386 בֹּא רְאֵה, כְּשֶׁיָּצָא יַעֲקֹב לָלֶכֶת לְחָרָן, הָיָה לְבַדּוֹ, שֶׁלֹּא נִשָּׂא, מַה כָּתוּב? וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וְגוֹ', וְלֹא הֵשִׁיבוּ לוֹ אֶלָּא בַחֲלוֹם. כָּעֵת שֶׁנִּשָּׂא, וְהָיָה בָּא עִם כָּל הַשְּׁבָטִים, כִּבְיָכוֹל הַמַּחֲנוֹת הָעֶלְיוֹנִים פָּגְשׁוּ בוֹ וְהִתְחַנְּנוּ לוֹ, שֶׁכָּתוּב וַיִּפְגְּעוּ בוֹ. הֵם חָזְרוּ לְהִפָּגֵשׁ בּוֹ. בָּרִאשׁוֹנָה - וַיִּפְגַּע הוּא בַּמָּקוֹם, וְכָעֵת הֵם - וַיִּפְגְּעוּ בוֹ.

 386 תָּא חֲזֵי, כַּד נָפַק יַעֲקֹב לְמֵיהַךְ לְחָרָן, בִּלְחוֹדוֹי הֲוָה, דְּלָא אִינְסִיב. מַה כְּתִיב, (בראשית כח) וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וְגו', וְלָא אָתִיבוּ לֵיהּ אֶלָּא בְּחֶלְמָא, הַשְׁתָּא דְאִנְסִיב וְהֲוָה אָתֵי בְּכֻלְּהוּ שִׁבְטִין. כִּבְיָכוֹל מַשִּׁרְיָין עִלָּאִין, פָּגְעִין בֵּיהּ, וְאִתְחַנְּנוּ לֵיהּ. דִּכְתִיב וַיִּפְגְּעוּ בוֹ, אִינוּן אַהֲדָרוּ לְמִפְגַּע בֵּיהּ. בְּקַדְמִיתָא אִיהוּ וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם, הַשְׁתָּא אִינוּן וַיִּפְגְּעוּ בוֹ.

bo re'eh, kesheiatza ya'akov lalechet lecharan, hayah levado, shello nisa, mah katuv? vayifga bammakom vego', velo heshivu lo ella vachalom. ka'et shennisa, vehayah ba im kal hashevatim, kivyachol hammachanot ha'elyonim pageshu vo vehitchannenu lo, shekatuv vayifge'u vo. hem chazeru lehipagesh bo. bari'shonah - vayifga hu bammakom, vecha'et hem - vayifge'u vo

ta chazei, kad nafak ya'akov lemeihach lecharan, bilchodoy havah, dela insiv. mah ketiv, (vr'shyt chch) vayifga bammakom vegv', vela ativu leih ella bechelma, hashtta de'insiv vehavah atei bechullehu shivtin. kivyachol mashiryayn illa'in, page'in beih, ve'itchannenu leih. dichtiv vayifge'u vo, inun ahadaru lemifga beih. bekadmita ihu vayifga bammakom, hashtta inun vayifge'u vo

Translations & Notes

כאשר יצא יעקב ללכת לחרן, היה אז בלבדו, שעוד לא נשא אישה. כתוב, ויפגע במקום. ולא ענו לו אלא בחלום. ועתה שכבר נשא אישה, ובא בכל השבטים, כביכול, מחנות העליונים פגעו בו, והתחננו אליו, כמ"ש, ויפגעו בו מלאכי אלקים, שחזרו הם לפגוע בו, להתחנן אליו.
מתחילה התחנן הוא, כמ"ש, ויפגע במקום. עתה התחננו הם, כמ"ש, ויפגעו בו. משום שבשביל יעקב והשבטים הם מושקים ממימי ים הגדול, שפע של הנוקבא בגדלות. וע"כ התחננו אליו שימשיך להם שפע זו. מתחילה ראה אותם בלילה ובחלום, כמ"ש, והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו. ועתה ראה אותם בראות העין וביום. כמ"ש, ויאמר יעקב כאשר רָאָם מחנה אלקים זה.
למעלה כתוב, ויפגע במקום, וכאן כתוב, ויפגעו בו. למה בשניהם כתוב פגיעה? פגיעה פירושו פיוס, המשכת הארת השמאל בתחילת הזיווג. א"כ מהו ההפרש ביניהם, ששם היה יעקב ז"א, המפייס את הנוקבא, וכאן היו מלאכי הנוקבא מפייסים אותו.
ולבָאר מביא הכתוב, זכר ונקבה בראם, שיש זיווג פנימי וחיצוני. אשר, ויפגע במקום, הוא הארת השמאל מחיצוניות, ע"כ כתוב, היה אז בלבדו, שעוד לא נשא אישה, שהנוקבא עוד לא הייתה מתוקנת לו פב"פ. ויפגע במקום, שהיה צריך לפייס הנוקבא, להמשיך לה בזיווג מהארת הקו שמאל, חיצוניות. ע"כ כתוב, ולא ענו לו אלא בחלום, כי חלום חיצוניות.
ועתה שכבר נשא אישה, שהנוקבא נתקנה לו פב"פ, כתוב, ויפגעו בו, שחזרו הם לפגוע בו, כי אחר שהנוקבא בגדלות, אינו צריך עוד להמשיך לה מקו שמאל, אלא שמשפיע לה חסדים מימין בלבד. ובהארת השמאל להיפך, כי להיות שהנוקבא כבר מתוקנת בחכמה תתאה, אז המלאכים שלה משפיעים עליו מהארת השמאל, שהוא, ויפגעו בו מלאכי אלקים.

 387 מִשּׁוּם שֶׁבִּשְׁבִיל יַעֲקֹב וּבְאוֹתָם הַשְּׁבָטִים הֵם מֻשְׁקִים, מִן הַמַּיִם שֶׁל הַיָּם הַגָּדוֹל. וְלֹא עוֹד, אֶלָּא בָּרִאשׁוֹנָה בַּלַּיְלָה בַּחֲלוֹם, וְכָעֵת בְּמַרְאֵה הָעַיִן וּבַיּוֹם. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה וְגוֹ'.

 387 בְּגִין דִּבְגִינֵיהּ דְּיַעֲקֹב וּבְאִינוּן שִׁבְטִין, אִתְשַׁקְיָין אִינוּן מִמַּיָא דְיַמָּא רַבָּא. וְלָא עוֹד, אֶלָּא בְּקַדְמִיתָא בַּלַּיְלָה בְּחֶלְמָא. הַשְׁתָּא בְּחֵיזוּ דְעֵינָא, וּבִימָמָא. הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (בראשית לכ) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלהִים זֶה וְגו'.

mishum shebishvil ya'akov uve'otam hashevatim hem mushkim, min hammayim shel hayam hagadol. velo od, ella bari'shonah ballaylah bachalom, vecha'et bemar'eh ha'ayin uvayom. zehu shekatuv vayo'mer ya'akov ka'asher ra'am machaneh elohim zeh vego

begin divgineih deya'akov uve'inun shivtin, itshakyayn inun mimmaya deyamma raba. vela od, ella bekadmita ballaylah bechelma. hashtta becheizu de'eina, uvimama. hada hu dichtiv, (vr'shyt lch) vayo'mer ya'akov ka'asher ra'am machaneh elhim zeh vegv

Translations & Notes

בכוח שיעקב כבר היה נשוי אישה ומתוקן בי"ב שבטים, שהיה פב"פ, הם מושקים ממימי ים הגדול, שכבר היו שתויים מהארת החכמה שבשמאל, המכונה ים הגדול, וע"כ, ויפגעו בו, השפיעו אליו מהארת השמאל. אלא מתחילה ראה אותם בלילה ובחלום, כי מתחילה, כשיעקב היה צריך לפייסה ולהמשיך לה מהארת קו שמאל, אפשר זה רק בלילה, כי בעת הארת השמאל בלי ימין נעשה חושך ולילה. ועתה ראה אותם בראות העין וביום, כי עתה אין צריך להשפיע לה עוד מן השמאל אלא מימין, הארת החסדים, שזמן השפעתו הוא ביום.

 388 בַּמָּה הִכִּיר אוֹתָם? אֶלָּא רָאָה שֶׁהֵם הָיוּ אוֹתָם שֶׁרָאָה בַּחֲלוֹם, מִשּׁוּם כָּךְ קָרָא לָהֶם מַחֲנָיִם, מַחֲנוֹת שֶׁנִּרְאוּ לְמַעְלָה וּמַחֲנוֹת שֶׁנִּרְאוּ לְמַטָּה.

 388 בְּמָּה (דף קסה ע''ב) אִשְׁתְּמוֹדַע לוֹן, אֶלָא חָמָא, דְּאִינוּן הֲווּ, אִינוּן דְּחָמָא בְּחֶלְמָא, בְּגִינֵי כָּךְ קָרָא לוֹן מַחֲנָיִם, מַשִּׁרְיָין דְּאִתְחֲזוּ לְעֵילָא, וּמַשִּׁרְיָין דְּאִתְחֲזוּ לְתַתָּא.

bammah hikir otam? ella ra'ah shehem ha'u otam shera'ah bachalom, mishum kach kara lahem machanayim, machanot shennir'u lema'lah umachanot shennir'u lemattah

bemmah (df ksh ''v) ishttemoda lon, ela chama, de'inun havu, inun dechama bechelma, beginei kach kara lon machanayim, mashiryayn de'itchazu le'eila, umashiryayn de'itchazu letatta

Translations & Notes

כאשר רָאָם, הכּירם שהם מלאכי אלקים, כי ראה שהם אותם מלאכים שראה בחלום. ומשום זה קרא אותם מחניים, כמ"ש, והנה מלאכי אלקים עולים ויורדים בו. שרָאָם בחלומו, שנראו למעלה ונראו למטה, שהם ב' מחנות.