199 וְאִם תֹּאמַר שֶׁהַדּוּדָאִים הַלָּלוּ פָּתְחוּ אֶת מֵעֶיהָ שֶׁל רָחֵל - לֹא, שֶׁהִנֵּה כָּתוּב וַיִּשְׁמַע אֵלֶיהָ אֱלֹהִים וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְלֹא דָבָר אַחֵר. מִשּׁוּם שֶׁאוֹתָם הַדּוּדָאִים, אַף עַל פִּי שֶׁכֹּחָם לְמַעְלָה, בְּאוֹתוֹ הַכֹּחַ שֶׁלָּהֶם לֹא מִתְמַנֶּה פְּקִידַת הַבָּנִים, שֶׁהֲרֵי הַבָּנִים תְּלוּיִים בְּמַזָּל, וְלֹא בְּדָבָר אַחֵר.

 199 וְאִי תֵימָא דְאִלֵּין דּוּדָאִים פָּתְחוּ מְעָהָא דְרָחֵל. לָאו, דְּהָא כְּתִיב, (בראשית ל) וַיִּשְׁמַע אֵלֶיהָ אֱלהִים וַיִּפְתַּח אֶת רַחֲמָהּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְלָא מִלָּה אָחֳרָא. בְּגִין דְּאִינוּן דּוּדָאִים, אַף עַל גַּב דְּחֵילָא דִלְהוֹן לְעֵילָא. בְּהַהוּא חֵילָא דִלְהוֹן, לָא אִתְמַנֵּי פְּקִידָא דִבְנִין, דְּהָא בְּנִין בְּמַזָּלָא תַּלְיָין, וְלָאו בְּמִלָּה אָחֳרָא.

ve'im to'mar shehaduda'im hallalu patechu et me'eiha shel rachel - lo, shehinneh katuv vayishma eleiha elohim vayifttach et rachmah. hakkadosh baruch hu velo davar acher. mishum she'otam haduda'im, af al pi shekocham lema'lah, be'oto hakoach shellahem lo mitmanneh pekidat habanim, sheharei habanim teluyim bemazzal, velo bedavar acher

ve'i teima de'illein duda'im patechu me'aha derachel. la'v, deha ketiv, (vr'shyt l) vayishma eleiha elhim vayifttach et rachamah, kudesha berich hu, vela millah achora. begin de'inun duda'im, af al gav decheila dilhon le'eila. behahu cheila dilhon, la itmannei pekida divnin, deha benin bemazzala talyayn, vela'v bemillah achora

Translations & Notes

האם אלו הדודאים פתחו רחמה של רחל? לא. שהרי שהקב"ה פתח את רחמה ולא דבר אחר, כמ"ש, וישמע אליה אלקים ויפתח את רחמה. כי אלו הדודאים, אע"פ שיש להם כוח לפעול למעלה, מ"מ לא ניתן בכוח שלהם פקידה של בנים, כי בנים תלויים במזל, דיקנא דא"א, ולא בדבר אחר.

 200 וְאִם תֹּאמַר שֶׁהִנֵּה הֵם נִבְרְאוּ לְחִנָּם - לֹא, שֶׁהֲרֵי אֲפִלּוּ לַדָּבָר הַזֶּה הֵם סִיּוּעַ לְאוֹתָם שֶׁמִּתְעַכְּבִים, וְאֵינָם עֲקָרוֹת, וְלֹא נִגְזָר עֲלֵיהֶם אֶלָּא בְּמַזָּל.

 200 וְאִי תֵימָא דְּהָא אִינוּן לְמַגָּנָא אִתְבְּרִיאוּ, לָאו, דְּהָא אֲפִילּוּ (דף קנז ע''א) לְמִלָּה דָא, סִיּוּעָא אִינוּן לְאִינוּן דְּמִתְעַכְּבֵי, וְלָאו אִינוּן עֲקָרָאן, וְלָא אִתְגְּזַר עֲלַיְיהוּ אֶלָּא בְּמַזָּלָא.

ve'im to'mar shehinneh hem nivre'u lechinnam - lo, sheharei afillu ladavar hazzeh hem siua le'otam shemmit'akevim, ve'einam akarot, velo nigzar aleihem ella bemazzal

ve'i teima deha inun lemagana itberi'u, la'v, deha afillu (df knz '') lemillah da, siu'a inun le'inun demit'akevei, vela'v inun akara'n, vela itgezar alayeyhu ella bemazzala

Translations & Notes

האם הדודאים נבראו בחינם, שאינם פועלים לשום דבר? אלא, שיש להם פעולה מיוחדת, ואפילו לבָנים הֵמה עוזרים, את אלו המתעכבות מלהוליד ואינן עקרות. אמנם לא נגזר עליהם להוליד, אלא במזל. שאם כבר נגזר עליהם להוליד במזל, אלא שמתעכבים משום איזה סיבה, אז מועילים הדודאים.

 201 וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִיר חִטִּים וַיִּמְצָא דוּדָאִים בַּשָּׂדֶה וְגוֹ'. שָׁנִינוּ, כּוֹס שֶׁל בְּרָכָה אֵין מִתְבָּרֶכֶת אֶלָּא בְּצַד יָמִין, וּמִשּׁוּם כָּךְ, בְּעוֹד שֶׁמִּתְעוֹרֵר הַיָּמִין לְכוֹס שֶׁל בְּרָכָה, הַשְּׂמֹאל לֹא תְסַיַּע לְשָׁם, שֶׁהֲרֵי הַיָּמִין מוֹצֵא עִלָּה בַּכּוֹס הַהִיא לְעוֹרֵר כְּלַפֵּי הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן.

 201 סִתְרֵי תּוֹרָה (שם) וַיֵּלֶךָ רְאוּבֵן בִּימֵי קְצִּיר חִטִים וַיִּמְצָּא דוּדָאִים בַּשָׂדֶה וְגו'. תְּנַן, כּוֹס שֶׁל בְּרָכָה לָא אִתְּבָּרְכָא, אֶלָּא בִסְטַר יְמִינָא. וּבְגִין כָּךָ, בְּעוֹד דְּאִתְּעַר יְמִינָא לְגַבֵּי כּוֹס שֶׁל בְּרָכָה, שְׂמָאלָא לָא תְּסַיֵּיעַ תַּמָּן. דְּהָא יְמִינָא אַשְׁכַּח עִילָּה בְּהַהוּא כּוֹס, לְאִתְּעָרָא לְגַבֵּי עַלְמָא עִלָּאָה.

vayelech re'uven bimei ketzir chittim vayimtza duda'im basadeh vego'. shaninu, kos shel berachah ein mitbarechet ella betzad yamin, umishum kach, be'od shemmit'orer hayamin lechos shel berachah, hasemo'l lo tesaya lesham, sheharei hayamin motze illah bakos hahi le'orer kelapei ha'olam ha'elyon

sitrei torah (shm) vayelecha re'uven bimei ketzir chitim vayimtza duda'im basadeh vegv'. tenan, kos shel berachah la ittebarecha, ella vistar yemina. uvegin kacha, be'od de'itte'ar yemina legabei kos shel berachah, sema'la la tesayeia tamman. deha yemina ashkach illah behahu kos, le'itte'ara legabei alma illa'ah

Translations & Notes

הנוקבא מהארת חכמה שבה, שמאירה, יין המשמח אלקים ואנשים, אינה מתברכת אלא רק בצד ימין, חסדים, כי חכמה בלי חסדים, חושך. ומשום זה, בעוד שהימין נתעורר להשפיע אל כוס של ברכה, לנוקבא, השמאל לא יתמוך שם, כי הימין מצא סיבה בכוס, שבגללה יתעורר אל עולם העליון, שהוא חסדים מכוסים מחכמה.
הנוקבא, בעת שהיא קו שמאל, חכמה בלי חסדים, נקראת כוס, ואז אינה מאירה, וצריכה לברכה, המשכת החסדים מקו ימין, הנקראת ברכה. ומשום זה, בעוד שהימין נתעורר להשפיע אל כוס של ברכה, לנוקבא, השמאל לא יתמוך שם. שבעת שהימין משפיע לה חסדים, תפסיק אז לגמרי הארת השמאל, חכמה. כי הימין מצא סיבה בכוס, במה שנחשך אינו מאיר. שבגלל סיבה זו עזב הארת החכמה שמשמאל, ונתעורר להמשיך חסדים מעולם העליון, שהוא לאה, שהיא בחסדים מכוסים מחכמה. ואם יהיה אז איזה תמיכה משמאל, לא יוכל הימין להידבק בעולם העליון המכוסה מחכמה, ולהמשיך משם חסדים. כי דבקות, פירושו, השוואת הצורה.