74

 74 וּמִשּׁוּם שֶׁלֹּא חָשׁוּב כְּמוֹ אַבְרָהָם, לֹא כָתוּב שֶׁאָכַל, שֶׁהֲרֵי כָּתוּב (שופטים יג) אִם תַּעְצְרֵנִי לֹא אֹכַל בְּלַחְמֶךָ. וְכָתוּב, וַיְהִי בַעֲלוֹת הַלַּהַב מֵעַל הַמִּזְבֵּחַ, וַיַּעַל מַלְאַךְ ה' בְּלַהַב הַמִּזְבֵּחַ וגו'. וְכָאן וַיַּעַל אֱלֹהִים מֵעַל אַבְרָהָם. מִשּׁוּם שֶׁבּוֹ הִסְתַּלֵּק מִיכָאֵל, וְנִשְׁאֲרוּ רְפָאֵל וְגַבְרִיאֵל.

 74 ובגין דלא חשיב כאברהם, לא כתיב דאכל, דהא כתיב אם תעצרני לא אוכל בלחמך. וכתיב ויהי בעלות הלהב מעל המזבח ויעל מלאך ה' בלהב המזבח וגו'. והכא ויעל אלקים מעל אברהם. בגין דביה אסתליק מיכאל, ואשתארו רפאל וגבריאל.

umishum shello chashuv kemo avraham, lo chatuv she'achal, sheharei katuv (shvftym yg) im ta'tzereni lo ochal belachmecha. vechatuv, vayhi va'alot hallahav me'al hammizbeach, vaya'al mal'ach 'he belahav hammizbeach vgv'. vecha'n vaya'al elohim me'al avraham. mishum shebo histtallek micha'el, venish'aru refa'el vegavri'el

vvgyn dlo chshyv ch'vrhm, lo chtyv d'chl, dh chtyv m t'tzrny lo vchl vlchmch. vchtyv vyhy v'lvt hlhv m'l hmzvch vy'l mlo'ch 'he vlhv hmzvch vgv'. vhch vy'l lkym m'l vrhm. vgyn dvyh stlyk mych'l, v'sht'rv rf'l vgvry'l

Translations & Notes

ומשום שמנוח אינו חשוב כמו אברהם, לא כתוב שאכל. כי כתוב, אם תעצרני לא אוכל בלחמך. וכתוב, ויהי בעלות הלהב... ויעל מלאך ה'. וכאן כתוב, ויעל אלקים מעל אברהם. אבל במלאכים לא כתוב שנסתלקו מעל אברהם. משום שעם אלקים נסתלק גם מיכאל ונשארו רפאל וגבריאל. ועליהם כתוב, שני המלאכים סְדוֹמה, בערב, בשעה שהדין תלוי על העולם. ולאחר כך נסתלק אחד, ונשאר להפיכת סדום רק גבריאל. בזכותו של אברהם ניצל לוט וע"כ גם הוא זכה בשני המלאכים וע"כ באו אצלו.
ויהי רעב בארץ. עד עתה עוד לא היה הכוח השולט על הארץ, המסך דמנעולא, נותן גבורה ומזונות על הארץ, משום שעוד לא נתקנה הנוקבא לגמרי, ולא הייתה בקיומה כראוי. כי כל התיקונים שנמשכו עד עתה לנוקבא, היו מהמפתחא, הכלים של אמא. אבל ממנעולא, שהיא בחינתה עצמה של המלכות, עוד לא המשיך התיקונים המיוחדים לה. וע"כ מבחינה זו היה רעב בארץ. שלא היה יודע ומשיג, איך להתקרב עימה להקב"ה. כיוון שראה אברהם כי אותו הכוח הממונה על הארץ, המנעולא, אינו נותן גבורה וכוח קדוש כראוי, אז, וירד אברם מצריימה לגור שם.

75

 75 וַעֲלֵיהֶם כָּתוּב שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה. בָּעֶרֶב - בְּשָׁעָה שֶׁהַדִּין תָּלוּי עַל הָעוֹלָם. אַחַר כָּךְ הִסְתַּלֵּק אֶחָד, וְנִמְצָא שֶׁגַּבְרִיאֵל לְבַדּוֹ. בִּזְכוּת אַבְרָהָם נִצַּל לוֹט, וְהוּא אַף כָּךְ זָכָה בָהֶם, וְעַל זֶה בָּאוּ אֵלָיו. (ע''כ ס''ת).

 75 ועלייהו כתיב, שני המלאכים סדומה. בערב בשעתא דדינא תליא על עלמא. לבתר אסתלק חד, ואשתכח גבריאל בלחודיה. בזכותיה דאברהם אשתזיב לוט, ואיהו אוף הכי זכי בהו, וע''ד אתו לגביה. (ע''כ ס''ת)

va'aleihem katuv shenei hammal'achim sedomah. ba'erev - besha'ah shehadin taluy al ha'olam. achar kach histtallek echad, venimtza shegavri'el levado. bizchut avraham nitzal lot, vehu af kach zachah vahem, ve'al zeh ba'u elav. ("ch s"t

v'lyyhv chtyv, shny hmlo'chym sdvmh. v'rv vsh't ddyn tly l lm. lvtr stlk chd, v'shtchch gvry'l vlchvdyh. vzchvtyh d'vrhm shtzyv lvt, v'yhv vf hchy zchy vhv, v"d tv lgvyh. ("ch s"t

Translations & Notes

מאין ידע אברהם, שהארץ, הנוקבא, עוד חסרת תיקונים? כתוב, לזרעך אתן את הארץ הזאת, ואינו אומר, לך ולזרעך אתן את הארץ הזאת. אז ידע אברהם, שהארץ לא תיתקן בתיקון הקדוש, אלא ע"י המדרגות הקדושות שיוולדו ממנו, שעליהם נאמר, לזרעך אתן את הארץ הזאת, ולא לו. ואז ידע אברהם, מפני מה הארץ לא תיתקן בקדושה, וע"כ ירד מצריימה, כדי לתקן משם את החיסרון.

76

 76 רַבִּי אַבָּא פָּתַח וְאָמַר, (תהלים כד) מִי יַעֲלֶה בְהַר ה' וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ. בֹּא רְאֵה, כָּל בְּנֵי הָעוֹלָם לֹא רוֹאִים עַל מָה עוֹמְדִים בָּעוֹלָם, וְהַיָּמִים הוֹלְכִים וְעוֹלִים וְעוֹמְדִים לִפְנֵי הַקָּבָּ''ה כָּל אוֹתָם יָמִים שֶׁבְּנֵי אָדָם עוֹמְדִים בָּהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה, שֶׁהֲרֵי כֻּלָּם נִבְרְאוּ וְכֻלָּם עוֹמְדִים לְמַעְלָה. וּמִנַּיִן לָנוּ שֶׁנִּבְרְאוּ? שֶׁכָּתוּב (שם קלט) יָמִים יֻצָּרוּ.

 76 רַבִּי אַבָּא פָּתַח וְאָמַר, (תהלים כד) מִי יַעֲלֶה בְהַר יְיָ וּמִי יָקוּם בִּמְקוֹם קָדְשׁוֹ. תָּא חֲזֵי, כָּל בְּנֵי עָלְמָא לָא חָמָאן עַל מָה קָיְימֵי בְּעָלְמָא, וְיוֹמִין אָזְלִין וְסָלְקִין וְקָיְימֵי קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, כָּל אִנּוּן יוֹמִין דִּבְנֵי נָשָׁא קָיְימֵי בְּהוּ בְּהַאי עָלְמָא, דְּהָא כֻּלְהוּ אִתְבְּרִיאוּ וְכֻלְהוּ קָיְימֵי לְעֵילָא, וּמְנָלָן דְּאִתְבְּרִיאוּ, דִּכְתִיב, (תהלים קלט) יָמִים יוּצָרוּ.

rabi aba patach ve'amar, (thlym chd) mi ya'aleh vehar 'he umi yakum bimkom kadesho. bo re'eh, kal benei ha'olam lo ro'im al mah omedim ba'olam, vehayamim holechim ve'olim ve'omedim lifnei hakkaba"h kal otam yamim shebenei adam omedim bahem ba'olam hazzeh, sheharei kullam nivre'u vechullam omedim lema'lah. uminnayin lanu shennivre'u? shekatuv (shm klt) yamim yutzaru

rabi aba patach ve'amar, (thlym chd) mi ya'aleh vehar adonay umi yakum bimkom kadesho. ta chazei, kal benei alema la chama'n al mah kayeymei be'alema, veyomin azelin vesalekin vekayeymei kammei kudesha berich hu, kal innun yomin divnei nasha kayeymei behu beha'y alema, deha kulhu itberi'u vechulhu kayeymei le'eila, umenalan de'itberi'u, dichtiv, (thlym klt) yamim yutzaru

Translations & Notes

מי יעלה בהר ה' ומי יקום במקום קודשו? כל בני העולם אינם רואים על מה הם נמצאים בעולם, שאינם מסתכלים לדעת לאיזה מטרה הם חיים בעולם, והימים הולכים מבלי לשוב. וכל אלו הימים שבני אדם חיים בהם בעולם הזה עולים ועומדים לפני הקב"ה, כי כולם נבראו ויש להם מציאות ממשית, ומאין לנו שנבראו? כי כתוב ימים יוצרו.
הקב"ה רומז חכמה העליונה, באברהם ויצחק. אברהם הוא נשמה לנשמה, אור החיה. נשמה זו שרה. לוט זהו נחש, בת זוגו של ס"מ. רוח הקדוש זה יצחק. נפש הקדושה זו רבקה. יצה"ר זהו רוח הבהמה. ועליו אמר שלמה בחכמתו, מי יודע רוח בני האדם העולה היא למעלה, ורוח הבהמה היורדת היא למטה לארץ. נפש הבהמית זוהי נפש מצד היצה"ר.