50

 50 וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל. מַה זֶּה פֶּתַח הָאֹהֶל? זֶה הַמָּקוֹם שֶׁנִּקְרָא בְּרִית, סוֹד הָאֱמוּנָה. כְּחֹם הַיּוֹם, זֶה הַסּוֹד שֶׁנִּדְבַּק בּוֹ אַבְרָהָם, הַחֹזֶק שֶׁל צַד הַיָּמִין, הַדַּרְגָּה שֶׁלּוֹ.

 50 והוא יושב פתח האהל. מאן פתח האהל. דא אתר דאקרי ברית, רזא דמהימנותא. כחום היום. דא רזא דאתדבק ביה אברהם, תוקפא דסטרא דימינא, דרגא דיליה.

vehu yoshev petach ha'ohel. mah zeh petach ha'ohel? zeh hammakom shennikra berit, sod ha'emunah. kechom hayom, zeh hassod shennidbak bo avraham, hachozek shel tzad hayamin, hadargah shello

vhv yvshv ftch h'hl. m'n ftch h'hl. d tr d'kry vryt, rz dmhymnvt. chchvm hyvm. d rz d'tdvk vyh vrhm, tvkf dstr dymyn, drg dylyh

Translations & Notes

והוא יושב פתח האוהל. פתח האוהל, זהו המקום שנקרא ברית, האמונה, הנוקבא. כחום היום, בזה נתדבק אברהם, שהוא תוקפו של צד הימין, המדרגה שלו. כי יש ב' מיני דינים:
- דינים דנוקבא, הנמשכים מכוח הצמצום שבה, והוא פתח האוהל.
- ודינים דדכר, הנמשכים מכוח הארת נקודת השורוק, והוא כחום היום, שהשמש, אור החכמה, מאיר בלי נרתיק החסדים, שאז מושפע ממנו חום גדול. כמ"ש, אל תראוני שאני שחרחורת, ששזפתני השמש. שזה תוקפו של צד הימין, גבורות הזכר, הנבחן לימין.
ואלו ב' מיני דינים נקראים צדיק וצדק.
וילך אברם כאשר דיבר אליו ה', כפי שהבטיח לו בכל ההבטחות. וילך איתו לוט, שנתחבר עימו, כדי ללמוד ממעשיו. ועכ"ז לא למד כל כך. אשריהם הצדיקים הלומדים דרכיו של הקב"ה, כדי ללכת בהם, ולְירְאָה מאותו יום הדין, שעתיד האדם לתת דין וחשבון לפני הקב"ה.

51

 51 פֶּתַח הָאֹהֶל - סוֹד הַשַּׁעַר שֶׁל צֶדֶק פֶּתַח הָאֱמוּנָה, שֶׁאָז נִכְנַס בּוֹ אַבְרָהָם בְּאוֹתוֹ הָרֹשֶׁם הַקָּדוֹשׁ. כְּחֹם הַיּוֹם - זֶהוּ צַדִּיק, הַדַּרְגָּה שֶׁל חִבּוּר אֶחָד שֶׁנִּכְנָס בּוֹ מִי שֶׁנִּמּוֹל וְנִרְשַׁם בּוֹ הָרֹשֶׁם הַקָּדוֹשׁ, שֶׁהֲרֵי נִתְבַּטֵּל מִן הָעָרְלָה וְנִכְנַס בַּקִּיּוּם שֶׁל שְׁתֵּי הַדְּרָגוֹת הַלָּלוּ שֶׁהֵן סוֹד הָאֱמוּנָה.

 51 פתח האהל. רזא דתרעא דצדק, פתחא דמהימנותא, דכדין עאל ביה אברהם, בההוא רשימא קדישא. כחום היום. דא צדיק, דרגא דחבורא חדא, דעאל ביה מאן דאתגזר, ואתרשים ביה, רשימא קדישא, דהא אתעבר, מערלה, ועאל בקיומא דתרין דרגין אלין, דאינון רזא דמהימנותא.

petach ha'ohel - sod hasha'ar shel tzedek petach ha'emunah, she'az nichnas bo avraham be'oto haroshem hakkadosh. kechom hayom - zehu tzadik, hadargah shel chibur echad shennichnas bo mi shennimmol venirsham bo haroshem hakkadosh, sheharei nitbattel min ha'arelah venichnas bakkium shel shettei haderagot hallalu shehen sod ha'emunah

ftch h'hl. rz dtr' dtzdk, ftch dmhymnvt, dchdyn 'l vyh vrhm, vhhv rshym kdysh. chchvm hyvm. d tzdyk, drg dchvvr chd, d''l vyh m'n d'tgzr, v'trshym vyh, rshym kdysh, dh t'vr, m'rlh, v''l vkyvm dtryn drgyn lyn, d'ynvn rz dmhymnvt

Translations & Notes

פתח האוהל, שער הצדק, הפתח של האמונה, הנוקבא, הדינים דנוקבא. ונקראת פתח, כי אז נכנס אברהם באותו הרשימה הקדושה של ברית מילה, ולולא זה, לא היה נכנס בברית מילה, משום זה נקרא פתח.
כחום היום הוא בחינת צדיק, מדרגת חיבור האחד, שנכנס בו מי שנימול ונרשם בו הרשימה הקדושה, כי הוסר ממנו העורלה, ונכנס בהארת ב' מדרגות צדיק וצדק שהם האמונה.
צדיק וצדק הם יסוד ומלכות, אבל ב' שמות הללו יורו על זיווג הגדול של זו"ן לגלות המוחין דחיה. וכל זמן שיש אחיזה לקליפות ודינים אין הזיווג הזה יכול להתגלות, ולפי"ז לא היה אפשר לגילוי המוחין הללו מטרם גמר התיקון. והעצה לזה הוא ברית מילה. כי הדינים הם מבחינת הנוקבא ומבחינת הדכר, והם הפכים זה לזה, ואי אפשר ששניהם ישמשו במקום אחד, כי אין ב' הפכים באים במקום אחד. לכן בהתעוררות התחתון ע"י מצות המילה, מביאים ב' מיני הדינים במקום אחד, ביסוד העליון, ואז מכחישים זה את זה כטבע ההפכים ומתבטלים שניהם. וכיוון שנתבטלו, תכף מתגלה הזיווג דצדיק וצדק והמוחין הגדולים מתגלים.
וזה מעשה המילה, כי האיזמל החותך הוא נמשך מדינים דנוקבא. והעורלה היא דינים דדכר. ונמצא האיזמל מעביר את העורלה, שהדינים דנוקבא מבטלים את הדינים דדכר. ולפעמים הצורך הוא להיפך, שהדינים דדכר יבטלו את הדינים דנוקבא. ומובא ברש"י: על הכתוב ואשד הנחלים, ב' הרים, באחד היו נקעים, דינים דנוקבא ובהשני היו שָׁדים בולטות כנגד הנקעים, דינים דדכר. והאמוריים נתחבאו בנקעים להמטיר משם חיצים על ישראל בעת שילכו בין ההרים. ועשה הקב"ה נס, שנתקרבו ב' ההרים ונעשו אחד, ונכנסו הבלוטות של זה, הדינים דדכורא, בהנקעים של זה, בדינים דנוקבא, והאמוריים נמחצו ביניהם. הרי שע"י ביאת ב' ההפכים במקום אחד נתבטלו הדינים דנוקבא, כי האמוריים שבתוך הנקעים נהרגו. אבל כאן במילה, עיקר הצורך הוא לבטל דינים דדכר, העורלה? אמנם באמת שניהם מתבטלים.
הדינים דנוקבא, אוהל, מבטלים ומעבירים את העורלה, הדינים דדכר. שנעשו שער לשלמות המלכות, בשם צדק. כי ע"י שהדינים דנוקבא העבירו את קליפת העורלה, נכנס אברהם לקבל אלו המוחין הקדושים המתגלים בזיווג צדיק וצדק, ע"כ נבחנים לשער. כחום היום זה צדיק. אחר שהדינים דנוקבא העבירו את העורלה שהייתה דבוקה בהיסוד, כחום היום, נגלה בו השם צדיק, הפריעה, ראשי תיבות פרע י"ה, היא מדרגת החיבור הגדול צדיק וצדק המגלה המוחין הגדולים, אחר שנעברו כל הדינים והקליפות בהחיתוך, מתגלים המוחין די"ה בהפריעה שהם צדיק וצדק.
ביום שנשלמו ימיו של האדם לצאת מהעולם, שהגוף נשבר והנפש צריכה לפרוש ממנו, ניתן רשות לאדם לראות מה שלא היה יכול לראות בעת ששלט הגוף, ומשיג דבר על בוריו.

52

 52 וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים וְגוֹ' - אֵלּוּ שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים שְׁלוּחִים שֶׁמִּתְלַבְּשִׁים בָּאֲוִיר, וְיוֹרְדִים לָעוֹלָם הַזֶּה [וְנִרְאִים] בְּמַרְאֶה שֶׁל בֶּן אָדָם, וְהַשְּׁלֹשָׁה הֵם כְּמוֹ שֶׁלְּמַעְלָה, מִשּׁוּם שֶׁהַקֶּשֶׁת לֹא נִרְאֵית אֶלָּא בִּשְׁלֹשָׁה גְוָנִים - לָבָן, אָדֹם וְיָרֹק, וְכָךְ הוּא בְּוַדַּאי.

 52 והנה שלשה אנשים וגו'. אלין תלת מלאכין שליחן, דמתלבשן באוירא, ונחתי להאי עלמא, בחיזו דבר נש. ותלת הוו, כגוונא דלעילא, בגין דקשת לא אתחזי, אלא בגוונין תלתא: חוור, וסומק, וירוק. והכי הוא ודאי.

vehinneh sheloshah anashim vego' - ellu sheloshah anashim sheluchim shemmitlabeshim ba'avir, veyoredim la'olam hazzeh [venir'im] bemar'eh shel ben adam, vehasheloshah hem kemo shellema'lah, mishum shehakkeshet lo nir'eit ella bishloshah gevanim - lavan, adom veyarok, vechach hu bevada'y

vhnh shlshh nshym vgv'. lyn tlt mlo'chyn shlychn, dmtlvshn v'vyr, vnchty lh'y lm, vchyzv dvr nsh. vtlt hvv, chgvvn dl'ylo, vgyn dksht lo tchzy, lo vgvvnyn tlt: chvvr, vsvmk, vyrvk. vhchy hv vd'y

Translations & Notes

והנה שלושה אנשים. ג' מלאכים, שליחים, מתלבשים באויר ויורדים לעולם הזה בצורה של אדם. והיו ג' כעין למעלה, חג"ת דז"א, משום שהקשת, הנוקבא, אינה נראית אלא בג' גוונים: לבן, אדום וירוק כמו הגוונים של חג"ת דז"א.
ואז עומדים עליו שלושה שליחים, וחושבים ימיו וחטאיו, וכל מה שעשה בעוה"ז. והוא מודה על הכל בפיו. ואח"כ חותם על הדין וחשבון בידו. כמ"ש, ביד כל אדם יחתום.