236 וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ, הַיְנוּ שֶׁכָּתוּב כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשׁוֹנִים וְגוֹ' וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד קְצֵה הַשָּׁמָיִם. וְכָל אֵלּוּ נִקְרָאִים הָרֵי בְשָׂמִים. מִכָּאן וּלְמַטָּה נִקְרְאוּ הָרֵי בָתֶר, שֶׁכָּתוּב וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים, הֶהָרִים שֶׁל הַפֵּרוּד.

 236 וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ, הַיְינוּ דִכְתִיב, (דברים ד) כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשׁוֹנִים וְגו' (שם) וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד קְצֵה הַשָּׁמָיִם. וְכָל הַנֵּי, אִקְרוּן הָרֵי בְשָׂמִים, מִכָּאן וּלְתַתָּא אִקְרוּן הָרֵי בָתֶר, (כ''ט ע''ב) דִּכְתִיב, (בראשית ב) וּמִשָּׁם יִפָּרֶד, וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים, טוּרֵי דְפִירוּדָא.

ve'et habanim tikkach lach, haynu shekatuv ki she'al na leyamim ri'shonim vego' ulemiktzeh hashamayim ve'ad ketzeh hashamayim. vechal ellu nikra'im harei vesamim. mika'n ulemattah nikre'u harei vater, shekatuv umisham yipared vehayah le'arba'ah ra'shim, heharim shel haperud

ve'et habanim tikkach lach, hayeynu dichtiv, (dvrym d) ki she'al na leyamim ri'shonim vegv' (shm) ulemiktzeh hashamayim ve'ad ketzeh hashamayim. vechal hannei, ikrun harei vesamim, mika'n uletatta ikrun harei vater, (ch''t ''v) dichtiv, (vr'shyt v) umisham yipared, vehayah le'arba'ah ra'shim, turei defiruda

Translations & Notes

ואת הבנים תיקח לָך. כתוב, כי שאל נא לימים ראשונים, ולמקצה השמים, חסד, קצה הראשון דז"א, שמים, ועד קצה השמים, יסוד, קצה האחרון דז"א. שישה קצוות, חג"ת נה"י דז"א, המכונים שישה בני לאה. ומשמיענו הכתוב, שבהם נוהג שאלה, העלאת מ"ן להמשכת חכמה. וכל אלו נקראים הָרֵי בְשָׂמים.
מכאן ולמטה, אחר המלכות דאצילות, נקראים הָרֵי בָתֶר, כמ"ש, ומשם יפרד והיה לארבעה ראשים, שהם הרי פירוד. עד המלכות דאצילות הוא עולם היחוד, שישראל אורייתא והקב"ה אחד, ולמטה ממנו הם ג' עולמות הפירוד, בי"ע.

 237 אָמַר רַבִּי יֵיסָא, בְּנֵי הַשְּׁפָחוֹת קָשְׁרוּ קְשָׁרִים, אַרְבָּעָה קְשָׁרִים שֶׁהִצְטָרְכוּ לְתִקּוּן. וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, שֶׁמִּשּׁוּם כָּךְ יוֹצְאִים הַחוּצָה אוֹתָם הַקְּשָׁרִים. וְאַף עַל גַּב שֶׁכֻּלָּם אֶחָד, וּמִכָּאן וָהָלְאָה כֻּלָּם אֶחָד, בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה, וְעַל כֵּן כָּל הַשְּׁבָטִים עוֹלִים בְּעֵדוּת לְמַעְלָה. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (תהלים קכב) שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהוֹדוֹת לְשֵׁם ה'.

 237 אָמַר רִבִּי יֵיסָא, בְּנֵי הַשְּׁפָחוֹת קְשִׁירוּ קִשְׁרִין, (קנ''ד ע''א) אַרְבַּע קִשְׁרִין דְּאִצְטְרִיכוּ לְתִקּוּנָא. וְאָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, דִּבְגִין כָּךְ נָפְקֵי לְבַר אִינוּן קִשְׁרִין, וְאַף עַל גַּב דְּכֻלְּהוּ חַד, וּמִכָּאן וּלְהָלְאָה כֻּלְּהוּ חַד, בְּאוֹרַח מֵישָׁר. וְעַל דָּא, כֻּלְּהוּ שִׁבְטִין סָלְקִין בְּסַהֲדוּתָא דִלְעֵילָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים קכב) שֶׁשָּׁם עָלוּ שְׁבָטִים שִׁבְטֵי יָהּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל לְהוֹדוֹת לְשֵׁם ה'.

amar rabi yeisa, benei hashefachot kasheru kesharim, arba'ah kesharim shehitztarechu letikkun. ve'amar rabi el'azar, shemmishum kach yotze'im hachutzah otam hakkesharim. ve'af al gav shekullam echad, umika'n vahale'ah kullam echad, bederech yesharah, ve'al ken kal hashevatim olim be'edut lema'lah. zehu shekatuv (thlym kchv) shesham alu shevatim shivtei yah edut leyisra'el lehodot leshem 'he

amar ribi yeisa, benei hashefachot keshiru kishrin, (kn''d '') arba kishrin de'itzterichu letikkuna. ve'amar ribi el'azar, divgin kach nafekei levar inun kishrin, ve'af al gav dechullehu chad, umika'n ulehale'ah kullehu chad, be'orach meishar. ve'al da, kullehu shivtin salekin besahaduta dil'eila, hada hu dichtiv, (thlym kchv) shesham alu shevatim shivtei yah edut leyisra'el lehodot leshem 'he

Translations & Notes

בני השְפחות קשרו קשרים, ארבעה הקשרים שצריכים לתיקון. משום זה אלו הקשרים יוצאים ובולטים לחוץ מן הגוף, אע"פ שכולם אחד. כלומר אע"פ שכבר נתקנו, כמ"ש, וכל אחוריהם בָּיְתָה, מ"מ נשארו בולטים מחוץ לגוף, להיותם מתחילה מטרם היחוד, ריקניים בלי אור כלל. ומכאן ולהלאה, שאר הקשרים, הם כולם אחד בדרך מישור, שאינם בולטים מגוף. וע"כ כל השבטים עולים בעדוּת של מעלה, שהם המוחין דבינה, כמ"ש, ונהר יוצא מעדן. וע"כ כתוב, ששם עלו שבטים שבטי יה עדוּת לישראל להודות לשם ה'.
ויהי כאשר ילדה רחל את יוסף

 238 וְאָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, כָּתוּב וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת יוֹסֵף וְגוֹ'. מָה רָאָה יַעֲקֹב לָלֶכֶת לְדַרְכּוֹ כְּשֶׁנּוֹלַד יוֹסֵף, וְטֶרֶם שֶׁנּוֹלַד יוֹסֵף לֹא רָצָה לָלֶכֶת לְדַרְכּוֹ? אֶלָּא הִנֵּה פֵּרְשׁוּהָ, שֶׁרָאָה שֶׁנּוֹלַד שְׂטָנוֹ שֶׁל עֵשָׂו.

 238 וְאָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, כְּתִיב, (בראשית ל) וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָלְדָה רָחֵל אֶת יוֹסֵף וְגו', מַה חָמָא יַעֲקֹב לְמֵיהַךְ לְאוֹרְחֵיהּ, כָּד אִתְיְלִיד יוֹסֵף, וְעַד לָא אִתְיְלִיד יוֹסֵף לָא בָעָא לְמֵיהַךְ לְאוֹרְחֵיהּ. אֶלָּא הָא אוּקְמוּהָ, דְּחָמָא דְאִתְיְלִיד שִׂטְנָא דְעֵשָׂו.

ve'amar rabi el'azar, katuv vayhi ka'asher yaledah rachel et yosef vego'. mah ra'ah ya'akov lalechet ledarko keshennolad yosef, veterem shennolad yosef lo ratzah lalechet ledarko? ella hinneh pereshuha, shera'ah shennolad setano shel esav

ve'amar ribi el'azar, ketiv, (vr'shyt l) vayhi ka'asher yaledah rachel et yosef vegv', mah chama ya'akov lemeihach le'orecheih, kad ityelid yosef, ve'ad la ityelid yosef la va'a lemeihach le'orecheih. ella ha ukemuha, dechama de'ityelid sitna de'esav

Translations & Notes

ויהי, כאשר ילדה רחל את יוסף, ויאמר יעקב אל לבן שלחני ואלכה. מה ראה יעקב שביקש ללכת לדרכו כשנולד יוסף? ומטרם שנולד יוסף לא ביקש כלל ללכת לדרכו? ראה שנולד שׂטנו של עשיו. כי יוסף הוא שטן של עשיו, שנאמר, והיה בית יעקב לאש, ובית יוסף להבה, ובית עשיו לקַש.