74

 74 וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים. רַבִּי אֶלְעָזָר פָּתַח וְאָמַר, (ישעיה כו) לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ וּסְגֹר דְּלָתְךָ בַּעֲדֶךָ חֲבִי כִמְעַט רֶגַע עַד יַעֲבָר זַעַם. לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ. בֹּא רְאֵה כַּמָּה אוֹהֵב הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת יִשְׂרָאֵל, וּבִשְׁבִיל אַהֲבָתָם שֶׁאוֹהֵב אוֹתָם עַל כָּל הָעַמִּים עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, הִזְהִיר אוֹתָם וְרוֹצֶה לִשְׁמֹר אוֹתָם בְּכָל מַה שֶּׁהֵם עוֹשִׂים.

 74 וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים. רִבִּי אֶלְעָזָר פָּתַח וְאֲמַר, (ישעיה כו) לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ וּסְגֹר דְּלָתְךָ בַּעֲדֶךָ חֲבִי כִמְעַט רֶגַע עַד יַעֲבָר זַעַם. לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ.

veyisra'el ahav et yosef mikal banav ki ven zekunim hu lo ve'asah lo ketonet passim. rabi el'azar patach ve'amar, (ysh'yh chv) lech ammi bo vachadareicha usegor delatecha ba'adecha chavi chim'at rega ad ya'avar za'am. lech ammi bo vachadareicha. bo re'eh kammah ohev hakkadosh baruch hu et yisra'el, uvishvil ahavatam she'ohev otam al kal ha'ammim ovedei avodat kochavim umazzalot, hizhir otam verotzeh lishmor otam bechal mah shehem osim

veyisra'el ahav et yosef mikal banav ki ven zekunim hu lo ve'asah lo ketonet passim. ribi el'azar patach ve'amar, (ysh'yh chv) lech ammi bo vachadareicha usegor delatecha ba'adecha chavi chim'at rega ad ya'avar za'am. lech ammi bo vachadareicha

Translations & Notes

וישראל אהב את יוסף. כמה אהב הקב"ה את ישראל, ובשביל האהבה שאהב אותם מכל העמים עובדי ע"ז, הזהירם ורצה לשמרם בכל מה שעושים.

75

 75 בֹּא רְאֵה, שָׁלֹשׁ פְּעָמִים יֵשׁ בַּיּוֹם שֶׁהַדִּין שׁוֹרֶה בָּעוֹלָם, וּכְשֶׁבָּא אוֹתוֹ הַזְּמַן, צָרִיךְ הָאָדָם לְהִזָּהֵר וּלְהִשָּׁמֵר שֶׁלֹּא יִפְגַּע בּוֹ אוֹתוֹ הַדִּין, וְהֵם זְמַנִּים יְדוּעִים, וַהֲרֵי בֵּאֲרוּהָ.

 75 תָּא חֲזֵי, כַּמָּה קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא רָחִים לוֹן לְיִשְׂרָאֵל. וּבְגִין רְחִימוּתָא דִלְהוֹן דְּרָחִים לוֹן עַל כָּל עַמִּין עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, אַזְהַר לוֹן, וּבָעֵי לְנַטְרָא לוֹן בְּכָל מַה דְּאִינוּן עָבְדִין. תָּא חֲזֵי, תְּלַת זִמְנִין אִית בְּיוֹמָא דְּדִינָא שַׁרְיָא בְּעַלְמָא, וְכַד אָתֵי הַהוּא זִמְנָא, מִבָּעֵי לֵיהּ לְבַר נָשׁ לְאִזְדַּהֲרָא וּלְאִסְתַּמְרָא דְּלָא יִפְגַע בֵּיהּ הַהוּא דִינָא, וְאִינוּן זִמְנִין יְדִיעָן וְהָא אוּקְמוּהָ.

bo re'eh, shalosh pe'amim yesh bayom shehadin shoreh ba'olam, uchesheba oto hazzeman, tzarich ha'adam lehizzaher ulehishamer shello yifga bo oto hadin, vehem zemannim yedu'im, vaharei be'aruha

ta chazei, kammah kudesha berich hu rachim lon leyisra'el. uvegin rechimuta dilhon derachim lon al kal ammin ovedei avodat kochavim umazzalot, azhar lon, uva'ei lenatra lon bechal mah de'inun avedin. ta chazei, telat zimnin it beyoma dedina sharya be'alma, vechad atei hahu zimna, miba'ei leih levar nash le'izdahara ule'isttamra dela yifga beih hahu dina, ve'inun zimnin yedi'an veha ukemuha

Translations & Notes

ג' פעמים ביום הדין שורה בעולם, וכשמגיע זמן ההוא, צריך האדם להזהר ולהשמר, שלא יפגע בו אותו הדין. והם בזמנים ידועים.

76

 76 מִשּׁוּם שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁעוֹלֶה הַבֹּקֶר, אַבְרָהָם מִתְעוֹרֵר בָּעוֹלָם וְאוֹחֵז אֶת הַדִּין לִקְשֹׁר אוֹתוֹ עִמּוֹ, וּבְרֵאשִׁית שְׁלֹשׁ הַשָּׁעוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת נוֹסֵעַ הַדִּין מִמְּקוֹמוֹ לְהִתְעוֹרֵר בּוֹ בְּיַעֲקֹב, עַד שֶׁמִּתְעוֹרֶרֶת תְּפִלַּת הַמִּנְחָה שֶׁמַּחֲזִירָה אֶת הַדִּין לִמְקוֹמוֹ, וּמִתְעוֹרֵר הַדִּין שֶׁלְּמַטָּה לְהִתְקַשֵּׁר בַּדִּין שֶׁל מַעְלָה, שֶׁהֲרֵי אָז נִקְשָׁר דִּין עִם דִּין, וְצָרִיךְ לְהִזָּהֵר.

 76 בְּגִין דְּהָא כַּד סָלִיק צַפְרָא, אַבְרָהָם אִתְעַר בְּעַלְמָא, וְאָחִיד לֵיהּ לְדִינָא לְקָשְׁרָא לֵיהּ בַּהֲדֵיהּ. וּבְשֵׁירוּתָא דִּתְלַת שָׁעֵי קַמַּיְיתָא נָטִיל דִּינָא מֵאַתְרִיהּ לְאַתְעָרָא בֵּיהּ בְּיַעֲקֹב, עַד דְּאִתְעַר צְלוֹתָא דְמִנְחָה דְּאַהֲדַר דִּינָא לְאַתְרֵיהּ, וְאִתְעַר דִּינָא דִלְתַתָּא לְאִתְקַשְּׁרָא בְּדִינָא דִלְעֵילָא. דְּהָא כְּדֵין אִתְקַשַּׁר דִּינָא בְּדִינָא וּבָעֵי לְאִזְדַּהֲרָא.

mishum sheharei keshe'oleh haboker, avraham mit'orer ba'olam ve'ochez et hadin likshor oto immo, uvere'shit shelosh hasha'ot hari'shonot nosea hadin mimmekomo lehit'orer bo beya'akov, ad shemmit'oreret tefillat hamminchah shemmachazirah et hadin limkomo, umit'orer hadin shellemattah lehitkasher badin shel ma'lah, sheharei az nikshar din im din, vetzarich lehizzaher

begin deha kad salik tzafra, avraham it'ar be'alma, ve'achid leih ledina lekashera leih bahadeih. uvesheiruta ditlat sha'ei kammayeyta natil dina me'atrih le'at'ara beih beya'akov, ad de'it'ar tzelota deminchah de'ahadar dina le'atreih, ve'it'ar dina diltatta le'itkashera bedina dil'eila. deha kedein itkashar dina bedina uva'ei le'izdahara

Translations & Notes

משום, כשהבוקר עולה, נתעורר אברהם בעולם, ונאחז בדין לקשר אותו עמו. ובתחילת שלש שעות הראשונות נוסע הדין ממקומו להתעורר ביעקב. עד שמגיע תפלת המנחה, שחוזר הדין למקומו. ונתעורר הדין של מטה להתקשר בדין של מעלה. כי אז נתקשר דין בדין וצריכים להזהר.
ז"א נקרא יום. ג' זמנים הם ג' קוים שבז"א, שבכל אחד מהם דין מיוחד. ואלו ג' בחינות דין שבג' קוים דז"א, נמשכות מג' זריעות, חולם שורק וחירק, שהן שורשיהם של ג' קוים דז"א:
א. שבְּעֵת עלית המלכות לבינה, נופלות ממנה אותיות אל"ה דאלקים, ונשארה במ"י דאלקים, ו"ק בחוסר ג"ר. והיא בחינת הדין שבנקודת החולם, שבקו ימין דז"א הנקרא אברהם,
ב. שבְּעֵת גדלות, שמלכות יוצאת מבינה, וג' אותיות אל"ה חוזרות לבינה, שאז חוזרת לראש א"א, ומשגת ג"ר מבחינת חכמה בלי חסדים, שאז אפילו החכמה אינה מאירה, והיא נסתמה. וזהו בחינת הדין שבנקודת השורק, ושבקו שמאל דז"א, הנקרא יצחק. ונקרא דין של מעלה,
ג. עלית זו"ן שמה ע"י המסך דחירק, המכריע בין ב' הקוים, הוא ו"ק, ששורשו בא מהמנעול, ואח"כ נתתקן במפתח, ונעשה כמסך שבנקודת החולם. והיא בחינת הדין שבנקודת החירק, ושבקו אמצעי דז"א הנקרא יעקב, ונקרא דין של מטה.
בעלות הבוקר שולט קו ימין דז"א, הנקרא אברהם. ונאחז בדין של נקודת החולם, שהוא מסך דו"ק חסר ראש, מסבת התכללות המלכות בבינה. כי בסבת גילוי הדין הזה של נקודת החולם, יוצאים כל המוחין דזו"ן, שאז זמן הזווג. ויעקב, קו אמצעי, עולה ומכריע בין ב' הקוים אברהם ויצחק, ע"י מסך דחירק שבו.
אחר שנכלל ב' הקוים ימין ושמאל זה בזה, יורד הדין מנקודת החולם, אברהם, כי חזר והשיג הג"ר ע"י התכללותו בשמאל, והדין שהיה בו יורד ובא ביעקב, בקו אמצעי, ע"י, המסך דחירק שבו, שהוא בחינת ו"ק. בזווג של בוקר נתבטל הדין של יצחק, שליטת קו שמאל, שהוא הסתימה שבנקודת השורק, בסבת הכרעתו של יעקב בכח המסך דחירק. ועתה שחזרה שליטתו של יצחק ואינו נכלל באברהם, חזר ג"כ הדין שבנקודת השורק למקומו, שחזרו ונסתמו בו האורות מחמת חוסר החסדים.
דין של מטה, ו"ק חסר ראש, במסך דחירק, שבקו האמצעי, נתבטל עתה מפאת שנתקשר בדין של מעלה, שבנקודת השורק, וחזר הג"ר גם לקו אמצעי, מכח שליטת השמאל, וע"כ נתבטלה הכרעתו, והדין שולט בעולם מסתימת האורות. וע"כ צריכים להזהר אז.