59

 59 מִכָּאן שֶׁמַּרְאֶה שֶׁלְּמַטָּה מוֹשֵׁךְ הַמְשָׁכָה מִלְמַעְלָה, שֶׁהֲרֵי הַגְּוָנִים הַלָּלוּ מוֹשְׁכִים הַמְשָׁכָה מִלְמַעְלָה מֵאוֹתָם מְקוֹרוֹת עֶלְיוֹנִים. אדנ''י מוֹשֵׁךְ מִלְמַעְלָה בִּשְׁלֹשֶׁת הַגְּוָנִים הַלָּלוּ שֶׁמִּתְלַבֵּשׁ בָּהֶם, וּבָהֶם נוֹטֶלֶת כָּל מַה שֶׁנּוֹטֶלֶת מִלְמַעְלָה.

 59 מהכא, דחזיו דלתתא, משיך משיכו מלעילא, דהא גוונין אלין משכין משיכא מלעילא, מאינון מקורין עלאין. אדני משכא מלעילא, באלין תלת גוונין דאתלבש בהו, ובהו נטלא כל מה דנטלי מלעילא.

mika'n shemmar'eh shellemattah moshech hamshachah milma'lah, sheharei hagevanim hallalu moshechim hamshachah milma'lah me'otam mekorot elyonim. dn"y moshech milma'lah bishloshet hagevanim hallalu shemmitlabesh bahem, uvahem notelet kal mah shennotelet milma'lah

mhch, dchzv dltt, mshych mshychv ml'ylo, dh gvvnyn lyn mshchyn mshych ml'ylo, m'ynvn mkvryn lo'yn. dny mshch ml'ylo, v'lyn tlt gvvnyn d'tlvsh vhv, vvhv ntlo chl mh dntly ml'ylo

Translations & Notes

מכאן נשמע, שהמראה של מטה, השכינה, מושכת משיכה מלמעלה, מהבינה. כי גוונים הללו שהם ג' המלאכים, מושכים משיכת האורות מלמעלה מאלו מקוּרים העליונים שהם ג' הקווים שבבינה עצמה.
ואת לוט בן אחיו. מה ראה אברהם, להדביק את לוט אליו? משום שצפה ברוח הקודש, שדוד עתיד לצאת ממנו.
ואת הנפש אשר עשו בחרן, אלו הם גרים וגיורות, שתיקנו את הנפשות שלהם. אברהם היה מגייר את האנשים, ושרה הייתה מגיירת את הנשים. וע"כ מעלה עליהם הכתוב, כאילו עשו אותם.

60

 60 וּמִשּׁוּם שֶׁהֵם חִבּוּר שֶׁלָּהּ וְתוֹמְכִים שֶׁלָּהּ בַּכֹּל, נֶאֱמַר שֵׁם אדנ''י, שֶׁהֲרֵי שֵׁם זֶה הִתְגַּלָּה לוֹ כָּלוּל בְּסוֹדוֹת עֶלְיוֹנִים, הִתְגַּלָּה לוֹ בְּגִלּוּי מַה שֶּׁלֹּא הָיָה מִקֹּדֶם לָכֵן כְּשֶׁלֹּא הָיָה מָהוּל. וְעַד שֶׁנִּמּוֹל, לֹא רצָה הַקָּבָּ''ה לְהוֹצִיא מִמֶּנּוּ קָדוֹשׁ. כֵּיוָן שֶׁנִּמּוֹל, מִיָּד יָצָא מִמֶּנּוּ הַזֶּרַע הַקָּדוֹשׁ.

 60 ובגין דאינון חבורא דילה, וסמכין דילה, בכלא אתמר שמא אדני. דהא שמא דא אתגלי ליה, כליל ברזין עלאין, אתגלי ליה באתגליא מה דלא הוות מקדמת דנא, דלא הוה גזיר. ועד דאתגזר לא בעא קב''ה לאפקא מניה זרעא קדישא, כיון דאתגזר, מדי נפק מניה זרעא קדישא.

umishum shehem chibur shellah vetomechim shellah bakol, ne'emar shem dn"y, sheharei shem zeh hitgallah lo kalul besodot elyonim, hitgallah lo begilluy mah shello hayah mikkodem lachen keshello hayah mahul. ve'ad shennimmol, lo rtzah hakkaba"h lehotzi mimmennu kadosh. keivan shennimmol, miad yatza mimmennu hazzera hakkadosh

vvgyn d'ynvn chvvr dylh, vsmchyn dylh, vchlo tmr shm dny. dh shm d tgly lyh, chlyl vrzyn lo'yn, tgly lyh v'tgly mh dlo hvvt mkdmt dn, dlo hvh gzyr. v'd d'tgzr lo v' kv"h lo'fk mnyh zr' kdysh, chyvn d'tgzr, mdy nfk mnyh zr' kdysh

Translations & Notes

ומשום שהם מתחברים עימה וסומכים אותה בכל, נאמר בה השם אדנ"י, כי שם הזה נתגלה לאברהם לגמרי בסוד העליונים, באורות הבינה. ונתגלה לו בגלוי מה שלא היה כן מטרם שנימול. ומקודם שנימול לא רצה הקב"ה להוציא ממנו זרע קדוש, כיוון שנימול, מיד יצא ממנו זרע קדוש, יצחק.
הרבה אנשים היו אלו הגרים, איך אפשר לומר, שכולם הלכו עימו. ומשום זה כל האנשים שהלכו עימו, נקראו, עַם אלקי אברהם, והיה עובר בארץ ולא היה מתיירא. כמ"ש, ויעבור אברם בארץ.

61

 61 וְלָכֵן הִתְגַּלְּתָה עָלָיו שְׁכִינָה בְּאוֹתָן דְּרָגוֹת קְדוֹשׁוֹת. (דניאל יב) וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ. זֹהַ''ר זוֹהֵר שֶׁזּוֹהֲרִים בִּדְלֵקוּת שֶׁל זֹהַר. זֹהַ''ר שֶׁמֵּאִיר שֶׁמַּדְלִיק וְנוֹצֵץ לְכַמָּה צְדָדִים.

 61 ובגין כך, אתגלי עליה שכינתא, באינון דרגין קדישין. והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע. זהר: זהרא דזהרין בדליקו זהרא. זהר: דאנהיר דאדליק, ונציץ לכמה סטרין.

velachen hitgalletah alav shechinah be'otan deragot kedoshot. (dny'l yv) vehammaskilim yazhiru kezohar harakia. zoha"r zoher shezzoharim bidlekut shel zohar. zoha"r shemme'ir shemmadlik venotzetz lechammah tzedadim

vvgyn chch, tgly lyh shchynt, v'ynvn drgyn kdyshyn. vhmshchylym yzhyrv chzhr hrky. zhr: zhr dzhryn vdlykv zhr. zhr: d'nhyr d'dlyk, vntzytz lchmh stryn

Translations & Notes

כמו רבי אלעזר, שכיבד את אביו בעולם הזה, ובעולם ההוא, עתה הגדיל שבחו של רבי שמעון בשני עולמות, בעולם הזה, ובעולם הבא עוד יותר מבחייו. שזכה לבנים קדושים ולגזעים קדושים. אשרי הם הצדיקים, הזוכים לבנים קדושים לגזעים קדושים. עליהם נקרא, כל רואיהם יכירום, כי הם זרע ברך ה'. אמן.
וַיֵּרָא אליו ה'
ומשום זה שנימול, נתגלה עליו השכינה באלו מדרגות הקדושים, שכתוב, והמשכילים יזהירו כזוהר הרקיע. שעם תיקון הרקיע, הפרסא, נבקעו ונתחלקו כח"ב תו"מ דאצילות ונעשו מהם י"ב פרצופים.
- הכתר נתחלק לד' פרצופים: עתיק ונוקבא א"א ונוקבא.
- החכמה והבינה נתחלקו לד' פרצופים: או"א עליונים וישראל סבא ותבונה.
- ת"ת ומלכות נתחלקו לד' פרצופים: זו"ן הגדולים וזו"ן הקטנים.
ולפיכך נקראים אלו י"ב פרצופים בשם זוהר הרקיע, כי בכוח הרקיע יצאו ונעשו.
- זוהר א' - זוהר המזהירים בהדלקה של הזוהר.
- זוהר ב' - זוהר המאיר המדליק ונוצץ לכמה צדדים.
זוהר א' הוא פרצוף עתיק וזוהר ב' הוא הנוקבא שלו, עתיק מבחינת המלכות הבלתי ממותקת, למעלה מרקיע, שהוא לא בָקע. אמנם מלכות זו הוא השורש למלכות הממותקת, והיא מדלקת את אורות הבינה אחר שנכבה. וכמ"ש בחשיבות פרצוף עתיק, שזוהר שלו מזהיר בהדלקת הזוהר. שמדליק את הזוהר דבינה שהיא שורש כל המוחין, ולולא הדלקה זו לא היו שום מוחין דגדלות באצילות.
ובחשיבות פרצוף נוקבא דעתיק מוסיף, שהיא מדלקת ומאירה הן בבחינת מלכות בלתי ממותקת והן בבחינת מלכות הממותקת. כי היא כבר נתקנה עם הרקיע בסוד בָקע וע"כ מאירה לכל הצדדים. אבל פרצוף עתיק דוכרא, אינו מאיר לכל הצדדים אלא רק לבחינת הדלקה לבד, להיותו למעלה מרקיע והוא לא בקע.
ועל דרך זה הולך ומביא לפנינו מעלת כל י"ב הפרצופים דאצילות ואשר כולם כלולים בז"א, וז"א משפיע להנוקבא כל אלו מדרגות הקדושים. ונמצא אברהם, אע"פ שלא קיבל אלא מהנוקבא, מ"מ זכה בכל י"ב מדרגות העליונות כי כולן היו מחוברות בהנוקבא בסוד השם אדנ"י שבה. משא"כ מטרם שנימול לא זכה לקבל הדיבור, אלא מהנוקבא לבדה מטרם שנתחברו בה י"ב מדרגות הללו.
לא כתוב, והנפש אשר עשו בחרן, שמפאת הריבוי שלהם, לא היה מתיירא לעבור בארץ. אלא, ואת הנפש, כתוב. המילה, את, באה לרבות זכותן של כל אלו הנפשות שהיו הולכות עימו. וע"כ עבר אברהם בארץ בלי פחד. כי כל המזכה את האחר, אותה הזכות עומדת לו ואינה סרה ממנו. כי כתוב, ואת הנפש אשר עשו בחרן. הזכות של אלו הנפשות הייתה הולכת עם אברהם.