316 וַיִּקַּח לוֹ יַעֲקֹב (בראשית ל), בָּחַר לוֹ לְחֶלְקוֹ וּלְגוֹרָלוֹ, מַקַּל לִבְנֶה לַח, צַד יָמִין, גָּוֶן לָבָן. לַח, הוּא צַד שֶׁל הַמַּיִם. וְלוּז, זֶה צַד שֶׁל הַשְּׂמֹאל, אָדֹם כְּוָרֹד. וְעַרְמוֹן, כָּלוּל זֶה בָּזֶה. וְכֻלָּם אוֹחֵז הַיָּמִין הַלָּבָן בְּצִבְעוֹ וְעוֹלֶה בָהֶם, שֶׁכָּתוּב מַחְשֹׂף הַלָּבָן, שֶׁאַף עַל גַּב שֶׁאוֹחֵז לִשְׁנֵי הַצְּדָדִים, לוֹקֵחַ [נוֹטֶה] חֶלְקוֹ לְצַד יָמִין, וְנֶחְקָק בְּכֻלָּם, בְּצַד זֶה וּבְצַד זֶה, אָז נִקְרָא גֶבֶר שָׁלֵם, שָׁלֵם בַּכֹּל.

 316 סִתְרֵי תּוֹרָה וַיִּקַּח לוֹ יַעֲקֹב, בריר ליה לחולקיה לעדביה, מקל לבנה לח, סטרא דימינא, גוון חוור, לח: סטרא איהו דמים. ולוז: דא סטרא דשמאלא, סומקא כוורדא. וערמון: כליל דא בדא. וכלהו אחיד ימינא חוורא בגווניה, וסלקא בהו. דכתיב מחשוף הלבן, דאע''ג דאחיד לתרין סטרין, נטל חולקיה לסטר ימינא, ואגליף בכלא, בהאי סטרא ובהאי סטרא, כדין אקרי גבר שלים, שלים בכלא.

vayikkach lo ya'akov (vr'shyt l), bachar lo lechelko ulegoralo, makkal livneh lach, tzad yamin, gaven lavan. lach, hu tzad shel hammayim. veluz, zeh tzad shel hasemo'l, adom kevarod. ve'armon, kalul zeh bazeh. vechullam ochez hayamin hallavan betziv'o ve'oleh vahem, shekatuv machsof hallavan, she'af al gav she'ochez lishnei hatzedadim, lokeach [noteh] chelko letzad yamin, venechkak bechullam, betzad zeh uvetzad zeh, az nikra gever shalem, shalem bakol

sitrei torah vayikkach lo ya'akov, vryr lyh lchvlkyh l'dvyh, mkl lvnh lch, str dymyn, gvvn chvvr, lch: str yhv dmym. vlvz: d str dshm'lo, svmk chvvrd. v'rmvn: chlyl d vd. vchlhv chyd ymyn chvvr vgvvnyh, vslk vhv. dchtyv mchshvf hlvn, d'"g d'chyd ltryn stryn, ntl chvlkyh lstr ymyn, v'glyf vchlo, vh'y str vvh'y str, chdyn kry gvr shlym, shlym vchlo

Translations & Notes

ויקח לו יעקב, בחר לחלקו ולגורלו. מַקַל ליבנה, קו ימין. לח, מים, חסדים. לוז, קו שמאל, אדום, כמו ורד. ערמון, קו אמצעי הכולל אותם זה בזה. וכולם, אוחז הימין בצבע שלו לבן. ושולט עליהם, שכתוב, מחשוף הלבן, שאע"פ שז"א קו אמצעי, אוחז בשני הקווים ימין ושמאל, מ"מ חלקו לקו ימין, וחקק הארת הימין בכולם. ואז נקרא איש תם, שלם בכל.

 317 מַה כָּתוּב אַחֲרָיו? (שם) וְהָיָה בְּכָל יַחֵם הַצֹּאן הַמְקֻשָּׁרוֹת וְשָׂם יַעֲקֹב אֶת הַמַּקְלוֹת וְגוֹ'. סֵתֶר הַסְּתָרִים לְחַכְמֵי לֵב נִמְסָר. בְּתוֹךְ מַחֲנוֹת עֶלְיוֹנִים קְדוֹשִׁים יֵשׁ מַדְרֵגוֹת עֶלְיוֹנוֹת אֵלּוּ עַל אֵלּוּ, אֵלּוּ פְּנִימִיִּים וְאֵלּוּ לְבַחוּץ. אֵלּוּ הַפְּנִימִיִּים מִתְחַבְּרִים בַּמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ, וּמִתְחַבְּרִים בְּיִשְׂרָאֵל, בָּנִים קְדוֹשִׁים לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאֵלּוּ נִקְרָאוֹת הַצֹּאן הַמְקֻשָּׁרוֹת, מַחֲנוֹת שֶׁל אֵלּוּ מְקֻשָּׁרוֹת, מַעְלָה וּמַטָּה.

 317 מה כתיב בתריה, והיה בכל יחם הצאן המקשרות ושם יעקב את המקלות וגו'. סתרא דתרין, לחכימי לבא אתמסר, בגו משריין עלאין קדישין אית דרגין עלאין, אלין על אלין, אלין פנימאין, ואלין לבר. אינון פנימאין מתקשרין במלכא קדישא, ומתקשרין בישראל, בנין קדישין לקב''ה, ואלין אקרון הצאן המקשרות, משריין דאינון מקשרות, עילא ותתא.

mah katuv acharav? (shm) vehayah bechal yachem hatzo'n hamkusharot vesam ya'akov et hammaklot vego'. seter hassetarim lechachmei lev nimsar. betoch machanot elyonim kedoshim yesh madregot elyonot ellu al ellu, ellu penimiim ve'ellu levachutz. ellu hapenimiim mitchaberim bammelech hakkadosh, umitchaberim beyisra'el, banim kedoshim lehakkadosh baruch hu, ve'ellu nikra'ot hatzo'n hamkusharot, machanot shel ellu mekusharot, ma'lah umattah

mh chtyv vtryh, vhyh vchl ychm htz'n hmkshrvt vshm y'kv t hmklvt vgv'. str dtryn, lchchymy lv tmsr, vgv mshryyn lo'yn kdyshyn yt drgyn lo'yn, lyn l lyn, lyn fnym'yn, v'lyn lvr. ynvn fnym'yn mtkshryn vmlch kdysh, vmtkshryn vyshr'l, vnyn kdyshyn lkv"h, v'lyn krvn htz'n hmkshrvt, mshryyn d'ynvn mkshrvt, ylo vtt

Translations & Notes

בתוך מחנות מלאכים העליונים יש מדרגות עליונות, אלו על אלו. אלו פנימיים ואלו לחוץ. הפנימיים מתקשרים במלך הקדוש, ז"א. ומתקשרים בישראל, בנים קדושים להקב"ה, ונקראים הצאן המקוּשרות, כמ"ש, והיה בכל יַחֵם הצאן המקוּשרות, מחנות מלאכים המקושרים למעלה, בקו ימין, ולמטה, בקו אמצעי.
בנים, אור של תולדה, שאינו בא בדרך השתלשלות המדרגות זו מזו, אלא ע"י עליית מ"ן מתחתון לעליון, המסך דחיריק, שהתחתון נעשה על ידו קו אמצעי בימין ושמאל דעליון, וגורם בו התחדשות אור, שלושה יוצאים מאחד. וכשיעור הזה זוכה בו גם התחתון, אחד זוכה בשלושתם. ושיעור זה, שזכה בו התחתון, מכונה בן לעליון. וב' הקווים שבעליון, שקיבלו קו האמצעי מן התחתון, מכונים או"א אל התחתון.
וע"כ נשמות ישראל מכונים בנים להקב"ה, כמ"ש, בנים אתם לה' אלקיכם. כי ז"א ונוקבא מטרם הזיווג הם ב' קווים ימין ושמאל, שאינם מאירים זולת ע"י העלאת מ"ן של ישראל לזו"ן, המסך דחיריק, שעליו יוצא קו אמצעי המכריע, והוא מזיווג ז"א ונוקבא. ומתחדש ויוצא בהם האור, שלושה יוצאים מאחד. שע"י התחתון, שעלה למ"ן, נתחדש בעליון ג' קווים. וכשיעור הזה זוכים ישראל, שהעלו מ"ן וגרמו לחידוש אור הזה, גם הם בג' מוחין, המכונים נשמות, אחד עומד בשלושתם. שמוחין הללו מכונים בנים לזו"ן, וזו"ן נבחנים לאו"א אֲליהם. כמ"ש, בנים אתם לה' אלקיכם.
יחד עם הנשמות נולדים מזו"ן גם מלאכים קדושים. ויש בהם ב' בחינות פנימיים וחיצוניים. כי היוצאים מכללות ג' קווים נחשבים לפנימיים, והיוצאים משעת שליטת קו השמאל שבעת הזיווג, מטרם שנכלל בקו אמצעי, הם מלאכים חיצוניים.
הנמשכים מתיקון ג' קווים הם פנימיים, והנמשכים משמאל הם חיצוניים. הפנימיים מתקשרים במלך הקדוש, ז"א. ומתקשרים בישראל, בנים קדושים להקב"ה, מלך הקדוש, ז"א, קו ימין, ישראל, הם קו אמצעי, שגרמו הזיווג. הקשר, מסך דחיריק, שעליו יוצא קומת החסדים, שנקרא קו אמצעי, שעל ידו גם קו השמאל נקשר בחסד ומאיר. ונמצא שיש כאן ב' קשרים, הממשיכים חסדים: קו ימין וקו אמצעי. וע"כ כתוב, מתקשרים במלך הקדוש, קו ימין, ומתקשרים בישראל, קו אמצעי. שכתוב, ישראל בנים קדושים לקב"ה, מטעם שנמשכים מהתחדשות האור, שגרמו לז"א ונוקבא, המכונה בן, כמ"ש, בנים אתם לה' אלקיכם.

 318 בְּשָׁעָה שֶׁהַתְּשׁוּקָה שֶׁלָּהֶם לְגַבֵּי הַזֹּהַר הָעֶלְיוֹן שֶׁלְּמַעְלָה, עַמּוּד הָאֶמְצָעִי, יַעֲקֹב הַשָּׁלֵם לָקַח אוֹתָם הַמַּקְלוֹת, תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ, בָּרְהָטִים, מָקוֹם וּמוֹשָׁב, לַהֲנָחַת הַתְּפִלִּין. וּמִכָּאן לוֹקְחִים אוֹר וְזִיו כָּל הַחֲיָלוֹת וּמַחֲנוֹת הָעֶלְיוֹנִים, אֵלּוּ שֶׁמִּתְקַשְּׁרִים לְמַעְלָה וּמִתְקַשְּׁרִים לְמַטָּה. כֵּיוָן שֶׁאֵלּוּ לוֹקְחִים מִתּוֹךְ הָרְהָטִים שִׁקֲתוֹת הַמַּיִם, אָז אֵלּוּ הָיוּ מְקוֹרוֹת וּנְבִיעוֹת לְהוֹרִיד לְמַטָּה וְלָתֵת לְכֻלָּם.

 318 בשעתא דתיאובתא דלהון, לגבי זוהרא עלאה דלעילא, עמודא דאמצעיתא, יעקב שלימא נטל אינון מקלות, תפלין דרישא, ברהטים: אתר ודוכתא, לדיורי תפלין. ומהכא נטלי נהורא וזיווא, כל חילין ומשריין עלאין, אינון דמתקשרן לעילא, ומתקשרן לתתא, כיון דאינון נטלין מגו רהטין שקתות המים, כדין, אינון הוו מקורין ומבועין, לנחתא לתתא, ולמיהב לכלא.

besha'ah shehatteshukah shellahem legabei hazzohar ha'elyon shellema'lah, ammud ha'emtza'i, ya'akov hashalem lakach otam hammaklot, tefillin shel ro'sh, barehatim, makom umoshav, lahanachat hattefillin. umika'n lokechim or veziv kal hachayalot umachanot ha'elyonim, ellu shemmitkasherim lema'lah umitkasherim lemattah. keivan she'ellu lokechim mittoch harehatim shikatot hammayim, az ellu ha'u mekorot unevi'ot lehorid lemattah velatet lechullam

vsh't dty'vvt dlhvn, lgvy zvhr lo'h dl'ylo, mvd d'mtz'yt, y'kv shlym ntl ynvn mklvt, tflyn drysh, vrhtym: tr vdvcht, ldyvry tflyn. vmhch ntly nhvr vzyvv, chl chylyn vmshryyn lo'yn, ynvn dmtkshrn l'ylo, vmtkshrn ltt, chyvn d'ynvn ntlyn mgv rhtyn shktvt hmym, chdyn, ynvn hvv mkvryn vmvv'yn, lncht ltt, vlmyhv lchlo

Translations & Notes

בשעה שתשוקתם היא לזוהר העליון, אז עמוד האמצעי, יעקב השלם, לוקח אלו המקלות, שהם ד' פרשיות התפילין של ראש, ד' מוחין חו"ב תו"מ. מַקַל מסך, שעליו נעשה הזיווג ליבנה לח, קו ימין, ופרשת קַדֶש לי כל בכור. לוז, קו שמאל, ופרשת והיה כי יביאך. ערמון, קו אמצעי, הכולל ז"א ונוקבא, שהם, פרשיות שמע ישראל, והיה אם שמוע. ושם אותם בָרְהָטִים, שהם מקום ובית קיבול להשכנת התפילין. ומכאן מקבלים אור וזיו כל הצבאות והמחנות העליונים האלו, המתקשרים למעלה בקו ימין, ומתקשרים למטה, בקו אמצעי, צאן המקשרות, כיוון שהם מקבלים מתוך הרְהָטִים ושְׂקָתות המים. אז נעשו מקורות ומעיינות לרדת למטה לבי"ע, ולתת שפע לכל.