67

 67 דָּבָר אַחֵר וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ - בִּזְמַן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּא לְהִתְחַבֵּר עִם כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו, בִּזְמַן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָיָה מִתְחַבֵּר בָּהֶם בְּיִשְׂרָאֵל, מִשּׁוּם שֶׁהֵם נוֹטְלִים לְבַדָּם, וְלֹא חִבּוּר שֶׁל עַמִּים עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת עִמָּם. מִשּׁוּם כָּךְ, (במדבר כט) בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת תִּהְיֶה לָכֶם, שֶׁהֲרֵי בַּזְּמַן הַזֶּה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְבַדּוֹ בְּחִבּוּר אֶחָד עִם יִשְׂרָאֵל, שֶׁכָּתוּב בָּהֶם לְמַעַן אַחַי וְרֵעַי, כְּמוֹ שֶׁבֵּאֲרוּהָ.

 67 תָּא חֲזֵי, וְלֹא יָכוֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכָל הַנִּצָּבִים, אִלֵּין אִינוּן כָּל דְּקָיְימֵי לְאִתְּזָנָא וּלְאִתְשַׁקְיָיא מִנֵּיהּ. וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ (דף רח ע''ב) בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו. אִתּוֹ, דָּא כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. אֶחָיו, אִלֵּין שְׁאָר רְתִיכִין חֲיָילִין, דִּכְתִיב בְּהוּ (תהלים קכב) לְמַעַן אֲחַי וְרֵעָי. דָּבָר אַחֵר, וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ. בְּזִמְנָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אָתֵי לְאִזְדַּוְּוגָא בִּכְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל. בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו, בְּזִמְנָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא הֲוָה מִתְחַבֵּר בְּהוּ בְּיִשְׂרָאֵל, בְּגִין דְּאִינוּן נָטְלֵי בִּלְחוֹדַיְיהוּ, וְלָא חִבּוּרָא דְּעַמִּין עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת בַּהֲדַיְיהוּ. בְּגִין כָּךְ (במדבר כט) בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת תִּהְיֶה לָכֶם. דְּהָא בְּזִמְנָא דָא, אִיהוּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בִּלְחוֹדוֹי, בְּחִבּוּרָא חָדָא עִם יִשְׂרָאֵל, דִּכְתִיב בְּהוּ אֲחַי וְרֵעָי כְּמָה דְאוּקְמוּהָ.

davar acher velo amad ish itto - bizman shehakkadosh baruch hu ba lehitchaber im keneset yisra'el. behitvada yosef el echav, bizman shehakkadosh baruch hu hayah mitchaber bahem beyisra'el, mishum shehem notelim levadam, velo chibur shel ammim ovedei avodat kochavim umazzalot immam. mishum kach, (vmdvr cht) bayom hashemini atzeret tihyeh lachem, sheharei bazzeman hazzeh hakkadosh baruch hu levado bechibur echad im yisra'el, shekatuv bahem lema'an achay vere'ay, kemo shebe'aruha

ta chazei, velo yachol yosef lehit'apek lechal hannitzavim, illein inun kal dekayeymei le'ittezana ule'itshakyay minneih. velo amad ish itto (df rch ''v) behitvada yosef el echav. itto, da keneset yisra'el. echav, illein she'ar retichin chayaylin, dichtiv behu (thlym kchv) lema'an achay vere'ay. davar acher, velo amad ish itto. bezimna dekudesha berich hu atei le'izdavevga bikeneset yisra'el. behitvada yosef el echav, bezimna dekudesha berich hu havah mitchaber behu beyisra'el, begin de'inun natelei bilchodayeyhu, vela chibura de'ammin ovedei avodat kochavim umazzalot bahadayeyhu. begin kach (vmdvr cht) bayom hashemini atzeret tihyeh lachem. deha bezimna da, ihu kudesha berich hu bilchodoy, bechibura chada im yisra'el, dichtiv behu achay vere'ay kemah de'ukemuha

Translations & Notes

כתוב, ולא יכול יוסף להתאפק לכל הניצבים עליו, הם כל העומדים לזון ןלשתות ממנו, שהיסוד הנקרא, יוסף, לא יכול להתאפק, שלא לתת להם שיפעם.
ולא עמד איש איתו, בהתוודע יוסף אל אחיו. איתו, זוהי כנסת ישראל, הנוקבא. שלא עמד איש איתה, בהתוודע, בעת הזיווג, כי זיווג מכונה ידיעה. אחיו, אלו הם שאר המרכבות והצבאות, כמ"ש, למען אחיי ורעיי. שבשבילם נזדווג עם הנוקבא, לתת להם שיפעם. ושיעור הכתוב הוא, בהתוודע יוסף, שנזדווג יוסף עם השכינה בשביל אחיו. כי, אל, פירושו בשביל.
וכן בזמן שהקב"ה בא להזדווג עם כנסת ישראל, כמ"ש, בהתוודע יוסף אל אחיו, כשהקב"ה היה מתחבר בישראל, לא עמד איש מהאומות איתו, בעת זיווגו עם הנוקבא. משום שהם בלבדם מקבלים אז מהארת הזיווג, ואין חיבור מהעמים עכו"ם עימהם, משום זה כתוב, ביום השמיני עצרת תהיה לכם. כי בזמן ההוא הקב"ה בחיבור אחד עם ישראל בלבדם, כמ"ש בהם, אחיי ורעיי.

68

 68 רַבִּי יֵיסָא פָּתַח הַפָּסוּק, בִּזְמַן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יָקִים אֶת כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל מִן הֶעָפָר וְיִרְצֶה לְהִנָּקֵם נְקָמָה מֵעַמִּים עוֹבְדֵי כוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, אֲזַי כָּתוּב (ישעיה סג) וּמֵעַמִּים אֵין אִישׁ אִתִּי, וְכָתוּב כָּאן וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כָּל יְמֵי עוֹלָם.

 68 רִבִּי יֵיסָא פָּתַח קְרָא, בְּזִמְנָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יוֹקִים לָהּ לִכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל מֵעַפְרָא, וְיִבָּעֵי לְאִנָּקְמָא נִקְמָתָא מֵעַמְּמַיָא עוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, כְּדֵין כְּתִיב, (ישעיה סג) וּמֵעַמִים אֵין אִישׁ אִתִּי. וּכְתִיב הָכָא, וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו. כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (ישעיה סג) וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כָּל יְמֵי עוֹלָם.

rabi yeisa patach hapasuk, bizman shehakkadosh baruch hu yakim et keneset yisra'el min he'afar veyirtzeh lehinnakem nekamah me'ammim ovedei chochavim umazzalot, azay katuv (ysh'yh sg) ume'ammim ein ish itti, vechatuv ka'n velo amad ish itto behitvada yosef el echav, kemo shenne'emar vaynattelem vaynase'em kal yemei olam

ribi yeisa patach kera, bezimna dekudesha berich hu yokim lah lichneset yisra'el me'afra, veyiba'ei le'innakema nikmata me'ammemaya ovedei avodat kochavim umazzalot, kedein ketiv, (ysh'yh sg) ume'amim ein ish itti. uchetiv hacha, velo amad ish itto behitvada yosef el echav. kemah de'at amer, (ysh'yh sg) vaynattelem vaynase'em kal yemei olam

Translations & Notes

בזמן הגאולה, שהקב"ה יקים את כנסת ישראל מעפר, וירצה לנקום נקמתו מעמים עובדי עכו"ם, אז כתוב, ומעמים אין איש איתי. כמ"ש כאן, ולא עמד איש איתו בהתוודע יוסף אל אחיו. וכמ"ש, וינטלֵם וינשאֵם כל ימי עולם.
כתוב, בזמן הגאולה, ומעמים אין איש איתי, שאין שום כוח מס"א שיוכל להפריעו מזה, כן הוא פירוש הכתוב, ולא עמד איש איתו, ששום כוח מס"א לא עמד איתו להפריעו מלהתוודע אל אחיו. וכן נאמר, וינטלֵם וינשאֵם כל ימי עולם, שהגביה את ישראל למעלה, באופן שכל כוח שבעולם לא יזיק אותם.

69

 69 וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק. רַבִּי חִזְקִיָּה פָּתַח וְאָמַר, (תהלים קכג) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם. הַפָּסוּק הַזֶּה בֵּאֲרוּהוּ וְנִתְבָּאֵר, אֲבָל בֹּא רְאֵה, אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי, וְכָתוּב (תהלים קכא) אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים. אֶלָּא, זֶה לְמַעְלָה וְזֶה לְמַטָּה. אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים - זֶה לְמַעְלָה, כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ בְּרָכוֹת מִמַּעְלָה לְמַטָּה, מֵהֶהָרִים הַלָּלוּ הָעֶלְיוֹנִים לִמְשֹׁךְ מֵהֶם בְּרָכוֹת לִכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל שֶׁמִּתְבָּרֶכֶת מֵהֶם. אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי, לְצַפּוֹת וּלְחַכּוֹת לְאוֹתָן בְּרָכוֹת שֶׁיּוֹרְדוֹת מִשָּׁם לְמַטָּה.

 69 וְלֹא יָכוֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק, רִבִּי חִזְקִיָּה פָּתַח וְאָמַר, (תהלים קכג) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיּוֹשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם, הַאי קְרָא אוּקְמוּהָ וְאִתְּמָר. אֲבָל תָּא חֲזֵי, אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי, וּכְתִיב, (תהלים קכא) אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים. אֶלָּא, דָּא לְעֵילָא וְדָא לְתַתָּא. אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים, דָּא לְעֵילָא. בְּגִין לְאַמְשָׁכָא בִּרְכָאן מֵעֵילָא לְתַתָּא, מֵאִלֵּין הָרִים עִלָּאִין, לְאַמְשָׁכָא מִנַּיְיהוּ בִּרְכָאן לִכְנֶסֶת יִשְׂרָאֵל דְּאִתְבָּרְכָא מִנַּיְיהוּ. אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי, לְמִצְפֵּי וּלְחַכָּאָה לְאִנּוּן בִּרְכָאן דְּנָחֲתוּ מִתַּמָּן לְתַתָּא.

velo yachol yosef lehit'apek. rabi chizkiah patach ve'amar, (thlym kchg) shir hamma'alot eleicha nasa'ti et einay hayoshevi bashamayim. hapasuk hazzeh be'aruhu venitba'er, aval bo re'eh, eleicha nasa'ti et einay, vechatuv (thlym kch) esa einay el heharim. ella, zeh lema'lah vezeh lemattah. esa einay el heharim - zeh lema'lah, kedei lehamshich berachot mimma'lah lemattah, meheharim hallalu ha'elyonim limshoch mehem berachot lichneset yisra'el shemmitbarechet mehem. eleicha nasa'ti et einay, letzapot ulechakot le'otan berachot sheioredot misham lemattah

velo yachol yosef lehit'apek, ribi chizkiah patach ve'amar, (thlym kchg) shir hamma'alot eleicha nasa'ti et einay hayoshevi bashamayim, ha'y kera ukemuha ve'ittemar. aval ta chazei, eleicha nasa'ti et einay, uchetiv, (thlym kch) esa einay el heharim. ella, da le'eila veda letatta. esa einay el heharim, da le'eila. begin le'amshacha bircha'n me'eila letatta, me'illein harim illa'in, le'amshacha minnayeyhu bircha'n lichneset yisra'el de'itbarecha minnayeyhu. eleicha nasa'ti et einay, lemitzpei ulechaka'ah le'innun bircha'n denachatu mittamman letatta

Translations & Notes

ולא יכול יוסף להתאפק, הוא כמ"ש, שיר המעלות אליך נשאתי את עיניי היושבי בשמים. וכתוב, אשא עיניי אל ההרים. אשא עיניי אל ההרים, הוא למעלה, לז"א, כדי להמשיך ברכות ממעלה למטה, אל הנוקבא, מהרים עליונים, כמ"ש, אין הרים אלא אבות, שהם חג"ת דז"א, להמשיך מהם ברכות לכנסת ישראל, המתברכת מהם. אליך נשאתי את עיניי, הוא למטה לנוקבא, לצפות ולחכות לאלו הברכות היורדים משם, מז"א, למטה, לנוקבא.