74

 74 וְעוֹד, כָּל אוֹתָם שֶׁשּׁוֹלְטִים בְּשִׁלְטוֹן הָעוֹלָם הַזֶּה עוֹלִים עַל יָדוֹ, וְכָל אוֹתָם שֶׁיּוֹרְדִים יוֹרְדִים עַל יָדוֹ, כֻּלָּם בַּסֻּלָּם הַזֶּה. הוי''ה שׁוֹלֵט עַל הַכֹּל, שֶׁכָּתוּב וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו. כְּשֶׁהִתְעוֹרֵר, כָּתוּב אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם. בֵּית אֱלֹהִים וַדַּאי, וְהוּא הַשַּׁעַר לְהִכָּנֵס פְּנִימָה, שֶׁכָּתוּב (תהלים קיח) פִּתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק אָבוֹא בָם אוֹדֶה יָהּ זֶה הַשַּׁעַר לַה'. זֶה שַׁעַר הַשָּׁמַיִם הַכֹּל אֶחָד.

 74 וְתּוּ, כָּל אִינוּן דְּשָׁלְטֵי בְּשָׁלְטָנוּ דְּהַאי עַלְמָא, עַל יְדֵיהּ סָלְקִין, וְכָל אִינוּן דְּנָחֲתֵּי עַל יְדֵיהּ נָחֲתֵּי, כֻּלְּהוּ בְּהַאי סֻלָּם. הוי''ה שָׁלְטָא עַל כֹּלָּא, דִּכְתִּיב, (בראשית כח) וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו. כַּד אִתְּעַר, כְּתִּיב, (בראשית כח) אֵין זֶה כִּי אִם בֵּיתּ אֱלהִים וזֶה שַׁעַר הַשָׁמָיִם. בֵּיתּ אֱלהִים וַדַּאי. וְאִיהוּ תַּרְעָא לְאָעֳלָא לְגוֹ, דִּכְתִּיב, (תהלים קיח) פִּתְּחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶּדֶק אָבֹא בָם אוֹדֶה יָהּ. זֶה הַשַׁעַר לַה'. זֶה שַׁעַר הַשָׁמַיִם כּלָּא חַד. (עד כאן סתרי תורה)

ve'od, kal otam shesholetim beshilton ha'olam hazzeh olim al yado, vechal otam sheioredim yoredim al yado, kullam bassullam hazzeh. hvy"h sholet al hakol, shekatuv vehinneh 'he nitzav alav. keshehit'orer, katuv ein zeh ki im beit elohim vezeh sha'ar hashamayim. beit elohim vada'y, vehu hasha'ar lehikanes penimah, shekatuv (thlym kych) pitchu li sha'arei tzedek avo vam odeh yah zeh hasha'ar la'he. zeh sha'ar hashamayim hakol echad

vettu, kal inun deshaletei beshaletanu deha'y alma, al yedeih salekin, vechal inun denachattei al yedeih nachattei, kullehu beha'y sullam. hv yod'h shaleta al kolla, dichttiv, (vr'shyt chch) vehinneh 'he nitzav alav. kad itte'ar, kettiv, (vr'shyt chch) ein zeh ki im beit elhim vzeh sha'ar hashamayim. beit elhim vada'y. ve'ihu tar'a le'a'ola lego, dichttiv, (thlym kych) pittechu li sha'arei tzedek avo vam odeh yah. zeh hasha'ar la'he. zeh sha'ar hashamayim klla chad. (d ch'n stry tvrh

Translations & Notes

כל אלו השולטים בשליטה בעוה"ז ע"י מט"ט, עולים לשלוט. וכל אלו היורדים על ידו, יורדים משליטתם. כולם תלויים בסולם, שהוא מט"ט. הויה שולט על כולם, שכתוב, והנה ה' ניצב עליו.
כשהֵקיץ יעקב, אמר, אין זה כי אם בית אלקים וזה שער השמים. מט"ט הוא, בית אלקים, שער להיכנס לְפָנים, שכתוב, פִתחו לי שערי צדק אבוא בָם אודה יה. זה השער להויה, זה שער השמים. שערי צדק, ושער הויה, ושער השמים הם אחד, שהוא מט"ט.
ב' בחינות במט"ט:
א. ממה שנכלל בחכמה מבחינה הא' של וָשוֹב, נקרא בית אלקים.
ב. ממה שנכלל בחסדים מבחינה הב' של וָשוֹב, נקרא שער.
והנה סולם מוצב ארצה
 כל אלו השולטים בשליטה בעוה"ז ע"י מט"ט, עולים לשלוט. וכל אלו היורדים על ידו, יורדים משליטתם. כולם תלויים בסולם, שהוא מט"ט. הויה שולט על כולם, שכתוב, והנה ה' ניצב עליו.
כשהֵקיץ יעקב, אמר, אין זה כי אם בית אלקים וזה שער השמים. מט"ט הוא, בית אלקים, שער להיכנס לְפָנים, שכתוב, פִתחו לי שערי צדק אבוא בָם אודה יה. זה השער להויה, זה שער השמים. שערי צדק, ושער הויה, ושער השמים הם אחד, שהוא מט"ט.
ב' בחינות במט"ט:
א. ממה שנכלל בחכמה מבחינה הא' של וָשוֹב, נקרא בית אלקים.
ב. ממה שנכלל בחסדים מבחינה הב' של וָשוֹב, נקרא שער.
וַיידַר יעקב נדר

75

 75 וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וְגוֹ'. אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, כֵּיוָן שֶׁכָּל זֶה הִבְטִיחַ לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, לָמָּה לֹא הֶאֱמִין, שֶׁאָמַר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וְגוֹ'? אֶלָּא, אָמַר יַעֲקֹב, חֲלוֹם חָלַמְתִּי, וְהַחֲלוֹמוֹת - מֵהֶם אֱמֶת וּמֵהֶם לֹא אֱמֶת, וְאִם יִתְקַיֵּם, הֲרֵי יָדַעְתִּי שֶׁהוּא חֲלוֹם אֱמֶת. וְעַל כֵּן אָמַר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וְגוֹ', כְּמוֹ שֶׁחָלַמְתִּי, וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹהִים. אֲנִי אֶהְיֶה מוֹשֵׁךְ בְּרָכוֹת מֵהַמַּעְיָן שֶׁל הַנַּחַל שֶׁל הַכֹּל לַמָּקוֹם הַזֶּה שֶׁנִּקְרָא אֱלֹהִים.

 75 (בראשית כח) וַיִּדַּר יַעֲקֹב נְדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלהִים עִמָּדִי וְגו', אָמַר רִבִּי יְהוּדָה כֵּיוָן דְּכָל הַאי אַבְטַח לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אַמַּאי לָא הֶאֱמִין, דְּאָמַר (בראשית כח) אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וְגו'. אֶלָּא, אָמַר יַעֲקֹב, חֶלְמָא חָלַמְנָא, וְחֶלְמִין מִנַּיְיהוּ קְשׁוֹט וּמִנַּיְיהוּ לָא קְשׁוֹט, וְאִם יִתְקַיֵּים הָא יְדַעְנָא דְּחֶלְמָא קְשׁוֹט הוּא, וְעַל דָּא אָמַר אִם יִהְיֶה אֱלהִים וְגו', כְּמָה דְחָלַמְנָא, וְהָיָה יְיָ לִי לֵאלֹהִים, אֲנָא אֱהֵא מָשִׁיךְ בִּרְכָאן מִמַּבּוּעָא דְּנַחֲלָא דְּכֹלָּא, לְאֲתַר דָּא דְּאִקְרֵי אֱלהִים.

vayidar ya'akov neder le'mor im yihyeh elohim immadi vego'. amar rabi yehudah, keivan shekal zeh hivtiach lo hakkadosh baruch hu, lammah lo he'emin, she'amar im yihyeh elohim immadi vego'? ella, amar ya'akov, chalom chalamtti, vehachalomot - mehem emet umehem lo emet, ve'im yitkayem, harei yada'tti shehu chalom emet. ve'al ken amar im yihyeh elohim immadi vego', kemo shechalamtti, vehayah 'he li le'lohim. ani ehyeh moshech berachot mehamma'yan shel hannachal shel hakol lammakom hazzeh shennikra elohim

(vr'shyt chch) vayidar ya'akov neder le'mor im yihyeh elhim immadi vegv', amar ribi yehudah keivan dechal ha'y avtach leih kudesha berich hu, amma'y la he'emin, de'amar (vr'shyt chch) im yihyeh elohim immadi vegv'. ella, amar ya'akov, chelma chalamna, vechelmin minnayeyhu keshot uminnayeyhu la keshot, ve'im yitkayeim ha yeda'na dechelma keshot hu, ve'al da amar im yihyeh elhim vegv', kemah dechalamna, vehayah adonay li le'lohim, ana ehe mashich bircha'n mimmabu'a denachala decholla, le'atar da de'ikrei elhim

Translations & Notes

הקב"ה הבטיח לו, והנה אנוכי עימך ושמרתיך, למה לא האמין, אלא אמר, אם יהיה אלקים עימָדי? אלא אמר יעקב, חלום חלמתי, והחלומות מהם שהם אמיתיים ומהם שאינם אמיתיים. ואם יתקיים, אז אדע שחלום אמיתי הוא. וע"כ אמר, אם יהיה אלקים עימדי, כמו שחלמתי, והיה ה' לי לאלקים. אני אהיה מושך ברכות ממעיין הנחל של הכל, בינה, למקום הזה שנקרא, אלקים.

76

 76 בֹּא רְאֵה, יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּא בָּאֶמְצַע, הַכֹּל הוּא נוֹטֵל בָּרִאשׁוֹנָה מֵהַמָּקוֹר שֶׁל הַכֹּל, וְאַחַר שֶׁיַּגִּיעַ אֵלָיו, מִמֶּנּוּ שׁוֹפֵעַ וּמַמְשִׁיךְ לַמָּקוֹם הַזֶּה, מַשְׁמָע שֶׁכָּתוּב וְהָיָה ה' לִי - בָּרִאשׁוֹנָה, וְאַחַר הַכֹּל - לֵאלֹהִים. כְּמוֹ שֶׁאֱלֹהִים יִהְיֶה שׁוֹמֵר וְעוֹשֶׂה לִי כָּל אוֹתָן הַטּוֹבוֹת, אַף אֲנִי אֶהְיֶה מוֹשֵׁךְ לוֹ מֵהַמָּקוֹם שֶׁלִּי כָּל אוֹתָן הַבְּרָכוֹת, וְיִתְחַבֵּר בּוֹ הַקֶּשֶׁר שֶׁל הַכֹּל. מָתַי? וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי, כְּשֶׁאֶהְיֶה יוֹשֵׁב בַּדַּרְגָּה שֶׁלִּי, וְאֶהְיֶה יוֹשֵׁב בַּדַּרְגָּה שֶׁל שָׁלוֹם לְתַקֵּן אֶת בֵּית אָבִי, וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם דַּוְקָא, אָז וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹהִים.

 76 תָּא חֲזֵי יִשְׂרָאֵל דְּאִיהוּ בְּאֶמְצָעִיתָא, כֹּלָּא נָטִיל הוּא בְּקַדְמִיתָא מִמְּקוֹרָא דְּכֹלָּא, וּלְבָתַר דְּיִמְטֵי לֵיהּ, מִנֵּיהּ, נָגִיד וְאַמְשִׁיךְ לְהַאי אֲתַר, מַשְׁמַע דִּכְתִיב, וְהָיָה יְיָ לִי בְּקַדְמִיתָא, וּלְבָתַר כֹּלָּא לֵאלהִים. כְּמָה דְּאֱלֹהִים, יְהֵא נָטִיר וְעָבִיד לִי, כָּל אִלֵּין טָבָאן, אוּף אֲנָא אֱהֵא מָשִׁיךְ לֵיהּ מֵאֲתַר דִּילִי כָּל אִינוּן בִּרְכָאן, וְיִתְחַבַּר קִשְׁרָא דְּכֹלָּא בֵּיהּ. אֵימָתַי, (בראשית כח) וְשַׁבְתִּי בְּשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי, כַּד אֱהֵא יָתִיב בְּדַרְגָּא דִילִי, וְאֱהֵא יָתִיב בְּדַרְגָּא דְּשָׁלוֹם לְתַקְּנָא בֵּית אָבִי, וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם דַּיְיקָא, כְּדֵין וְהָיָה יְיָ לִי לֵאלהִים.

bo re'eh, yisra'el shehu ba'emtza, hakol hu notel bari'shonah mehammakor shel hakol, ve'achar sheiagia elav, mimmennu shofea umamshich lammakom hazzeh, mashma shekatuv vehayah 'he li - bari'shonah, ve'achar hakol - le'lohim. kemo she'elohim yihyeh shomer ve'oseh li kal otan hattovot, af ani ehyeh moshech lo mehammakom shelli kal otan haberachot, veyitchaber bo hakkesher shel hakol. matay? veshavtti veshalom el beit avi, keshe'ehyeh yoshev badargah shelli, ve'ehyeh yoshev badargah shel shalom letakken et beit avi, veshavtti veshalom davka, az vehayah 'he li le'lohim

ta chazei yisra'el de'ihu be'emtza'ita, kolla natil hu bekadmita mimmekora decholla, ulevatar deyimtei leih, minneih, nagid ve'amshich leha'y atar, mashma dichtiv, vehayah adonay li bekadmita, ulevatar kolla le'lhim. kemah de'elohim, yehe natir ve'avid li, kal illein tava'n, uf ana ehe mashich leih me'atar dili kal inun bircha'n, veyitchabar kishra decholla beih. eimatay, (vr'shyt chch) veshavtti beshalom el beit avi, kad ehe yativ bedarga dili, ve'ehe yativ bedarga deshalom letakkena beit avi, veshavtti veshalom dayeyka, kedein vehayah adonay li le'lhim

Translations & Notes

ישראל שבאמצע הכל, בקו האמצעי, מקבל השפע תחילה ממקור הכל, מבינה, ולאחר שהשפע יגיע אליו, מעביר וממשיך אותו למקום, הנוקבא. שכתוב מתחילה, והיה ה' לי, שיקבל תחילה, ואח"כ כתוב, לאלקים, הנוקבא, שישפיע אח"כ לנוקבא. כמו שאלקים ישמרני ויעשה לי כל הטובות האלו, כן אני אמשיך לו ממקומי, מז"א, כל אלו הברכות, ויתחבר בו קשר הכל, היסוד. מתי? כשאהיה שלם במדרגה שלי, ת"ת, ואהיה שלם במדרגת שלום, יסוד, לתקן בית אבי, הנוקבא, כמ"ש, ושַבתי בשלום אל בֵית אבי. ושבתי בשלום, היסוד, אז, והיה ה' לי לאלקים.