214 וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. בֹּא רְאֵה, בִּזְמַן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַשְׁגִּיחַ בָּעוֹלָם לָדוּן אוֹתוֹ וּמוֹצֵא רְשָׁעִים בָּעוֹלָם, מַה כָּתוּב? (דברים יא) וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ. וְאָז - וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה. שֶׁהֲרֵי מִשּׁוּם חֲטָאֵי בְּנֵי הָאָדָם הַשָּׁמַיִם נֶעֱצָרִים וְלֹא נוֹהֲגִים בְּחֻקּוֹתֵיהֶם כָּרָאוּי.

 214 וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. תָּא חֲזֵי, בְּזִמְנָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אַשְׁגַּח בֵּיהּ בְּעַלְמָא, לְמֵידַן יָתֵיהּ, וְאַשְׁכַּח חַיָּיבִין בְּעַלְמָא, מַה כְּתִיב, (דברים יא) וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ, וּכְדֵין וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה. דְּהָא בְּגִין חוֹבִין דִּבְנֵי נָשָׁא, שְׁמַיָא וְאַרְעָא אִתְעֲצָרוּ, וְלָא נָהֲגֵי נִמּוּסֵיהוֹן כְּדְקָא יְאוּת.

vayhi achar hadevarim ha'elleh. bo re'eh, bizman shehakkadosh baruch hu mashgiach ba'olam ladun oto umotze resha'im ba'olam, mah katuv? (dvrym y) ve'atzar et hashamayim velo yihyeh matar veha'adamah lo titten et yevulah. ve'az - va'avadttem meherah. sheharei mishum chata'ei benei ha'adam hashamayim ne'etzarim velo nohagim bechukkoteihem kara'uy

vayhi achar hadevarim ha'elleh. ta chazei, bezimna dekudesha berich hu ashgach beih be'alma, lemeidan yateih, ve'ashkach chayayvin be'alma, mah ketiv, (dvrym y) ve'atzar et hashamayim velo yihyeh matar veha'adamah lo titten et yevulah, uchedein va'avadttem meherah. deha begin chovin divnei nasha, shemaya ve'ar'a it'atzaru, vela nahagei nimmuseihon kedeka ye'ut

Translations & Notes

ויהי אחר הדברים האלה. בזמן שהקב"ה משגיח על העולם לדון אותו, ומוצא רשעים בעולם. כי משום עוונות בני אדם נעצרים שמים וארץ, וחוקיהם אינם נוהגים כראוי.

 215 וּבֹא וּרְאֵה, אוֹתָם שֶׁלֹּא שׁוֹמְרִים אֶת בְּרִית הַקֹּדֶשׁ הַזּוֹ, גּוֹרְמִים הִתְפָּרְדוּת בֵּין יִשְׂרָאֵל לַאֲבִיהֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, מִשּׁוּם שֶׁכָּתוּב וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם, וְכָתוּב וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר. שֶׁזֶּהוּ כְּמוֹ שֶׁמִּשְׁתַּחֲוֶה לֵאלוֹהַּ אַחֵר, שֶׁמְּשַׁקֵּר בְּאוֹת הַבְּרִית הַקְּדוֹשָׁה הַזּוֹ.

 215 וְתָּא חֲזֵי, אִינוּן דְּלָא נָטְרוּ לְהַאי קְיָימָא דְקוּדְשָׁא, גָּרְמֵי פְּרִישׁוּ בֵּין יִשְׂרָאֵל לַאֲבוּהוֹן דְּבִשְׁמַיָא, בְּגִין דִּכְתִיב וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם, וּכְתִיב וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר. דְּהַאי אִיהוּ כְּמַאן דְּסָגִיד לֵאלָהָא אָחֳרָא, דִּמְשַׁקֵּר בְּהַאי אָת קְיָימָא קַדִּישָׁא.

uvo ure'eh, otam shello shomerim et berit hakkodesh hazzo, goremim hitparedut bein yisra'el la'avihem shebashamayim, mishum shekatuv vesarttem va'avadttem elohim acherim vehishttachavitem lahem, vechatuv ve'atzar et hashamayim velo yihyeh matar. shezzehu kemo shemmishttachaveh le'loha acher, shemmeshakker be'ot haberit hakkedoshah hazzo

vetta chazei, inun dela nateru leha'y keyayma dekudesha, garemei perishu bein yisra'el la'avuhon devishmaya, begin dichtiv vesarttem va'avadttem elohim acherim vehishttachavitem lahem, uchetiv ve'atzar et hashamayim velo yihyeh matar. deha'y ihu kema'n desagid le'laha achora, dimshakker beha'y at keyayma kadisha

Translations & Notes

אלו שאינם שומרים ברית קדש, גורמים פירוד בין ישראל לאביהם שבשמים. כי כתוב, וסרתם ועבדתם אלהים אחרים והשתחויתם להם. וכתוב, ועצר את השמים ולא יהיה מטר. שזה, שאינו שומר ברית, הוא כמשתחוה לאל אחר, שמשקר באות ברית קודש.

 216 וְכַאֲשֶׁר הַבְּרִית הַקְּדוֹשָׁה נִשְׁמֶרֶת בָּעוֹלָם כָּרָאוּי, אָז הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹתֵן בְּרָכוֹת לְמַעְלָה לְהָרִיק בָּעוֹלָם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים סח) גֶּשֶׁם נְדָבוֹת תָּנִיף אֱלֹהִים נַחֲלָתְךָ וְנִלְאָה אַתָּה כוֹנַנְתָּה. גֶּשֶׁם נְדָבוֹת - זֶהוּ גִּשְׁמֵי רָצוֹן, כְּשֶׁמִּתְרַצֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִם כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל וְרוֹצֶה לְהָרִיק לָהּ בְּרָכוֹת, אֲזַי נַחֲלָתְךָ וְנִלְאָה אַתָּה כוֹנַנְתָּה.

 216 וְכַד קְיָימָא קַדִּישָׁא אִתְנְטִיר בְּעַלְמָא כְּדְקָא יָאוֹת, כְּדֵין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יָהִיב בִּרְכָאן לְעֵילָא לְאַתְרָקָא בְּעַלְמָא. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (תהלים סח) גֶּשֶׁם נְדָבוֹת תָּנִיף אֱלהִים נַחֲלָתְךָ וְנִלְאָה אַתָּה כוֹנַנְתָּה. גֶּשֶׁם נְדָבוֹת, דָּא גֶּשֶׁם דִּרְעוּתָא. כַּד אִתְרָעֵי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בִּכְנְסֶת יִשְׂרָאֵל, וּבָעֵי לַאֲרָקָא לָהּ בִּרְכָאן, כְּדֵין נַחֲלָתְךָ וְנִלְאָה אַתָּה כוֹנַנְתָּה.

vecha'asher haberit hakkedoshah nishmeret ba'olam kara'uy, az hakkadosh baruch hu noten berachot lema'lah leharik ba'olam, kemo shenne'emar (thlym sch) geshem nedavot tanif elohim nachalatecha venil'ah attah chonanttah. geshem nedavot - zehu gishmei ratzon, keshemmitratzeh hakkadosh baruch hu im keneset yisra'el verotzeh leharik lah berachot, azay nachalatecha venil'ah attah chonanttah

vechad keyayma kadisha itnetir be'alma kedeka ya'ot, kedein kudesha berich hu yahiv bircha'n le'eila le'atraka be'alma. kemah de'at amer, (thlym sch) geshem nedavot tanif elhim nachalatecha venil'ah attah chonanttah. geshem nedavot, da geshem dir'uta. kad itra'ei kudesha berich hu bichneset yisra'el, uva'ei la'araka lah bircha'n, kedein nachalatecha venil'ah attah chonanttah

Translations & Notes

כשברית קודש נשמר בעולם כראוי, אז הקב"ה נותן ברכות למעלה, שתהיינה מוּרקוֹת בעולם, כמ"ש, גשם נדבות תניף, גשם נדבות. זהו גשמי רצון, בעת שחפץ הקב"ה בכנסת ישראל, וחפץ להריק לה ברכות. אז, נחלתך וְנִלְאָה אתה כוננתה. נחלתך הוא ישראל, שהם נחלת הקב"ה, כמ"ש, יעקב חבל נחלתו. וְנִלְאָה, זו היא כנסת ישראל, שהיא נִלְאָה בארץ נכריה, שהיא צמאה לשתות ואין לה. ואז היא נִלְאָה. וכאשר ניתנו גשמי רצון, אז אתה כוננתה.