155 כְּשֶׁלֵּאָה הוֹלִידָה אֶת רְאוּבֵן, מַה כָּתוּב? וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ רְאוּבֵן. רְאוּבֵן סְתָם, מִשּׁוּם שֶׁנִּכְלָל בִּשְׁלֹשָׁה צְדָדִים מְחֻבָּרִים יַחַד - שִׁמְעוֹן וְלֵוִי. מָה הַטַּעַם לֵוִי? כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (מלכים-א ז) לֹיוֹת, הַחִבּוּר שֶׁל כָּל הַצְּדָדִים.

 155 לֵאָה, כַּד אוֹלִידַת לִרְאוּבֵן מַה כְּתִיב, (בראשית כט) וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ רְאוּבֵן. רְאוּבֵן סְתָם, בְּגִין דְּאִתְכְּלִיל בִּתְלַת סִטְרִין מִתְחַבְּרָן כְּחֲדָא, שִׁמְעוֹן וְלֵוִי. מַאי טַעְמָא לֵוִי, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (מלכים א ז) לֹיוֹת, חִבּוּרָא דְכָל סִטְרִין.

keshelle'ah holidah et re'uven, mah katuv? vattikra et shemo re'uven. re'uven setam, mishum shennichlal bishloshah tzedadim mechubarim yachad - shim'on velevi. mah hatta'am levi? kemo shenne'emar (mlchym- z) loyot, hachibur shel kal hatzedadim

le'ah, kad olidat lir'uven mah ketiv, (vr'shyt cht) vattikra et shemo re'uven. re'uven setam, begin de'itkelil bitlat sitrin mitchaberan kechada, shim'on velevi. ma'y ta'ma levi, kemah de'at amer, (mlchym z) loyot, chibura dechal sitrin

Translations & Notes

לאה כשהולידה את ראובן, כתוב, ותקרא את שמו ראובן, ראו בן. וכיוון שהוא בחינת חסד, למה לא קראה אותו בן ימין? משום שנכלל בג' קווים המתחברים כאחד, עם שמעון ולוי, קווים שמאל ואמצעי.
כי נשמות השבטים יצאו מזו"ן, אשר מז"א ולאה יצאו שישה בנים ובת אחת, ומז"א ורחל ב' צדיקים. בן, אור של תולדה, שזוכה בו קו האמצעי, להיותו המכריע ומיחד הימין והשמאל. ולפיכך קראה לאה את בנה הראשון ראו בן סתם, ולא בן ימין, משום שהשם בן, מורה על קו האמצעי, הזוכה את השיעור שגרם בעליון, בשלושה היוצאים מאחד, אחד זוכה בשלושתם. ולפיכך רמזה את זה בבנה הראשון. כי השם בן מורה על אור הנולד מכוח התכללות ג' קווים שגרם בעליון, שמשום זה זכה בהם גם התחתון בשלושה. וע"כ רמזה זה בבנה הראשון.
קראה את בן השלישי בשם לוי. כיוון שראובן נקרא בן, על שם היותו קו אמצעי הכולל ג' הקווים. ואע"פ שעצמו קו ימין, נקרא בן על שם ההתכללות. לפי"ז מכש"כ לוי, קו אמצעי עצמו מבחינת הנשמות, היה צריך לקראו בן, ולמה נקרא לוי. שהשם לוי פירושו, לוויות, המורה על קו אמצעי שמחבר ימין ושמאל. ולפי"ז בן מורה שאורו מחודש בקו אמצעי, וכולל ג' הקווים. אמנם להורות על קו אמצעי של הבן, מורה רק השם לוי.

 156 אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, מִכָּאן שֶׁכָּתוּב יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז, כְּתַרְגּוּמוֹ בְּכוֹרָה, כְּהֻנָּה וּמַלְכוּת. וְהַמַּלְכוּת הִיא בְּצַד הַגְּבוּרָה, וְעַל כֵּן רְאוּבֵן סְתָם.

 156 אָמַר רִבִּי יְהוּדָה, מֵהָכָא, דִּכְתִיב, (בראשית מט) יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז, כְּתַרְגּוּמוֹ בְּכֵירוּתָא, כְּהוּנְתָּא, וּמַלְכוּתָא. וּמַלְכוּ בְּסִטְרָא דִגְבוּרָה אִיהוּ, וְעַל דָּא רְאוּבֵן סְתָם.

amar rabi yehudah, mika'n shekatuv yeter se'et veyeter az, ketargumo bechorah, kehunnah umalchut. vehammalchut hi betzad hagevurah, ve'al ken re'uven setam

amar ribi yehudah, mehacha, dichtiv, (vr'shyt mt) yeter se'et veyeter az, ketargumo becheiruta, kehunetta, umalchuta. umalchu besitra digvurah ihu, ve'al da re'uven setam

Translations & Notes

מכאן, שכולל ג' הקווים, כמ"ש, יתר שְׂאֵת, ויתר עָז. כי מלכות בצד גבורה. וע"כ קראה אותו ראו בן סתם, להורות שכולל ג' קווים באור של תולדה.

 157 אָמַר רַבִּי אַבָּא, רְאוּ בֵן סְתָם, שֶׁנִּכְלָל בְּשִׁמְעוֹן וְלֵוִי. כָּךְ הָיְתָה דַעְתָּהּ [רְצוֹנָהּ] שֶׁל לֵאָה, שֶׁכָּתוּב הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלֹשָׁה בָנִים. מִשּׁוּם שֶׁהָיוּ שְׁלֹשָׁה שֶׁמִּתְחַבְּרִים יַחַד.

 157 אָמַר רִבִּי אַבָּא רְאוּ בֵן סְתָם, דְּאִתְכְּלִיל בְּשִׁמְעוֹן וְלֵוִי. לֵאָה הָכִי הֲוָה דַעְתָּהּ. (ס''א רעותא) דִּכְתִיב, (בראשית כט) הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלשָׁה בָנִים. בְּגִין דְּהֲוָה תְּלָתָא דְּמִתְחַבְּרָן כְּחֲדָא.

amar rabi aba, re'u ven setam, shennichlal beshim'on velevi. kach hayetah da'ttah [retzonah] shel le'ah, shekatuv hapa'am yillaveh ishi elay ki yaladtti lo sheloshah vanim. mishum sheha'u sheloshah shemmitchaberim yachad

amar ribi aba re'u ven setam, de'itkelil beshim'on velevi. le'ah hachi havah da'ttah. (s'' r'vt) dichtiv, (vr'shyt cht) hapa'am yillaveh ishi elay ki yaladtti lo shelshah vanim. begin dehavah telata demitchaberan kechada

Translations & Notes

ע"כ אמרה ראו בן סתם, ולא בן ימין, משום שנכלל בשמעון ולוי, כי כן היה דעת לאה, לכָלְלוֹ בב' בנים האחרים, כמ"ש, הפעם ילָווה אישי אליי כי ילדתי לו שלושה בנים, שזה מורה שהם שלושה המתחברים כאחד. שכל אחד מהם כלול מכל השלושה. וע"כ לא יכלה לקרוא אותו בן ימין, כי כלול ג"כ משמאל.