65

 65 כַּאֲשֶׁר מִתְחַבֵּר זֹהַר תַּחְתּוֹן אדנ''י בְּזֹהַר עֶלְיוֹן יהו''ה, נַעֲשֶׂה שֵׁם נִסְתָּר שֶׁבּוֹ יוֹדְעִים נְבִיאֵי הָאֱמֶת וּמִסְתַּכְּלִים לְתוֹךְ הַזֹּהַר הָעֶלְיוֹן, וְזֶה יְאֲהֹדֹוָנָהֵי, מַרְאוֹת טְמִירִים [חַיּוֹת טְמִירוֹת], שֶׁכָּתוּב (יחזקאל א) כְּעֵין הַחַשְׁמַל מִתּוֹךְ הָאֵשׁ.

 65 כד אתחבר זהר תתאה אדני, בזהר עלאה הוי''ה, אתעביד שמא סתים, דביה ידעי נביאי קשוט, ומסתכלאן לגו זהרא עלאה, ודא יאקדונקי. חיזו טמירין, דכתיב כעין החשמל מתוך האש.

ka'asher mitchaber zohar tachtton dn"y bezohar elyon yhv"h, na'aseh shem nisttar shebo yode'im nevi'ei ha'emet umisttakelim letoch hazzohar ha'elyon, vezeh ye'ahodovanahei, mar'ot temirim [chayot temirot], shekatuv (ychzk'l ) ke'ein hachashmal mittoch ha'esh

chd tchvr zhr tt'h dny, vzhr lo'h hvy"h, t'vyd shm stym, dvyh yd'y nvy'y kshvt, vmstchlo'n lgv zhr lo'h, vd y'kdvnky. chyzv tmyryn, dchtyv ch'yn hchshml mtvch h'sh

Translations & Notes

כאשר נתחבר זוהר התחתון, זוהר הי"ב, אדנ"י, בזוהר העליון, ז"א, הוי"ה, נעשה שם אחד שבו משיגים נביאי האמת ומסתכלים לתוך זוהר העליון. וזהו השם יאהדונה"י, הויה אדני בשילוב. ומשיגים בו הראייה של הנסתרות, כמ"ש, כעין החשמל מתוך האש.
כי לא היה לו לקבל המלכות, עד שיתחבר מקודם באבות, שהם בחברון, ואז יקבל המלכות בהם. וע"כ נתעכב שם בחברון שבע שנים, כדי שיקבל המלכות כראוי, משום שיתוקן מלכותו. כעין זה גם אברהם, לא בא בקיום שלם להקב"ה עד שנכנס לארץ.
כי מתחילה נבנית המלכות, הנוקבא דז"א, בב' מאורות הגדולים, שקומתה שווה לגמרי כמו ז"א, ושניהם משתמשים בכתר אחד, שמקבלים שניהם הארתם ממקור אחד, מבינה, שהימין שבה, החסדים, מקבל ז"א, והשמאל שבה, הארת חכמה, בסוד השורוק, מקבלת הנוקבא. ואז נבחנים שניהם לד' רגלי כיסא העליון, הבינה. ז"א, חג"ת, נבחן לג' רגלי הכיסא. הנוקבא, המלכות, נבחנת לרגל רביעי של הכיסא. ומשם אין הנוקבא יכולה להשפיע מוחין לעולם, כי אין זה מקומה. וע"כ הם מכונים מוחין דאחוריים, חברון, מטעם היותה מחוברת עם האבות, חג"ת, בקומה שווה.
ואח"כ יורדת משם, ונבנית מחזה ולמטה דז"א כמאור הקטן. ואז מקבלת ע"י ז"א ב' מיני מוחין: אחוריים ופָנים. ונשלמת במוחין דגדלות השלמים, ומשפיעה לעולם. ואז נבחנת לבחינת א"י. שאין הארת החכמה מושפעת אלא רק ממנה.
והנה דוד הוא מרכבה אל המלכות, הנוקבא דז"א. ולפיכך לא יכול לקבל מלכות על כל ישראל, ולהיעשות מרכבה אל המלכות, הנקראת א"י, מטרם שמלך בחברון, ונעשה מרכבה שם אל המלכות, הנקראת חברון, שמשם מוחין הראשונים של המלכות המקבלת מבינה, שחזרה להיות חכמה. וכיוון שדוד קיבל המוחין דחברון, היה יכול לקבל אח"כ המוחין השלמים מבחינת א"י. וקיבל המלכות על כל ישראל. ולולא קיבל המוחין דחברון, לא היה יכול לקבל המוחין דא"י, כי היה חסר לו המוחין דהארת השמאל של הבינה, שאינם מקובלים אלא בחברון.
ואברהם היה מרכבה לחג"ת דז"א, שעיקרו בחסד דז"א. ונודע שז"א תמיד בחסדים מכוסים. זולת בעת שמשפיע אל הנוקבא, שאז מקבל מוחין דהארת חכמה בשביל הנוקבא, ונכלל גם הוא מהם.
ומשום שאברהם עוד לא היה דבוק אז בהקב"ה כראוי, אמר לו, לך לך. כי מטרם שהשפיע המוחין בשביל הנוקבא, לא היה לו, אלא, חסדים מכוסים מחכמה. וכיוון שהיה חסר לו הארת החכמה, לא היה אז דבוק בו בהקב"ה כראוי. כי לא גרם זיווג קב"ה ושכינתו. וע"כ אמר לו, לך לך, שרמז לו, שילך ויקרב השכינה אל הקב"ה, שהוא מדרגה הראשונה לבוא ולהיעשות מרכבה לקב"ה. כי מטרם שיגרום זיווג קב"ה ושכינתו, לא יוכל להידבק בהקב"ה.
במדרגה הזו לא יכול אברהם להיאחז, מטרם שיכנס לא"י. מדרגה זו, לזכות במוחין דהארת חכמה ע"י שגורם זיווג קב"ה ושכינתו, לא יוכל להמשיך, אלא כשהוא בא"י. כי שָׁם הנוקבא מתוקנת במוחין דפב"פ עם הקב"ה, ויכולה להשפיע לעולם. וזהו שמשווה ביאת אברהם לא"י למלכות דוד בחברון. כי כמו שדוד המלך, המרכבה לנוקבא, לא יכול לקבל מלכות השלמה, שהיא א"י, מטרם שקיבל הארת חכמה מבינה, בעניין רגל רביעי לכיסא עליון, שהיא מלכות חברון. כן אברהם, המרכבה לז"א, לא היה ראוי לדבקות שלם בז"א, מטרם שבא לא"י וגרם זיווג קב"ה ושכינתו, שמשם נכלל גם הוא בהארת החכמה. כמו שדוד לא היה ראוי להידבק במלכות השלמה, שהיא א"י, מסיבת חיסרון של המוחין דהארת חכמה, שאינם נמשכים לו אלא רק בחברון, כן אברהם לא היה ראוי להידבק בהקב"ה, מסיבת חיסרון של מוחין דהארת חכמה, שאינם נמשכים לו אלא רק בא"י.
ויעבור אברם בארץ

66

 66 מִשְׁנָה. עֶלְיוֹנִים גְּבוֹהִים טוֹבִים שֶׁל הַיָּמִין, תֵּשַׁע נְקֻדּוֹת שֶׁל הַתּוֹרָה יוֹצְאוֹת וְנֶחְלָקִים בָּאוֹתִיּוֹת, וְהָאוֹתִיּוֹת בָּהֶם נוֹסְעוֹת, [מִטַּלְטְלִים] מַסְעוֹתָיו דַּקִּיקִים בְּסוֹדוֹת. [הֵיכָל] חוֹלְקִים, אֵלּוּ תִּשְׁעַת הַשַּׁלִּיטִים עַל הָאוֹתִיּוֹת, הָאוֹתִיּוֹת הִתְפַּשְּׁטוּ מֵהֶם. נִשְׁאֲרוּ נְקוּדִים לְהַכְנִיסָם לָהֶם. לֹא נוֹסְעִים רַק כְּשֶׁאֵלֶּה יוֹצְאִים.

 66 מתניתין עלאין רמאין טבין דימינא. תשע נקודין דאורייתא, נפקין ומתפלגין באתוון, ואתוון בהו נטלין מטלנוי דקיקין ברזי. פלטין, אלין תשע, שליטין אינון אתוון אתוון, מנייהו אתפשטו, אשתארו נקודין לאענאה לון. לא נטלין, בר כד אינון נפקין.

mishnah. elyonim gevohim tovim shel hayamin, tesha nekudot shel hattorah yotze'ot venechlakim ba'otiot, veha'otiot bahem nose'ot, [mittaltelim] mas'otav dakkikim besodot. [heichal] cholekim, ellu tish'at hashallitim al ha'otiot, ha'otiot hitpashetu mehem. nish'aru nekudim lehachnisam lahem. lo nose'im rak keshe'elleh yotze'im

mtnytyn lo'yn rm'yn tvyn dymyn. tsh nkvdyn d'vryyt, nfkyn vmtflgyn v'tvvn, v'tvvn vhv ntlyn mtlnvy dkykyn vrzy. fltyn, lyn tsh, shlytyn ynvn tvvn tvvn, mnyyhv tfshtv, sht'rv nkvdyn lo''n'h lvn. lo ntlyn, vr chd ynvn nfkyn

Translations & Notes

אֲלֵיכם, העליונים הרמים והטובים שמצד ימין נאמר סוד הזה, תשע נקודות שבתורה, היינו הבינה, שהוא ג' נקודות חולם שורוק חיריק, שכל אחת כלולה משלושתם והן ט' נקודות. יוצאות מחוץ לראש דא"א ע"י עליית המלכות לבינה, ומתחלקים לכו"ח ובינה ותו"מ, ובינה ותו"מ מתלבשים באותיות שהם זו"ן. והאותיות נוסעות, ע"י בינה ותו"מ דבינה המלובשת בהם, מסעות קטנות, שהאותיות מקבלות מהם מוחין דקטנות, ו"ק בלי ראש. ולעת גדלות הבינה ותו"מ דבינה הכוללת תשע הנקודות, פולטת ממנה אלו האותיות שנתלבשה בה, והאותיות נתפשטו מבינה ותו"מ דבינה המכונים ט' שליטים, ונשארו ט' נקודות בשלמותם להניע האותיות. להשפיע בהם מוחין, הנותנים תנועה וחיות באותיות שהם זו"ן.
מתחילה נתחלקו ט' הנקודות שהוא בינה, לב' חצאים, אשר חציָם התחתון, בינה ותו"מ, ירדה ונתלבשה באותיות זו"ן, ואז השפיעו הנקודות אל האותיות מסעות קטנות, שפירושם מוחין דקטנות. ואח"כ לעת גדלות, מחציתם התחתון דנקודות פלטה את האותיות, והאותיות נתפשטו מהם, כי הבינה חזרה לראש א"א, ומחצית התחתון חזרה ונתחברה עם מחציתה העליון ונשלמה שוב בע"ס בכלים ואורות, ואז יכלו הנקודות להשפיע מוחין דגדלות לאותיות שהם זו"ן.
לא יסעו, רק כאשר אלו יוצאות לבד מראש דא"א. למה לבינה לצאת מהראש ולהתמעט לו"ק ואח"כ לחזור לראש כדי להשפיע מוחין דגדלות לאותיות? למה אינה משפעת להם מוחין דגדלות מטרם שיצאה מראש א"א? האותיות לא יוכלו לנסוע לקבל מוחין לתנועה, אלא רק כאשר אלו הנקודות יוצאות מראש א"א, שאז יורדת מחצית התחתון ומתלבשת באותיות.
ויעבור אברם בארץ. וילך, צריך לומר. אלא ויעבור, רומז השם הקדוש שנחתם בו העולם בע"ב (72) אותיות חקוקות, שכולם אותיות ע"ב רי"ו, ויעבור, הרומז על ע"ב שמות ורי"ו (216) אותיות. וכתוב, ויעבור ה' על פניו ויקרא, שמדובר שם בהשם ע"ב הקדוש, אף, ויעבור, שכאן מדובר בהשם ע"ב הקדוש.

67

 67 הֵם בַּסּוֹד שֶׁל אֵין סוֹף. כָּל הָאוֹתִיּוֹת [נוֹסְעוֹת] מֻסָּעוֹת בַּסּוֹד שֶׁל אֵין סוֹף. כְּמוֹ שֶׁהֵם נוֹשְׂאִים אוֹתָם, כָּךְ הֵם נוֹסְעִים. אֵלּוּ הַנִּסְתָּרִים אוֹתִיּוֹת גְּלוּיוֹת וְלֹא גְלוּיוֹת. אֵלּוּ טְמִירִים עַל מַה שֶּׁשּׁוֹרוֹת הָאוֹתִיּוֹת.

 67 אלין אינון ברזא דאין סוף, כלהו אתוון מטללן ברזא דאין סוף. כמה דאינון נטלין לון, הכי נמי נטלי אלין סתימין אתוון, גליין ולא גליין, הני טמירין, על מה דשריין אתוון.

hem bassod shel ein sof. kal ha'otiot [nose'ot] mussa'ot bassod shel ein sof. kemo shehem nose'im otam, kach hem nose'im. ellu hannisttarim otiot geluyot velo geluyot. ellu temirim al mah sheshorot ha'otiot

lyn ynvn vrz d'yn svf, chlhv tvvn mtlln vrz d'yn svf. chmh d'ynvn ntlyn lvn, hchy nmy ntly lyn stymyn tvvn, glyyn vlo glyyn, hny tmyryn, l mh dshryyn tvvn

Translations & Notes

אלו האותיות הן בסוד א"ס, המלכות דמידת הדין שעליה היה צ"א, שלא תקבל לתוכה שום אור ישר. כל האותיות הן בצל א"ס, האותיות הן ז"א והנוקבא, שהיא מלכות, תוכל לומר שצ"א דא"ס רובץ עליה, אבל ז"א שעליו לא היה צ"א אינו בצֵל א"ס. לזה אומר, כל האותיות, שאפילו ז"א בצֵל א"ס, כי שורש ז"א מטבור ולמטה דא"ק, ששם מלכות דצ"א. ולפי זה אין האותיות ראויות לקבל לתוכן שום מוחין, אלא כמו שהנקודות נוסעות, כן נוסעות גם אלו האותיות הסתומות.
מאחר שמסיבת יציאת בינה מראש א"א, נפלו בינה ותו"מ שלה ונתלבשו באותיות, ע"כ נעשו האותיות כמו גוף אחד עם בינה ותו"מ הללו שבתוכם. ולעת גדלות, כמו שבינה ותו"מ הללו חוזרות ועולות ונוסעות אל הבינה, והבינה חזרה לראש א"א, כן נוסעות עימהן גם האותיות המלבישות עליהן ועולות גם כן ומתחברות אל הבינה ומקבלות אורותיה, כמו הבינה ותו"מ שלה. באופן, שמצד עצמם אין האותיות ראויות לנסיעה, למוחין, אלא מתוך שמחצית כלים דבינה נפלו ונתלבשו בהן, נעשו עימהן גוף אחד ומקבלים מוחין ע"י נסיעתם של הכלים דבינה. ואע"פ שמצד עצמם אינן ראויות לנסיעה להיותם מלכות המצומצמת, נגלות ואינן נגלות אלו הצפונות, שעליהן שורות האותיות, מלכות המצומצמת. אלו הכוחות דמידת הדין ממלכות המצומצמת הם צפונות ונסתרות באותיות, ורק בחינת מלכות הממותקת בבינה נגלות בהן מתוך ירידת מחצית הבינה בתוכם. ואל תחשוב שכוחות מלכות המצומצמת גנוזים וצפונים באופן שאינם מתגלים בהן לעולם, כי בשעה שצריכים לקבל מוחין הן גנוזות וצפונות, אבל לפעמים הן מתגלות. בעת שצריכים להוציא את קו האמצעי.
וכתוב, אני אעביר כל טובי, המדובר בכל טובו במקום עליון, בינה. אף כאן כתוב, ויעבור אברם בארץ, הרומז לקדושת הארץ, הבאה ממקום עליון בכל טובו כראוי, שהיא המלכות המלבישה את הבינה כראוי, ומקבלת אורותיה.