11

 11 וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו. מְרַאֲשֹׁתָיו שֶׁל מִי? אֶלָּא מְרַאֲשֹׁתָיו שֶׁל הַמָּקוֹם הַהוּא. מַה זֶּה מְרַאֲשֹׁתָיו? אִם תֹּאמַר כְּמִי שֶׁשָּׂם תַּחַת רֹאשׁוֹ - לֹא. אֶלָּא מְרַאֲשֹׁתָיו - לְאַרְבָּעָה [רָאשֵׁי] צִדְדֵי הָעוֹלָם. שָׁלֹשׁ אֲבָנִים לְצַד צָפוֹן, וְשָׁלֹשׁ לְצַד מַעֲרָב, וְשָׁלֹשׁ לְצַד דָּרוֹם, וְשָׁלֹשׁ לְצַד מִזְרָח. וְהַמָּקוֹם הַהוּא עֲלֵיהֶם לְהִתַּקֵּן בָּהֶם.

 11 (בראשית כח) וַיָּשֶׂם מֵרַאֲשֹׂתָיו, מֵרַאֲשׁוֹתָיו דְּמַאן. אֶלָּא מֵרַאֲשׁוֹתָיו דְּהַהוּא מָקוֹם. מַאי מֵרַאֲשׁוֹתָיו. אִי תֵימָא כְּמַאן דְּשַׁוִּי תְּחוֹת רֵישֵׁיהּ, לָא. אֶלָּא מֵרַאֲשׁוֹתָיו, לְאַרְבַּע (ס''א רישין) סִטְרִין דְּעָלְמָא, תְּלַת אַבְנִין לִסְטַר (דף קמח ע''א) צָפוֹן, וּתְלַת לִסְטַר מַעֲרָב, וּתְלַת לִסְטַר דָּרוֹם, וּתְלַת לִסְטַר מִזְרָח, וְהַהוּא מָקוֹם עֲלַיְיהוּ, לְאִתְתַּקְּנָא בְּהוּ.

vayasem mera'ashotav. mera'ashotav shel mi? ella mera'ashotav shel hammakom hahu. mah zeh mera'ashotav? im to'mar kemi shesam tachat ro'sho - lo. ella mera'ashotav - le'arba'ah [ra'shei] tzidedei ha'olam. shalosh avanim letzad tzafon, veshalosh letzad ma'arav, veshalosh letzad darom, veshalosh letzad mizrach. vehammakom hahu aleihem lehittakken bahem

(vr'shyt chch) vayasem mera'asotav, mera'ashotav dema'n. ella mera'ashotav dehahu makom. ma'y mera'ashotav. i teima kema'n deshavi techot reisheih, la. ella mera'ashotav, le'arba (s'' ryshyn) sitrin de'alema, telat avnin listar (df kmch '') tzafon, utelat listar ma'arav, utelat listar darom, utelat listar mizrach, vehahu makom alayeyhu, le'itettakkena behu

Translations & Notes

וישם מראשותיו, של אותו המקום, הנוקבא. מראשותיו, לארבע ראשים של העולם, לד' רוחות, דרום צפון מזרח מערב, חו"ב תו"מ, וכתוב, ומשם יפרד והיה לארבע ראשים. שלושה אבנים נתן לרוח צפון, ושלושה לרוח מערב, ושלושה לרוח דרום, ושלושה לרוח מזרח, ואותו המקום עומד עליהן להתתקן בהן. כמ"ש, ועומד על שני עשר בָּקָר.

12

 12 וְאָז וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. [וַיִּשְׁכַּב, י''ב מַרְגָּלִיּוֹת לְמַטָּה, וְכָל אוֹתָן הַדְּרָגוֹת שֶׁהֵן עַל הַמָּקוֹם הַזֶּה הֲרֵי הֵן כ''ב.] כֵּיוָן שֶׁנִּתְקְנָה הַמִּטָּה, שָׁכַב בָּהּ. מִי שָׁכַב בָּהּ? הַשֶּׁמֶשׁ. וְעַל כֵּן כָּתוּב בְּיַעֲקֹב וַיֵּשֶׁב עַל הַמִּטָּה, שֶׁהֲרֵי לוֹ רְאוּיָה וְלֹא לְאַחֵר. וְעַל כֵּן וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא, וּמִשּׁוּם כָּךְ כָּתוּב וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ.

 12 וּכְדֵין (בראשית כח) וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. (ס''א וישכב, י''ב מרגלאן לתתא, וכל אינון דרגין דאינון על האי מקום הא אינון כ''ב), כֵּיוָן דְּאִתְתַּקַן עַרְסָא, שָׁכִיב בֵּיהּ. מַאן שָׁכִיב בֵּיהּ, שִׁמְשָׁא. וְעַל דָּא כְּתִיב בְּיַעֲקֹב, (בראשית מח) וַיֵּשֶׁב עַל הַמִּטָּה, דְּהָא לֵיה אִתְחֲזֵי וְלָא לְאָחֳרָא, וְעַל דָּא וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא. וּבְגִין כָּךְ כְּתִיב, (קהלת א) וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשֶּׁמֶשׁ.

ve'az vayishkav bammakom hahu. [vayishkav, y"v margaliot lemattah, vechal otan haderagot shehen al hammakom hazzeh harei hen ch"v.] keivan shennitkenah hammittah, shachav bah. mi shachav bah? hashemesh. ve'al ken katuv beya'akov vayeshev al hammittah, sheharei lo re'uyah velo le'acher. ve'al ken vayishkav bammakom hahu, umishum kach katuv vezarach hashemesh uva hashamesh

uchedein (vr'shyt chch) vayishkav bammakom hahu. (s'' vyshchv, yod'v mrglo'n ltt, vchl ynvn drgyn d'ynvn l h'y mkvm h ynvn ch''v), keivan de'itettakan arsa, shachiv beih. ma'n shachiv beih, shimsha. ve'al da ketiv beya'akov, (vr'shyt mch) vayeshev al hammittah, deha leih itchazei vela le'achora, ve'al da vayishkav bammakom hahu. uvegin kach ketiv, (khlt ) vezarach hashemesh uva hashemesh

Translations & Notes

וישכב במקום ההוא. וישכב, אותיות, ויש כ"ב. שהם י"ב מרגליות שלמטה, שהנוקבא עומדת עליהם, המורה על חכמה שבה. וכל אלו המדרגות, שהן על מקום הזה, הם ע"ס, שמספר הזה מורה על הארת חסדים שבה. הרי הם כ"ב, הרומז על שלמותה, הן מחכמה והן מחסדים, כיוון שנתתקן המיטה בכ"ב, שכב בה. מי שכב בה? השמש, ז"א. וע"כ כתוב ביעקב, ז"א, וישב על המיטה, כי לו היא ראויה, ולא לזולתו, משום שהיא הנוקבא דז"א. וע"כ, וישכב במקום ההוא. ועל זה כתוב, וזרח השמש ובא השמש.
ז' הבלים

13

 13 וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ. מָה רָאָה שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ שֶׁרֵאשִׁית סֵפֶר הַחָכְמָה שֶׁלּוֹ הוּא מִכָּאן? אֶלָּא, אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה הֵקִים אֶת הַסֵּפֶר הַזֶּה עַל שִׁבְעָה הֲבָלִים, וְהָעוֹלָם עוֹמֵד עֲלֵיהֶם. וְהֵם הָעַמּוּדִים וְהַתּוֹמְכִים, קִיּוּם הָעוֹלָם. שֶׁמִּשּׁוּם כָּךְ נִקְרְאוּ הֲבָלִים: (ס''א בְּהֶבֶל זֶה שֶׁיּוֹצֵא מִפִּיו שֶׁל אָדָם וּמִתְקַיֵּם בּוֹ, וְהִתְעוֹרְרוּ הַחֲבֵרִים אֵין הָעוֹלָם מִתְקַיֵּם אֶלָּא בַהֲבַל פִּיהֶם שֶׁל תִּינוֹקוֹת שֶׁל בֵּית רַבָּן. דָּבָר אַחֵר, עַל שְׁלֹשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים. הַתּוֹרָה - זֶה יַעֲקֹב, הָעֲבוֹדָה - זֶה יִצְחָק, גְּמִילוּת חֲסָדִים - זֶה אַבְרָהָם. שְׁלֹשָׁה דְבָרִים אֵלּוּ הֵם עַמּוּדִים עֶלְיוֹנִים, שְׁלֹשָׁה מִן שִׁבְעָה הֲבָלִים) מָה הַגּוּף אֵינוֹ מִתְקַיֵּם בְּלִי הֶבֶל - אַף כָּךְ הָעוֹלָם אֵינוֹ מִתְקַיֵּם אֶלָּא עַל הַהֲבָלִים שֶׁאָמַר שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ, וְהֵם שִׁבְעָה, שֶׁכָּתוּב הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל. הֲרֵי שִׁבְעָה.

 13 סִתְרֵי תּוֹרָה (קהלת א) וזָרַח הַשֶׁמֶשׁ וּבָא הַשֶׁמֶשׁ. מַאי קָא חָמָא שְׁלֹמֹה מַלְכָּא, דְּשִׁירוּתָּא דְּסִפְּרָא דְּחָכְמְתָּא דִּילֵיהּ מֵהָכָא אִיהוּ. אֶלָּא אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, שְׁלֹמֹה מַלְכָּא הַאי סִפְּרָא, אוֹקִים לֵיהּ עַל שֶׁבַע הֲבָלִים, וְעַלְמָא קָאִים עֲלַיְיהוּ. וְאִינוּן עַמּוּדִין וְסָמְכִין, קִיּוּמָא דְעַלְמָא. דְּבְּגִין כָּךָ אִקְרוּן הֲבָלִים, (ס''א בהאי הבל דנפיק מפומיה דבר נש ואתקיים ביה ואתערו חברייא אין העולם מתקיים אלא בהבל פיהם של תינוקות של בית רבן. דבר אחר על שלשה דברים העולם עומד על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים. התורה דא יעקב העבודה דא יצחק גמילות חסדים דא אברהם. שלשה דברים אלין אינון סמכין עלאין תלתא מן שבעה הבלים) מַה גּוּפָּא, לָא אִתְּקְיַּים בְּלָא הֶבֶל, אוּף הָכִי עַלְמָא, לָא אִתְּקְיַּים אֶלָּא עַל הֲבָלִים דְּאָמַר שְׁלֹמֹה מַלְכָּא. וְאִינוּן שֶׁבַע, דִּכְתִּיב, (קהלת א) הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶתּ הֲבֵל הֲבָלִים הַכּל הָבֶל, הָא שֶׁבַע.

vezarach hashemesh uva hashamesh. mah ra'ah shelomoh hammelech shere'shit sefer hachachemah shello hu mika'n? ella, amar rabi el'azar, hammelech shelomoh hekim et hassefer hazzeh al shiv'ah havalim, veha'olam omed aleihem. vehem ha'ammudim vehattomechim, kium ha'olam. shemmishum kach nikre'u havalim: (s" behevel zeh sheiotze mipiv shel adam umitkayem bo, vehit'oreru hachaverim ein ha'olam mitkayem ella vahaval pihem shel tinokot shel beit raban. davar acher, al sheloshah devarim ha'olam omed, al hattorah ve'al ha'avodah ve'al gemilut chasadim. hattorah - zeh ya'akov, ha'avodah - zeh yitzchak, gemilut chasadim - zeh avraham. sheloshah devarim ellu hem ammudim elyonim, sheloshah min shiv'ah havalim) mah haguf eino mitkayem beli hevel - af kach ha'olam eino mitkayem ella al hahavalim she'amar shelomoh hammelech, vehem shiv'ah, shekatuv havel havalim amar kohelet havel havalim hakol havel. harei shiv'ah

sitrei torah (khlt ) vzarach hashemesh uva hashemesh. ma'y ka chama shelomoh malka, deshirutta desipera dechachemetta dileih mehacha ihu. ella amar rabi el'azar, shelomoh malka ha'y sipera, okim leih al sheva havalim, ve'alma ka'im alayeyhu. ve'inun ammudin vesamechin, kiuma de'alma. debegin kacha ikrun havalim, (s'' vh'y hvl dnfyk mfvmyh dvr nsh v'tkyym vyh v't'rv chvryy yn h'vlm mtkyym lo vhvl fyhm shl tynvkvt shl vyt rvn. dvr chr l shlshh dvrym h'vlm vmd l htvrh v'l h'vvdh v'l gmylvt chsdym. htvrh d y'kv h'vvdh d ytzchk gmylvt chsdym d vrhm. shlshh dvrym lyn ynvn smchyn lo'yn tlt mn shv'h hvlym) mah gupa, la ittekeyaym bela hevel, uf hachi alma, la ittekeyaym ella al havalim de'amar shelomoh malka. ve'inun sheva, dichttiv, (khlt ) havel havalim amar kohelet havel havalim hakl havel, ha sheva

Translations & Notes

וזרח השֶמֶש ובא השָמֶש. מה ראה שלמה המלך, אשר ההתחלה של ספר החכמה שלו הוא מזריחת וביאת השמש? שלמה המלך העמיד את ספרו על ז' הבלים, שהעולם עומד עליהם, והם עמודים ואדנים, המהווים קיומו של העולם. ומשום זה המה נקראים הבלים. כי כמו הגוף שאינו מתקיים בלי הבל, אף העולם אינו מתקיים זולת על ההבלים, והם שבע, שכתוב, הבל הבלים, אמר קוהלת, הבל הבלים, הכל הבל. הרי ז' הבלים.
הדיבור, שהוא הנוקבא, כולל בתוכו קול והבל, אשר ההבל הוא שורש אל הקול, והקול הוא שורש אל הדיבור. וע"כ הם נבחנים לנר"ן. הבל, הנשמה, שורש הרוח. קול, רוח, שורש אל הנפש, המכונה דיבור. ז' הבלים, ז"ת דבינה, הנקראת נשמה. מלובשות בז"ת דז"א, הנקרא רוח, ובתוך ז"ת דנוקבא, הנקראת נפש, וכן נקראת עולם. ז' הבלים הם ז' נשמות בתוך ז"ס חג"ת נהי"מ של העולם, שהוא הנוקבא. חג"ת מכונות עמודים ונהי"מ מכונות אדנים.