231

 231 וְכָל זֶה לָמָּה? מִשּׁוּם שֶׁכָּתוּב (שם) תַּחַת אֲשֶׁר לֹא עָבַדְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרֹב כֹּל. מַה זֶּה מֵרֹב כֹּל? כָּאן מֵרֹב כֹּל, וְשָׁם מֵחֹסֶר כֹּל.

 231 וְכָל דָּא לָמָּה, בְּגִין דִּכְתִיב, (דברים כח) תַּחַת אֲשֶׁר לא עָבַדְתָּ אֶת יְיָ אֱלֹהֶיךָ בְּשִׂמְחָה וּבְטוּב לֵבָב מֵרוֹב כֹּל. מַאי מֵרוֹב כֹּל. הָכָא מֵרוֹב כֹּל, וְהָתָם בְּחֹסֶר כֹּל.

vechal zeh lammah? mishum shekatuv (shm) tachat asher lo avadta et 'he eloheicha besimchah uvetuv levav merov kol. mah zeh merov kol? ka'n merov kol, vesham mechoser kol

vechal da lammah, begin dichtiv, (dvrym chch) tachat asher lo avadta et adonay eloheicha besimchah uvetuv levav merov kol. ma'y merov kol. hacha merov kol, vehatam bechoser kol

Translations & Notes

וכל זה למה הגיע לישראל? משום, תחת אשר לא עבדת את ה' אלקיך בשמחה ובטוב לבב מרוב כל. מהו מרוב כל? כאן מרוב כל, ושם בחסר כל.
היסוד נקרא כל, כמ”ש, כי כל בשמים ובארץ. וכשישראל היו בארץ, היה היסוד מאיר להם, ונאמר מרוב כל. ובחוץ לארץ, בגלות, נאמר, בחסר כל, שאין היסוד מאיר שם. וע"כ נאמר, ועבדת את אויביך, אשר ישלחנו ה' בך ברעב ובצמא ובעירום ובחסר כל.

232

 232 עַד שֶׁיִּתְעוֹרֵר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְיִפְדֶּה אוֹתָם מִבֵּין הָעַמִּים, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (שם ל) וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה. וְכָתוּב אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ וגו'.

 232 עַד דְּיִתְעַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְיִפְרוֹק לוֹן מִבֵּינִי עַמְמַיָא, כְּמָא דְאַתְּ אָמֵר, (דברים ל) וְשָׁב יְיָ אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחַמְךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֶפִיצְךָ יְיָ אֱלהֶיךָ שָׁמָּה. וּכְתִיב אִם יִהְיֶה נִדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמַיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ וְגו':

ad sheiit'orer hakkadosh baruch hu veyifdeh otam mibein ha'ammim, kemo shenne'emar (shm l) veshav 'he eloheicha et shevutecha verichamecha veshav vekibetzcha mikal ha'ammim asher hefitzcha 'he eloheicha shammah. vechatuv im yihyeh nidachacha biktzeh hashamayim misham yekabetzcha vgv

ad deyit'ar kudesha berich hu veyifrok lon mibeini amemaya, kema de'at amer, (dvrym l) veshav adonay eloheicha et shevutecha verichamcha veshav vekibetzcha mikal ha'ammim asher hefitzcha adonay elheicha shammah. uchetiv im yihyeh nidachacha biktzeh hashamayim misham yekabetzcha vegv

Translations & Notes

עד שיתעורר הקב"ה, ויגאל אותנו מבין העמים, כמ"ש, ושב ה' אלקיך את שבותך
ואלה תולדות עשו

 233 וְאֵלֶּה תֹּלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. בֹּא רְאֵה, בְּחַיֵּי יִצְחָק לֹא נִמְנוּ בְּנֵי עֵשָׂו כְּמוֹ שֶׁנִּמְנוּ בְּנֵי יַעֲקֹב, שֶׁהֲרֵי עַד שֶׁלֹּא מֵת יִצְחָק הֵם נִמְנוּ, אֲבָל בְּעֵשָׂו מַה כָּתוּב? וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וָיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו. אַחֲרָיו מַה כָּתוּב? וְאֵלֶּה תֹּלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. מָה הַטַּעַם? מִשּׁוּם שֶׁאֵינוֹ בְּחֶלְקוֹ וּבִירֻשָּׁתוֹ וּבְגוֹרָלוֹ, אֶלָּא יַעֲקֹב וּבָנָיו. וְלָכֵן יַעֲקֹב וּבָנָיו הֵם חֶלְקוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְנִכְנָסִים בַּחֶשְׁבּוֹן. אֲבָל עֵשָׂו שֶׁאֵינוֹ בַּחֵלֶק שֶׁל צַד הָאֱמוּנָה, עָשָׂה חֶשְׁבּוֹנוֹ אַחַר שֶׁמֵּת יִצְחָק, וְנִפְרַד חֶלְקוֹ לְמָקוֹם אַחֵר.

 233 וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. תָּא חֲזֵי, בְּחַיֵּי יִצְחָק לָא אִתְמַנּוּן בְּנוֹי דְעֵשָׂו כְּמָה דְּאִתְמַנּוּן בְּנוֹי דְיַעֲקֹב, דְּהָא עַד לָא מִית יִצְחָק אִתְמַנּוּן. אֲבָל בְּעֵשָׂו מַה כְּתִיב וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו. בַּתְרֵיהּ מַה כְּתִיב וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת עֵשָׂו הוּא אֱדוֹם. מַאי טַעְמָא, בְּגִין דְּהָא בְּחוּלָקֵיהּ וּבְאַחְסַנְתֵיהּ וְעַדְבֵיהּ לָאו אִיהוּ, אֶלָּא יַעֲקֹב וּבְנוֹי. וּבְגִין כָּךְ יַעֲקֹב וּבְנוֹי אִינוּן חוּלָקֵיהּ דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְעָאלִין בְּחוּשְׁבְּנָא. אֲבָל עֵשָׂו דְּלָאו אִיהוּ בְּחוּלָקָא דְּבִסְטַר דִּמְהֵימְנוּתָא, עָבִיד חוּשְׁבְּנֵיהּ לְבָתַר דְּמִית יִצְחָק, וְאִתְפְּרַשׁ חוּלָקֵיהּ לְאֲתַר אָחֳרָא.

ve'elleh toledot esav hu edom. bo re'eh, bechayei yitzchak lo nimnu benei esav kemo shennimnu benei ya'akov, sheharei ad shello met yitzchak hem nimnu, aval be'esav mah katuv? vayigva yitzchak vayamat vaye'asef el ammav zaken useva yamim vayikberu oto esav veya'akov banav. acharav mah katuv? ve'elleh toledot esav hu edom. mah hatta'am? mishum she'eino bechelko uvirushato uvegoralo, ella ya'akov uvanav. velachen ya'akov uvanav hem chelko shel hakkadosh baruch hu venichnasim bacheshbon. aval esav she'eino bachelek shel tzad ha'emunah, asah cheshbono achar shemmet yitzchak, venifrad chelko lemakom acher

ve'elleh toledot esav hu edom. ta chazei, bechayei yitzchak la itmannun benoy de'esav kemah de'itmannun benoy deya'akov, deha ad la mit yitzchak itmannun. aval be'esav mah ketiv vayigva yitzchak vayamat vaye'asef el ammav zaken useva yamim vayikberu oto esav veya'akov banav. batreih mah ketiv ve'elleh toledot esav hu edom. ma'y ta'ma, begin deha bechulakeih uve'achsanteih ve'adveih la'v ihu, ella ya'akov uvenoy. uvegin kach ya'akov uvenoy inun chulakeih dekudesha berich hu ve'a'lin bechushebena. aval esav dela'v ihu bechulaka devistar dimheimnuta, avid chushebeneih levatar demit yitzchak, ve'itperash chulakeih le'atar achora

Translations & Notes

ואלה תולדות עשו .בחיי יצחק לא נמנו בניו של עשו, כמו שנמנו בניו של יעקב. אבל, ויִגוַוע יצחק, כתוב, ואלה תולדות עשו הוא אדום. משום שבחלקו ונחלתו וגורלו של יצחק רק יעקב ובניו. ומשום זה יעקב ובניו, שהם חלקו של הקב"ה, נכנסו בחשבון. אבל עשו, שאינו בצד האמונה, עשה הכתוב חשבונו לאחר שמת יצחק, שאז נפרד חלקו מקדושה למקום אחר.