174 וּבוֹ שׁוֹרָה לְהִתַּקֵּן בִּשְׁנֵים עָשָׂר שְׁבָטִים, וּבוֹ שׁוֹרָה מַלְכוּת הָרָקִיעַ לְהִוָּדַע בָּאָרֶץ. וְסוֹד זֶה, שֶׁכָּל הַתְחָלָה שֶׁבָּאָה לְהִתְוַדֵּעַ, הִיא בְקַשְׁיוּת, וְעַל זֶה יֵשׁ בָּהּ דִּין שֶׁל מָוֶת וּמִשָּׁם מִתְיַשֶּׁבֶת.

 174 וּבֵיהּ שַׁרְיָא לְאִתְתַּקְּנָא בִּתְרֵיסַר שִׁבְטִין, וּבֵיהּ שַׁרְיָא מַלְכוּתָא דִרְקִיעָא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא בְּאַרְעָא. וְרָזָא דָּא, בְּכָל שֵׁירוּתָא דְּאַתְיָא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא בְּקַשְׁיוּ אִיהוּ, וְעַל דָּא אִית בָּהּ דִּינָא דְמוֹתָא וּמִתַּמָּן אִתְיַשְּׁבַת.

uvo shorah lehittakken bishneim asar shevatim, uvo shorah malchut harakia lehivada ba'aretz. vesod zeh, shekal hatchalah sheba'ah lehitvadea, hi vekashyut, ve'al zeh yesh bah din shel mavet umisham mityashevet

uveih sharya le'itettakkena bitreisar shivtin, uveih sharya malchuta dirki'a le'ishttemode'a be'ar'a. veraza da, bechal sheiruta de'atya le'ishttemode'a bekashu ihu, ve'al da it bah dina demota umittamman ityashevat

Translations & Notes

בבנימין מתחלת השכינה להתקן בי"ב השבטים, ובו מתחילה מלכות שמים להתודע בארץ, כי המלך הראשון בישראל, שאול, שהוא מבניו, שזהו, שכל התחלה הבאה להתודע, בקושיות היא באה, וע"כ יש בה דין של מות. ואחר זה היא מתישבת ומתקיימת.

 175 כָּאן כְּשֶׁרוֹצָה לְהִתְתַּקֵּן וְלִטֹּל הַבַּיִת, נַעֲשָׂה דִין בְּרָחֵל, וְאַחַר כָּךְ הִתְתַּקְּנָה לְהִתְיַשֵּׁב. כְּשֶׁרָצָה לְהוֹדִיעַ מַלְכוּת בָּאָרֶץ, שׁוֹרֶה בְּדִין, וְלֹא מִתְיַשֶּׁבֶת הַמַּלְכוּת בְּמָקוֹם כָּרָאוּי עַד שֶׁמִּתְעוֹרֵר דִּין בְּשָׁאוּל לְפִי מַעֲשָׂיו, וְאַחַר כָּךְ הִתְיַשְּׁבָה הַמַּלְכוּת וְנִתְקְנָה.

 175 הָכָא כַּד בָּעָא לְאִתְתַּקְּנָא וּלְנַטְלָא בֵּיתָא אִתְעֲבִיד דִּינָא בְּרָחֵל וּבָתַר כֵּן אִתְתַּקְּנַת לְאִתְיַשְּׁבָא. כַּד בָּעָא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא מַלְכוּתָא בְּאַרְעָא שַׁרְיָא בְּדִינָא. וְלָא אִתְיַשְּׁבַת מַלְכוּתָא בְּדוּכְתָא כְּדְקָא יְאוּת עַד דְּאִתְעַר דִּינָא בִּשָׁאוּל לְפוּם עוֹבָדוֹי, וּלְבָתַר אִתְיַשְּׁבַת מַלְכוּתָא וְאִתְתַּקְּנַת.

ka'n kesherotzah lehitettakken velittol habayit, na'asah din berachel, ve'achar kach hitettakkenah lehityashev. kesheratzah lehodia malchut ba'aretz, shoreh bedin, velo mityashevet hammalchut bemakom kara'uy ad shemmit'orer din besha'ul lefi ma'asav, ve'achar kach hityashevah hammalchut venitkenah

hacha kad ba'a le'itettakkena ulenatla beita it'avid dina berachel uvatar ken itettakkenat le'ityasheva. kad ba'a le'ishttemode'a malchuta be'ar'a sharya bedina. vela ityashevat malchuta beducheta kedeka ye'ut ad de'it'ar dina bisha'ul lefum ovadoy, ulevatar ityashevat malchuta ve'itettakkenat

Translations & Notes

כשרצתה השכינה להתתקן ולקחת הבית, בתקון י"ב השבטים, נעשה הדין ברחל, כי מתה. ואחר זה נתתקנה להתישב. כן כשרצתה המלכות להתודע בארץ, התחילה בדין ולא נתישבה במקומה כראוי. עד שנתעורר הדין בשאול לפי מעשיו, שנהרג בהרי הגלבוע. ולאחר כך נתישבה המלכות בדוד ונתתקנה.

 176 בֹּא רְאֵה, כָּל הַתְחָלָה קָשָׁה וְאַחַר כָּךְ נוֹחָה. בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה הַהַתְחָלָה קָשָׁה, שֶׁכָּל הָעוֹלָם נִדּוֹן כָּל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי מַעֲשָׂיו, וְאַחַר כָּךְ נוֹחָה, סְלִיחָה וְכִפּוּרִים. מִשּׁוּם שֶׁהָרֵאשִׁית הִיא מִשְּׂמֹאל, וְעַל זֶה דִּינָיו קָשִׁים, וְאַחַר כָּךְ מִתְעוֹרֵר הַיָּמִין, וְעַל זֶה נַעֲשֵׂית נוֹחָה.

 176 תָּא חֲזֵי, כָּל שֵׁירוּתָא תַּקִּיף וּלְבָתַר נַיְיחָא. בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֵׁירוּתָא תַּקִּיף. דְּכָל עַלְמָא אִתְדָּן כָּל חַד וְחַד לְפוּם עוֹבָדוֹי, וּלְבָתַר נַיְיחָא סְלִיחָה וְכִפּוּרֵי. בְּגִין דְּשֵׁירוּתָא אִיהוּ מִשְׂמָאלָא וְעַל דָּא דִּינוֹי תַּקִּיפִין, וּלְבָתַר אִתְעַר יָמִינָא וְעַל דָּא הֲוֵי נַיְיחָא.

bo re'eh, kal hatchalah kashah ve'achar kach nochah. bero'sh hashanah hahatchalah kashah, shekal ha'olam nidon kal echad ve'echad lefi ma'asav, ve'achar kach nochah, selichah vechipurim. mishum shehare'shit hi misemo'l, ve'al zeh dinav kashim, ve'achar kach mit'orer hayamin, ve'al zeh na'aseit nochah

ta chazei, kal sheiruta takkif ulevatar nayeycha. bero'sh hashanah sheiruta takkif. dechal alma itdan kal chad vechad lefum ovadoy, ulevatar nayeycha selichah vechipurei. begin desheiruta ihu misma'la ve'al da dinoy takkifin, ulevatar it'ar yamina ve'al da havei nayeycha

Translations & Notes

כל התחלה קשה, ואח"כ באה הַרְוָחָה. בראש השנה ההתחלה קשה, שכל העולם נידון כל אחד ואחד לפי מעשיו. ואחר כך הַרְוָחָה, סליחה וכפרה ביום הכפורים וסוכות. משום שההתחלה היא בשמאל, וע"כ דיניו קשים. ואחר זה נתעורר הימין, כמ"ש שמאלו תחת לראשי. ואחר כך, וימינו תחבקני, ועל כן נעשתה הַרְוָחָה.