380 בֹּא רְאֵה, לָבָן הָלַךְ בְּיוֹם אֶחָד הַדֶּרֶךְ שֶׁהָלַךְ יַעֲקֹב שִׁבְעָה יָמִים כְּדֵי לַעֲקֹר אוֹתוֹ מִן הָעוֹלָם. אֶחָד עַל שֶׁהָלַךְ, וְאֶחָד עַל אוֹתָם הַתְּרָפִים. וְאַף עַל גַּב שֶׁרָחֵל הִיא שֶׁעָשְׂתָה כְּדֵי לַעֲקֹר אֶת אָבִיהָ מֵאַחֲרֵי עֲבוֹדָה זָרָה - נֶעֶנְשָׁה שֶׁלֹּא גִדְּלָה אֶת בִּנְיָמִין, וְלֹא עָמְדָה עִמּוֹ שָׁעָה אַחַת בִּשְׁבִיל הַצַּעַר שֶׁל אָבִיהָ, אַף עַל גַּב שֶׁהִתְכַּוְּנָה לְטוֹב.

 380 תָּא חֲזֵי, לָבָן אֲזַל בְּיוֹמָא חַד, אֹרַח שִׁבְעָה יָמִים דְּאֲזַל יַעֲקֹב, בְּגִין לְאַעֲקָרָא לֵיהּ מִן עָלְמָא. חַד, עַל דְּאֲזַל. וְחַד, עַל אִינוּן תְּרָפִים. וְאַף עַל גַּב דְּרָחֵל אִיהִי עָבְדַת לְאַעֲקָרָא לֵיהּ לַאֲבוּהָ מִבָּתַר עֲבוֹדָה זָרָה, אִתְעֲנָשַׁת. דְּלָא רְבִיאַת לֵיהּ לְבִנְיָמִן, וְלָא קָיְימָא בַּהֲדֵיהּ שַׁעְתָּא חָדָא, בְּגִין צַעֲרָא דְּאֲבוּהָ, אַף עַל גַּב דְּאִתְכַּוְּונַת לְטַב.

bo re'eh, lavan halach beyom echad haderech shehalach ya'akov shiv'ah yamim kedei la'akor oto min ha'olam. echad al shehalach, ve'echad al otam hatterafim. ve'af al gav sherachel hi she'asetah kedei la'akor et aviha me'acharei avodah zarah - ne'enshah shello gidelah et binyamin, velo amedah immo sha'ah achat bishvil hatza'ar shel aviha, af al gav shehitkavenah letov

ta chazei, lavan azal beyoma chad, orach shiv'ah yamim de'azal ya'akov, begin le'a'akara leih min alema. chad, al de'azal. vechad, al inun terafim. ve'af al gav derachel ihi avedat le'a'akara leih la'avuha mibatar avodah zarah, it'anashat. dela revi'at leih levinyamin, vela kayeyma bahadeih sha'tta chada, begin tza'ara de'avuha, af al gav de'itkavevnat letav

Translations & Notes

לבן הלך ביום אחד דרך שבעה ימים שהלך יעקב, כדי לעקור אותו מהעולם: א' משום שהלך ממנו, וב' על התְרָפִים שגנבו ממנו. ואעפ"י שרחל עשתה זה, כדי לעקור את אביה מעבודה זרה, מכל מקום נענשה, שלא גידלה את בנימין, ולא הייתה עימו אפילו שעה אחת בעולם, משום הצער של אביה, ואעפ"י שנתכוונה לטוב.

 381 רַבִּי יִצְחָק אָמַר, כָּל אוֹתָהּ הַתּוֹכָחָה שֶׁהָיְתָה לְיַעֲקֹב עִם לָבָן, הֶחֱזִיר לוֹ לְלָבָן לְהוֹדוֹת לַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, שֶׁכָּתוּב רְאֵה אֱלֹהִים עֵד בֵּינִי וּבֵינֶיךָ. בֹּא רְאֵה, כָּתוּב אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי נָחוֹר יִשְׁפְּטוּ בֵינֵינוּ. חָזַר אוֹתוֹ הָרָשָׁע לְתַקָּלָתוֹ. כֵּיוָן שֶׁאָמַר אֱלֹהֵי אַבְרָהָם, חָזַר וְאָמַר וֵאלֹהֵי נָחוֹר.

 381 רִבִּי יִצְחָק אָמַר, כָּל הַהִיא תּוֹכַחְתָּא דְּהֲוָה לֵיהּ לְיַעֲקֹב בְּלָבָן. אַהֲדַר לֵיהּ לְלָבָן, לְאוֹדָאָה לֵיהּ לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דִּכְתִיב (בראשית לא) רְאֵה אֱלֹהִים עֵד בֵּינִי וּבֵינֶיךָ. תָּא חֲזֵי, כְּתִיב, (בראשית לא) אֱלהֵי אַבְרָהָם וִאלהֵי נָחוֹר יִשְׁפְּטוּ בֵּינֵינוּ, אַהֲדַר הַהוּא רָשָׁע לְתַקְלֵיהּ, כֵּיוָן דְּאָמַר אֱלֹהֵי אַבְרָהָם, אַהֲדַר וְאָמַר וִאלהֵי נָחוֹר.

rabi yitzchak amar, kal otah hattochachah shehayetah leya'akov im lavan, hechezir lo lelavan lehodot lakkadosh-baruch-hu, shekatuv re'eh elohim ed beini uveineicha. bo re'eh, katuv elohei avraham ve'lohei nachor yishpetu veineinu. chazar oto harasha letakkalato. keivan she'amar elohei avraham, chazar ve'amar ve'lohei nachor

ribi yitzchak amar, kal hahi tochachtta dehavah leih leya'akov belavan. ahadar leih lelavan, le'oda'ah leih lekudesha berich hu, dichtiv (vr'shyt lo) re'eh elohim ed beini uveineicha. ta chazei, ketiv, (vr'shyt lo) elhei avraham vi'lhei nachor yishpetu beineinu, ahadar hahu rasha letakleih, keivan de'amar elohei avraham, ahadar ve'amar vi'lhei nachor

Translations & Notes

כל התוכחה שהייתה ליעקב עם לבן, החזירה את לבן בתשובה, להודות להקב"ה, כמ"ש, ראה אלקים עֵד ביני וביניך, שהזכיר השם אלקים. כתוב, אלקי אברהם ואלקי נחור ישפטו בינינו, שחזר אותו רשע לסורו. כיוון שאמר אלקי אברהם, שהוא קדוש, חזר והזכיר אלקי נחור, שהוא עבודה זרה.

 382 וַיִּשָּׁבַע יַעֲקֹב בְּפַחַד אָבִיו יִצְחָק. מָה הַטַּעַם בְּפַחַד יִצְחָק וְלֹא בֵּאלֹהֵי אַבְרָהָם? אֶלָּא שֶׁלֹּא רָצָה לְהַטְרִיחַ אֶת הַיָּמִין בִּשְׁבִיל לָבָן, וְלֹא עוֹד, אֶלָּא שֶׁלֹּא צָרִיךְ לָאָדָם - אַף עַל גַּב שֶׁנִּשְׁבָּע בֶּאֱמֶת - לְהִשָּׁבַע בַּמָּקוֹם הָעֶלְיוֹן שֶׁל הַכֹּל.

 382 (דף קסה ע''א) (בראשית לא) וַיִּשָּׁבַע יַעֲקֹב בְּפַחַד אָבִיו יִצְחָק, מַאי טַעְמָא בְּפַחַד יִצְחָק, וְלָא בֵּאלֹהֵי אַבְרָהָם. אֶלָּא, דְּלָא בָעָא לְאַטְרָחָא לִימִינָא בְּגִינֵיהּ דְּלָבָן. וְלָא עוֹד, אֶלָא דְּלָא לִבָּעֵי לֵיהּ לְאִינִישׁ, אַף עַל גַּב דְּאוֹמֵי בְּקוּשְׁטָא, לְאוֹמָאָה בְּאֲתַר עִלָּאָה דְּכֹלָּא.

vayishava ya'akov befachad aviv yitzchak. mah hatta'am befachad yitzchak velo be'lohei avraham? ella shello ratzah lehatriach et hayamin bishvil lavan, velo od, ella shello tzarich la'adam - af al gav shennishba be'emet - lehishava bammakom ha'elyon shel hakol

(df ksh '') (vr'shyt lo) vayishava ya'akov befachad aviv yitzchak, ma'y ta'ma befachad yitzchak, vela be'lohei avraham. ella, dela va'a le'atracha limina begineih delavan. vela od, ela dela liba'ei leih le'inish, af al gav de'omei bekusheta, le'oma'ah be'atar illa'ah decholla

Translations & Notes

וישבע יעקב בפחד אביו יצחק. מה הטעם שנשבע בפחד יצחק, ולא באלקי אברהם? שלא רצה להכביד על הימין, אברהם. להמשיך אותו בשביל לבן. ולפיכך לא נשבע באלקי אברהם, הימין. אדם אינו צריך להישבע במקום העליון על כל, אע"פ שנשבע באמת. לא נשבע באלקי אברהם, משום שהוא החסד, העליון מז"ס חג"ת נהי"מ. ואין אדם צריך להישבע במקום גבוה כל כך.