטעֵהוּ שׂוֹרֵק, כמ"ש, ואנוכי נטעתיך שׂוֹרֵק, כולׂה זרע אמת. כלׂ"ה כתוב בה', כמו כל ה', שהיא המלכות. כי ע"י שהבינה חזרה והורידה הי' מאויר, והחזירה אליה אל"ה, שאז יצא קו שמאל, שורוק, אור החכמה בלי חסדים, והשפיעה הבינה מוחין הללו אל המלכות. ואז, כל ה' זרע אמת. כי אור החכמה שמאירה הבינה אל הכרם, נקרא אמת. ממצב הזה, מאור השורוק, התחיל אברהם להוליד למעלה את יצחק. כי הוא בחינת שורוק הזה. ומזה יצא זרע אמת, כי הארת החכמה נקרא אמת. כמ"ש, כ"ה יהיה זרעך, כי קו שמאל הזה, בעת שמאיר במלכות, נקראת המלכות כ"ה. והכל דבר אחד, שורוק, זרע אמת, לידת יצחק, כה יהיה זרעך. הם כולם דבר אחד, שהוא הארת קו שמאל מהבינה.
אשרי חלקם של ישראל שיורשים ירושה גדולה הזו. כי מוחין אלו נקראים ירושה, להיותם מלמעלה מזו"ן, וזו"ן מקבלם מאו"א בדרך ירושה. וכן ישראל, בדומה לבן היורש את אביו, שזוכה בו, אע"פ שאינו מעשה ידיו, כן זוכה זו"ן במוחין דבינה, אע"פ שמצד עצמו אין לו בהם כלום. וכן ישראל מזו"ן.

 467 וְכִי עָלָה עַל דַּעְתְּךָ שֶׁקִּנְּאָה לָהּ שָׂרָה אוֹ לַבֵּן שֶׁלָּהּ? אִם כָּךְ, לֹא הָיָה מוֹדֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִמָּהּ, שֶׁכָּתוּב כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ. אֶלָּא מִשּׁוּם שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ עִם כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת וְאִמּוֹ מְלַמֶּדֶת אוֹתוֹ מִנְהֲגֵי עֲבוֹדָה זָרָה, לָכֵן אָמְרָה שָׂרָה כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת. אֲנִי יוֹדַעַת שֶׁלֹּא יִירַשׁ לְעוֹלָמִים אֶת חֵלֶק הָאֱמוּנָה, וְלֹא יִהְיֶה לוֹ עִם בְּנִי חֵלֶק לֹא בָּעוֹלָם הַזֶּה וְלֹא בָּעוֹלָם הַבָּא. וְלָכֵן הוֹדָה עִמָּהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

 467 וְכִי סַלְקָא דַעְתָּךְ דְּקַנֵּי לָהּ שָׂרָה אוֹ לִבְרָהּ, אִי הָכִי לא אוֹדֵי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עִמָּהּ, דִּכְתִיב כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקוֹלָהּ. אֶלָּא בְּגִין דְּחָמַאת לֵיהּ בְּכּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת וְאִמֵּיהּ אוּלְפָא לֵיהּ נִמּוּסֵי דְּכּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, בְּגִין כָּךְ אֲמְרַת שָׂרָה כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת, אֲנָא יָדַעְנָא דְּלָא יָרִית לְעָלְמִין חוּלָקָא דִמְהֵימְנוּתָא, וְלָא יְהֵא לֵיהּ עִם בְּרִי חוּלָקָא לָא בְּעַלְמָא דֵין וְלָא בְּעַלְמָא דְאָתֵי, וּבְגִין כָךְ אוֹדֵי עִמָּהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא.

vechi alah al da'ttecha shekkinne'ah lah sarah o laben shellah? im kach, lo hayah modeh hakkadosh baruch hu immah, shekatuv kol asher to'mar eleicha sarah shema bekolah. ella mishum shera'atah oto im kochavim umazzalot ve'immo melammedet oto minhagei avodah zarah, lachen amerah sarah ki lo yirash ben ha'amah hazzo't. ani yoda'at shello yirash le'olamim et chelek ha'emunah, velo yihyeh lo im beni chelek lo ba'olam hazzeh velo ba'olam haba. velachen hodah immah hakkadosh baruch hu

vechi salka da'ttach dekannei lah sarah o livrah, i hachi lo odei kudesha berich hu immah, dichtiv kol asher to'mar eleicha sarah shema bekolah. ella begin dechama't leih bekochavim umazzalot ve'immeih ulefa leih nimmusei dekochavim umazzalot, begin kach amrat sarah ki lo yirash ben ha'amah hazzo't, ana yada'na dela yarit le'alemin chulaka dimheimnuta, vela yehe leih im beri chulaka la be'alma dein vela be'alma de'atei, uvegin chach odei immah kudesha berich hu

Translations & Notes

והכי יעלה על דעתך ששרה קנאה אותה או את בנה, וע"כ אמרה גרש. אם היה כן, לא היה הקב"ה מודה לדבריה, שכתוב, כל אשר תאמר אליך שרה, שמע בקולה. אלא משום שראתה אותו בעבודה זרה, ואמו לימדה אותו חוקי עבודה זרה. משום זה אמרה שרה, כי לא יירש בן האמה הזאת. אני יודעת, שלא יירש לעולם חלק של האמונה, ולא יהיה לו חלק עם בני, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. ועל כן הודה לה הקב"ה.
וייבֶן מגדל בתוכו. מהו מגדל? כמ"ש, מגדל עוז שֵׁם ה' בו ירוץ צדיק ונִשְׂגָב, בו ירוץ צדיק ודאי. כי מבחינת הארת השורוק, אין המלכות יכולה להתקיים, להיותה חכמה בלי חסדים. ובניין המגדל, פירושו התלבשות החכמה בחסדים, שאז ירוץ צדיק ונשְׂגָב. ולא מקודם לכן.

 468 וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רָצָה לְהַפְרִיד לְבַדּוֹ אֶת הַזֶּרַע הַקָּדוֹשׁ כָּרָאוּי, שֶׁמִּשּׁוּם כָּךְ בָּרָא אֶת הָעוֹלָם, שֶׁהֲרֵי יִשְׂרָאֵל עָלָה בִרְצוֹן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַד שֶׁלֹּא נִבְרָא הָעוֹלָם, וְלָכֵן יָצָא אַבְרָהָם לָעוֹלָם וְהָעוֹלָם הָיָה מִתְקַיֵּם בִּגְלָלוֹ, וְאַבְרָהָם וְיִצְחָק [לֹא] עָמְדוּ וְלֹא הִתְיַשְּׁבוּ בִמְקוֹמָם עַד שֶׁיָּצָא יַעֲקֹב לָעוֹלָם.

 468 וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּעָא לְאַפְרָשָׁא בִּלְחוֹדוֹי זַרְעָא קַדִּישָׁא כְּדְקָא יְאוּת, דִּבְגִין כָּךְ בָּרָא עַלְמָא דְּהָא יִשְׂרָאֵל סָלִיק בִּרְעוּתָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַד לָא יִבְרֵי עַלְמָא, וּבְגִין כָּךְ נָפַק אַבְרָהָם לְעַלְמָא וְעַלְמָא מִתְקַיֵּים בְּגִינֵיהּ, וְאַבְרָהָם וְיִצְחָק (לא) קָיְימוּ וְלָא אִתְיַישְׁבוּ בְּדוּכְתַּיְיהוּ עַד דְּנָפַק יַעֲקֹב לְעָלְמָא.

vehakkadosh baruch hu ratzah lehafrid levado et hazzera hakkadosh kara'uy, shemmishum kach bara et ha'olam, sheharei yisra'el alah virtzon hakkadosh baruch hu ad shello nivra ha'olam, velachen yatza avraham la'olam veha'olam hayah mitkayem biglalo, ve'avraham veyitzchak [lo] amedu velo hityashevu vimkomam ad sheiatza ya'akov la'olam

vekudesha berich hu ba'a le'afrasha bilchodoy zar'a kadisha kedeka ye'ut, divgin kach bara alma deha yisra'el salik bir'uta dekudesha berich hu ad la yivrei alma, uvegin kach nafak avraham le'alma ve'alma mitkayeim begineih, ve'avraham veyitzchak (lo) kayeymu vela ityayshvu beduchettayeyhu ad denafak ya'akov le'alema

Translations & Notes

והקב"ה רצה להבדיל זרע הקדוש בלבדם כראוי, שמשום זה ברא העולם. כי ישראל עלה ברצונו של הקב"ה מטרם שברא העולם. ומשום זה יצא אברהם לעולם, והעולם נתקיים בשבילו. ואברהם ויצחק עמדו ולא נתיישבו במקומם, עד שיצא יעקב לעולם.
וגם יקב חצב בו. זהו שער צדק, כמ"ש, פיתחו לי שערי צדק. המסך דחיריק, שעליו נמשך קומת החסדים וקו אמצעי. שלולא זה לא היה החכמה מאירה. ומשום זה יש בחסדים הללו גם התכללות החכמה. מהו המשמעות, פיתחו לי שערי צדק? כל אחד מישראל שנימול נכנס בשניהם, וזוכה בשניהם, במגדל ויקב. מגדל, התכללות חכמה בחסדים. יקב, התכללות חסדים בחכמה. לכן ביקש דוד, פיתחו לי שערי צדק, לזכות בשניהם.