68

 68 תִּשְׁעָה שֵׁמוֹת חֲקוּקוֹת עִם עֲשָׂרָה, וְהָרִאשׁוֹן אֶהְיֶה. [יוֹ''ד הֵ''א] אֶהְיֶ''ה אֲשֶׁר אֶהְיֶ''ה, יהו''ה, אֵ''ל, אֱלֹהִי''ם, יהו''ה, צְבָאוֹת, אָדוֹ''ן, שַׁדַּ''י. [וּמֵהַשֵּׁם הַזֶּה יוֹ''ד הֵ''א וָא''ו הֵ''א מִתְפַּשֵּׁט כ''ב אוֹתִיּוֹת, וְסוֹד הַשֵּׁם מנצפ''ך הֲרֵי כ''ז אוֹתִיּוֹת, וְזֶהוּ סוֹד יהו''ה אֱלֹהֵינ''וּ יהו''ה אֶחָד. יהו''ה אֱלֹהֵינוּ יהו''ה - הֲרֵי י''ד אוֹתִיּוֹת. אֶחָד סוֹד י''ג אוֹתִיּוֹת, וּמֵהֶם יִתְפַּשְּׁטוּ רמ''ח אֵבָרִים, שֵׁם בֶּן מ''ב וְשֵׁם בֶּן ע''ב מנצפ''ך חֲמִשָּׁה גְבוּרוֹת, וּמִמֶּנּוּ יִתְפַּשֵּׁט הַסּוֹד שֶׁל חֲמִשִּׁים שַׁעֲרֵי בִינָה, וּמֵהֶם יִתְפַּשְּׁטוּ ע''ב. הֲרֵי רמ''ח אֵיבָרִים עִם יי' אֱלֹהֵיכֶם אֱמֶת].

 68 תשע שמהן, גליפן בעשר, ואינון: קדמאה אהיה. יו''ד ה''א. אהי''ה אשר אהיה. הויה. אל. אלקים. הוי''ה. צבאות. אדון. שדי.

tish'ah shemot chakukot im asarah, vehari'shon ehyeh. [o"d he"] ehye"h asher ehye"h, yhv"h, e"l, elohi"m, yhv"h, tzeva'ot, ado"n, shada"y. [umehashem hazzeh o"d he" va"v he" mitpashet ch"v otiot, vesod hashem mntzf"ch harei ch"z otiot, vezehu sod yhv"h elohein"u yhv"h echad. yhv"h eloheinu yhv"h - harei y"d otiot. echad sod y"g otiot, umehem yitpashetu rm"ch evarim, shem ben m"v veshem ben "v mntzf"ch chamishah gevurot, umimmennu yitpashet hassod shel chamishim sha'arei vinah, umehem yitpashetu "v. harei rm"ch eivarim im y yod eloheichem emet

tsh shmhn, glyfn v'shr, v'ynvn: kdm'h hyh. v"d h". hy"h shr hyh. hvyh. l. lkym. hvy"h. tzv'vt. dvn. shdy

Translations & Notes

תשעה שמות נחקקות בעשרה, כי מתוך שמלכות המצומצמת נגנזה, הרי אין בהם רק תשע ספירות, תשעה שמות, כי העשירית, המלכות, חסרה. אמנם אומר, שתשעה השמות נחקקו ונעשו מהם עשרה. כי היסוד נחלק לב' ספירות וב' שמות, אדון שדי. הראשון אהיה, כתר. הב' יוד הא, חכמה. אהיה אשר אהיה, בינה. הוי"ה בניקוד אלקים, ישסו"ת. אל, חסד. אלקים, גבורה. הוי"ה, ת"ת. צבאות, נצח והוד. אדון שדי, שניהם ביסוד. אדון, עטרת יסוד. ושדי, יסוד עצמו.
ויעבור אברם בארץ עד מקום שכם עד אֵלון מורה. מקום שכם, צד שמאל, מקום הארת השורוק, שנקרא עתה שכם, מטעם שנתמעט מג"ר דג"ר, ואינו מושג אלא משכמו ולמטה ולא משכמו ולמעלה.
אֵלון מורה, צד המזרח, כי אֵלון לשון תוקף, רומז על המנעולא, שצד מזרח, קו האמצעי, קיבל אותו להמשיך קומת חסדים על המסך שלו. ואחר שנעשה זיווג על המסך הזה, ונמשכה קומת חסדים, ונכללו כל ג' הקווים זה בזה, אז המשיך אברהם אותם אל הנוקבא, שנקראת ארץ.
אברהם המשיך השפע ממקום עליון, בינה, כמ"ש, אני אעביר כל טובי על פניךָ, אל הנוקבא, שזה, ויעבור אברם בארץ. והמְשכה זו נקראת, ויעבור, משום שעוברת בג' קווים.
עד מקום שכם, ממדרגתו עצמו, קו ימין, ששם היה נכלל כל טובו של הקב"ה, המשיך אל מקום שכם, קו שמאל. ואז נכללו ב' הקווים ימין ושמאל זה בזה.
עד אֵלון מורה, שהמשיך שני הקווים אל קו האמצעי, שהוא הנושא אל המסך דמנעולא, ונכללו כל ג' הקווים בקו האמצעי.
והכְּנַעֲני אז בארץ, כי מטרם שנעשה הזיווג על המסך דמנעולא שבקו האמצעי, היה הכנעני, הקללה של הנחש, שולטת על הארץ, שהיה מחלוקת בין הקווים, והארת השמאל הייתה כאש שורף, וניתן ע"י זה כוח לקליפת כנען לשלוט על הארץ. אבל עתה, אחר ביאת הזיווג על המסך שבקו אמצעי, סרה קליפה הארורה הזו מהארץ, והאירו בה ב' הקווים ימין ושמאל. וכיוון שקו האמצעי היה הגורם לכל זה, זכה בהם גם הוא. כי כל שיעור אור שהתחתון גורם לעליון, זוכה בו גם התחתון. שזה, שלושה יוצאים מאחד, אחד זוכה בשלושתם.
ע"י קו האמצעי, אֵלון מורה, נגלה עליו הקב"ה, בכל טובו המפורש בהכתוב לך לך. ונתגלה לו מה שלא ידע מחמת המנעולא, ששלט על הארץ. שאחר הופעת המנעולא, ומטרם שנמשך הזיווג עליה, נכפלו עליו דיני חרן, שמלבד שלא הרפו ממנו הדינים דשמאל, נתחדשו עליו דינים של ביטול הג"ר. עתה, אחר הזיווג הנעשה על המסך דמנעולא, התגלה לו מה שלא ידע. כי עתה נכללו הקווים זה בזה, ונשלמה הארת השמאל ע"י הימין והימין ע"י השמאל, והאירו בכל השלמות האפשרי, כי סרו ממנו כל דינים שבשמאל, ואינם מתכסים ממנו יותר.

69

 69 אֵלֶּה הֵם עֲשָׂרָה שֵׁמוֹת חֲקוּקִים בְּצִדֵּיהֶם, וְכָל הַשֵּׁמוֹת הַלָּלוּ נֶחְקְקוּ מָאתַיִם אַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנָה אֵבָרִים וְנִכְנָסִים בַּאֲרוֹן הַבְּרִית הָאֶחָד, וּמִיהוּ? הַשֵּׁם שֶׁנִּקְרָא אדנ''י. וְזֶה [ד''א סוֹד] הִתְגַּלָּה עַכְשָׁו לְאַבְרָהָם. [נ''א יהו''ה צְבָאוֹ''ת, ונ''א אֵ''ל אדנ''י].

 69 אלין אינון עשר שמהן גליפן בסטריהון. וכל הני שמהן, אתגליפו, ועאלין בחד ארון הברית, ומאן איהו, שמא דאתקרי אדני. ודא אתגלי השתא לאברהם.

elleh hem asarah shemot chakukim betzideihem, vechal hashemot hallalu nechkeku ma'tayim arba'im ushemonah evarim venichnasim ba'aron haberit ha'echad, umihu? hashem shennikra dn"y. vezeh [d" sod] hitgallah achshav le'avraham. [n" yhv"h tzeva'o"t, vn" e"l dn"y

lyn ynvn shr shmhn glyfn vstryhvn. vchl hny shmhn, tglyfv, v''lyn vchd rvn hvryt, vm'n yhv, shm d'tkry dny. vd tgly hsht lo'vrhm

Translations & Notes

אלו הם עשרה שמות חקוקות לפי בחינתם. וכל אלו השמות נחקקו ובאו בארון הברית אחד, שהוא השם אדנ"י. וזה שנגלה לאחר המילה אל אברהם, השם אדנ"י, הנוקבא אחר שקיבלה לתוכה כל עשרה השמות שהם כל המדרגות שבאצילות. אבל מקודם שנימול, לא השיג הראייה. אלא רק מן הנוקבא לבדה בלי חיבורה עם המדרגות העליונות.
וייבֶן שָׁם מזבח לה' הנראה אליו. כיוון שאמר, לה', למה צריך לומר עוד, הנראה אליו? אלא כאן נגלה לו אותה המדרגה השולטת על הארץ, ונכנס בה ונתקיים בה, שנגלה לו סוד שליטת המנעולא על הארץ. שקיבל קומת הזיווג שיצאה עליה, ונתקיים לקבל כל המוחין על ידה. ולולא שליטתה, היה נשאר בחושך ולא היה יכול להתקיים.

70

 70 מִיכָאֵל שֵׁם הַיָּמִין שֶׁאוֹחֵז וּמְשַׁמֵּשׁ אֶת הַשֵּׁם הַזֶּה יוֹתֵר מֵאוֹתָם הָאֲחֵרִים. בְּכָל מָקוֹם שֶׁסּוֹד הַשֵּׁם הַזֶּה שָׁם - מִיכָאֵל שָׁם. אִם הִסְתַּלֵּק מִיכָאֵל הַזֶּה - מִסְתַּלֵּק אֱלֹהִים עִם שַׁדַּי.

 70 מיכאל שמא דימינא, דקא אחיד ומשמשא לשמא דא, יתיר מאינון אחרנין, בכל אתר דרזא דהאי שמא תמן, מיכאל תמן, אסתליק האי, מיכאל אסתליק, אלקים בהדי שדי.

micha'el shem hayamin she'ochez umeshammesh et hashem hazzeh yoter me'otam ha'acherim. bechal makom shessod hashem hazzeh sham - micha'el sham. im histtallek micha'el hazzeh - misttallek elohim im shaday

mych'l shm dymyn, dk chyd vmshmsh lshm d, ytyr m'ynvn chrnyn, vchl tr drz dh'y shm tmn, mych'l tmn, stlyk h'y, mych'l stlyk, lkym vhdy shdy

Translations & Notes

מיכאל שם הימין, חסד, נאחז ומשמש לשם אדנ"י, יותר ממלאכים האחרים. בכל מקום שהשם אדנ"י נמצא, גם מיכאל שמה. נסתלק מיכאל, נסתלק אלקים, הנוקבא, עם שד"י, יסוד.
וייעתק משָׁם הָהָרָה. משם ידע הר ה', וכל המדרגות הנטועות באותו מקום. שעלה ממדרגת הנוקבא שבמקום נה"י שמחזה ולמטה דז"א, להנוקבא שבמקום חג"ת, שמחזה ולמעלה דז"א. כי חג"ת נקראים הרים, והנוקבא אשר שָׁם נקראת הר ה'. והשיג שם כל המדרגות, הנטועות במקום חג"ת. וַיֵּט אוהלׂה, אוהל ה', הרומז על הנוקבא. ולא כתוב אוהלו, עם ו', כי פרשׂ מסך וקיבל מלכות שמים בכל המדרגות התלויות בה. ואז ידע, שהקב"ה מושל על הכל, ואז בנה מזבח.
ויט אוהלׂה, כתוב עם אות ה', רומז על תיקון המסך, שפרשׂ אברהם במקום החזה, שעשה גבול להבדיל, בין המדרגות שמחזה ולמעלה, לבין המדרגות שמחזה ולמטה, שלא להמשיך ממעלה למטה. שבזה קיבל הארת המלכות שמים שמחזה ולמעלה, המכונה לאה, בכל המדרגות שבה. והיא מרומזת באות ה' של אוהלׂה. ואוהל, פירושו, מסך ופרסא שפרשׂ מתחתיה.