126

 126 אָמַר רַבִּי אַבָּא, וַדַּאי נֶחֱלַשׁ רָגְזוֹ שֶׁל עֵשָׂו בְּשָׁעָה שֶׁרָאָה אֶת יַעֲקֹב. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁהֲרֵי הִסְכִּים עִמּוֹ אוֹתוֹ מְמֻנֶּה שֶׁל עֵשָׂו, וְעַל זֶה לֹא יָכֹל עֵשָׂו לִשְׁלֹט בְּרָגְזוֹ, שֶׁהֲרֵי כָּל הַדְּבָרִים שֶׁל הָעוֹלָם הַזֶּה תְּלוּיִים לְמַעְלָה, וּכְשֶׁהִסְכִּימוּ לְמַעְלָה בַּתְּחִלָּה - הִסְכִּימוּ לְמַטָּה. הַשִּׁלְטוֹן אֵינוֹ לְמַטָּה עַד שֶׁנִּתָּן הַשִּׁלְטוֹן לְמַעְלָה, וְהַכֹּל תָּלוּי זֶה בָּזֶה.

 126 אָמַר רִבִּי אַבָּא וַדַּאי אִתְחַלַּשׁ רוּגְזֵיהּ דְּעֵשָׂו בְּשַׁעְתָּא דְחָמָא לֵיהּ לְיַעֲקֹב. מַאי טַעְמָא, בְּגִין דְּהָא אִסְתַּכַּם בַּהֲדֵיהּ הַהוּא מְמַנָּא דְעֵשָׂו. וְעַל דָא לָא יָכִיל עֵשָׂו לְשַׁלְטָאָה בְּרוּגְזֵיהּ, דְּהָכִי כָּל מִלִּין דְּהַאי עַלְמָא תַּלְיָין לְעֵילָא. וְכַד אִסְתַּכְּמוּ לְעֵילָא בְּקַדְמִיתָא אִסְתַּכְּמוּ לְתַתָּא. שָׁלְטָנוּתָא לָאו אִיהוּ לְתַתָּא עַד דְּאִיתְיָהִיב שָׁלְטָנוּתָא לְעֵילָא, וְכֹלָּא דָּא בְּדָא תַלְיָא:

amar rabi aba, vada'y nechelash ragezo shel esav besha'ah shera'ah et ya'akov. mah hatta'am? mishum sheharei hiskim immo oto memunneh shel esav, ve'al zeh lo yachol esav lishlot beragezo, sheharei kal hadevarim shel ha'olam hazzeh teluyim lema'lah, ucheshehiskimu lema'lah battechillah - hiskimu lemattah. hashilton eino lemattah ad shennittan hashilton lema'lah, vehakol taluy zeh bazeh

amar ribi aba vada'y itchallash rugezeih de'esav besha'tta dechama leih leya'akov. ma'y ta'ma, begin deha isttakam bahadeih hahu memanna de'esav. ve'al da la yachil esav leshalta'ah berugezeih, dehachi kal millin deha'y alma talyayn le'eila. vechad isttakemu le'eila bekadmita isttakemu letatta. shaletanuta la'v ihu letatta ad de'ityahiv shaletanuta le'eila, vecholla da beda talya

Translations & Notes

ודאי הוא שנחלש כעסו של עשו בשעה שראה את יעקב, משום שהסכים עמו הממונה של עשו, שהשלים עמו והסכים על הברכות. וע"כ לא יכול עשו למשול בכעסו, כי כל הדברים שבעולם הזה תלויים למעלה. וכשמסתכמים למעלה תחילה, מסתכמים גם כן למטה. וכן אין ממשלה למטה, עד שניתנה הממשלה מלמעלה. וכן הכל תלוי זה בזה. שכל הנעשה בעולם הזה, תלוי במה שנעשה מלמעלה.
יעבר נא אדנִי לפני עבדו

127

 127 יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי וגו'. אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, הַיְנוּ מַה שֶּׁאָמַרְנוּ בַּתְּחִלָּה, שֶׁיַּעֲקֹב לֹא רָצָה עַכְשָׁו אוֹתָן בְּרָכוֹת רִאשׁוֹנוֹת שֶׁבֵּרְכוֹ אָבִיו, [מִשּׁוּם שֶׁכָּתוּב (איכה ג) טוֹב לַגֶּבֶר כִּי יִשָּׂא עֹל בִּנְעוּרָיו, וְכָתוּב (משלי לא) וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן] וַעֲדַיִן לֹא הִתְקַיְּמוּ בוֹ אֲפִלּוּ אֶחָד מֵהֶם, מִשּׁוּם שֶׁהֶעֱבִיר אוֹתָם לְסוֹף הַיָּמִים בְּשָׁעָה שֶׁיִּצְטָרְכוּ לְבָנָיו מוּל כָּל עַמֵּי הָעוֹלָם.

 127 יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי וְגו'. אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, הַיְינוּ דְקָאַמְרִינָן בְּקַדְמִיתָא דְּיַעֲקֹב לָא בָּעָא הַשְׁתָּא אִינוּן בִּרְכָאן קַדְמָאי דְּבָרְכֵיהּ אֲבוֹי. (ס''א בגין דכתיב, (איכה ג) טוב לגבר כי ישא על בנעוריו. וכתיב (משלי לא) ותשחק ליום אחרון) וַעֲדַיִין לָא אִתְקַיְימוּ בֵּיהּ אֲפִילּוּ חַד מִנַּיְיהוּ. בְּגִין דְּסָלִיק לוֹן לְסוֹף יוֹמַיָא בְּשַׁעְתָּא דְּאִצְטְרִיכוּ לִבְנוֹי לְגַבֵּי כָּל עַמִּין דְּעַלְמָא.

ya'avar na adoni lifnei avdo va'ani etnahalah le'itti vgv'. amar rabi el'azar, haynu mah she'amarnu battechillah, sheia'akov lo ratzah achshav otan berachot ri'shonot sheberecho aviv, [mishum shekatuv (ychh g) tov lagever ki yisa ol bin'urav, vechatuv (mshly lo) vattischak leyom acharon] va'adayin lo hitkayemu vo afillu echad mehem, mishum shehe'evir otam lesof hayamim besha'ah sheiitztarechu levanav mul kal ammei ha'olam

ya'avar na adoni lifnei avdo va'ani etnahalah le'itti vegv'. amar ribi el'azar, hayeynu deka'amrinan bekadmita deya'akov la ba'a hashtta inun bircha'n kadma'y devarecheih avoy. (s'' vgyn dchtyv, (ychh g) tvv lgvr chy ysh l vn'vrv. vchtyv (mshly lo) vtshchk lyvm chrvn) va'adayin la itkayeymu beih afillu chad minnayeyhu. begin desalik lon lesof yomaya besha'tta de'itzterichu livnoy legabei kal ammin de'alma

Translations & Notes

יעבר נא אדנִי. יעקב לא רצה עתה לקבל אלו הברכות הראשונות שברכו אביו. ועוד לא נתקיימה בו אפילו אחת מהן, משום שדחה אותן לאחרית הימים, שתוצרכנה אז לבניו, להשתמש בהן כנגד כל אומות העולם.

128

 128 וְלָכֵן בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר עֵשָׂו נִסְעָה וְנֵלֵכָה, וּנְחַלֵּק הָעוֹלָם הַזֶּה כְּאֶחָד וְנִשְׁלֹט כְּאֶחָד - מָה אָמַר יַעֲקֹב? יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ. יַקְדִּים עֵשָׂו שִׁלְטוֹנוֹ עַכְשָׁו בָּעוֹלָם הַזֶּה, יַעֲבָר נָא, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (מיכה ב) וַיַּעֲבֹר מַלְכָּם לִפְנֵיהֶם וַה' בְּרֹאשָׁם, הַקְדֵּם אַתָּה שִׁלְטוֹנְךָ בַּתְּחִלָּה בָּעוֹלָם הַזֶּה - וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי, אֲנִי אַעֲלֶה עַצְמִי לְאוֹתוֹ עוֹלָם הַבָּא וּלְסוֹף הַיָּמִים, לְאוֹתָם יָמִים שֶׁהוֹלְכִים לְאַט.

 128 וּבְגִין כָּךְ בְּשַׁעְתָּא דְּאָמַר עֵשָׂו נִסְעָה וְנֵלֵכָה, וְנִפְלוּג הַאי עַלְמָא כְּחֲדָא וְנִשְׁלוֹט כְּחֲדָא. מַה אָמַר, יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ. יַקְדִּים עֵשָׂו שָׁלְטָנֵיהּ הַשְׁתָּא בְּהַאי עַלְמָא. יַעֲבָר נָא, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר, (מיכה ב) וַיַּעֲבוֹר מַלְכָּם לִפְנֵיהֶם וַיְיָ בְּרֹאשָׁם, אַקְדִּים אַנְתְּ שׁוּלְטָנוּתָךְ בְּקַדְמִיתָא בְּהַאי עַלְמָא, וַאֲנִי אֶתְנַהֲלָה לְאִטִּי. אֲנָא אֲסַלֵּק גַּרְמִי לְהַהוּא עַלְמָא דְאָתֵי וּלְסוֹף יוֹמַיָא לְאִינוּן יוֹמַיָא דְאָזְלִין לְאַט.

velachen besha'ah she'amar esav nis'ah venelechah, unechallek ha'olam hazzeh ke'echad venishlot ke'echad - mah amar ya'akov? ya'avar na adoni lifnei avdo. yakdim esav shiltono achshav ba'olam hazzeh, ya'avar na, kemo shenne'emar (mychh v) vaya'avor malkam lifneihem va'he bero'sham, hakdem attah shiltonecha battechillah ba'olam hazzeh - va'ani etnahalah le'itti, ani a'aleh atzmi le'oto olam haba ulesof hayamim, le'otam yamim sheholechim le'at

uvegin kach besha'tta de'amar esav nis'ah venelechah, veniflug ha'y alma kechada venishlot kechada. mah amar, ya'avar na adoni lifnei avdo. yakdim esav shaletaneih hashtta beha'y alma. ya'avar na, kemah de'at amer, (mychh v) vaya'avor malkam lifneihem va'adonay bero'sham, akdim ant shuletanutach bekadmita beha'y alma, va'ani etnahalah le'itti. ana asallek garmi lehahu alma de'atei ulesof yomaya le'inun yomaya de'azelin le'at

Translations & Notes

ומשום זה, בשעה שאמר עשו, נסעה ונלכה, נחלק את העולם הזה בינינו, ונשלוט בו יחד. אמר יעקב, יעבר נא אדנִי לפני עבדו. שפירושו, יקדים עשו שליטתו עתה בעולם הזה. יעבר נא, הוא לשון קְדימה. כמ"ש, ויעבור מלכם לפניהם וה' בראשם, שיעקב אמר לו, הקדם אתה את שליטתך בתחילה בעולם הזה. ואני אתנהלה לאטי, ואני אעלה את עצמי לעולם הבא. ולאחרית הימים, לאלו הימים ההולכים לאט.