349 דָּבָר אַחֵר וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים - אֶחָד. אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר - הֲרֵי חָמֵשׁ דְּרָגוֹת אֲחֵרוֹת. רַבִּי יְהוּדָה אָמַר, וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים - גְּבוּרָה. אֵת - יָמִין. כָּל - זֶה וָזֶה (הָאֵלֶּה - אוֹתָם שֶׁנִּתְגַּלּוּ, שֶׁכָּתוּב וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת. דָּבָר אַחֵר, כָּל -). אָמַר רַבִּי יִצְחָק, לִכְלֹל אֶת אַבְרָהָם, שֶׁכָּתוּב וַה' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל.

 349 דָּבָר אַחֵר וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים, חַד. אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר הָא חָמֵשׁ דַּרְגִּין אַחֲרָנִין. ר' יְהוּדָה אָמַר, וַיְדַבֵּר אֱלהִים: גְּבוּרָה. אֶת: יְמִינָא. כָּל: דָּא וְדָא (האלה, אינון דאתגליין דכתיב וכל העם ראים את הקולת דבר אחר כל) אָמַר ר' יִצְחָק, לְאַכְלְלָא אַבְרָהָם דִּכְתִּיב, (בראשית כד) וַיְיָ' בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל.

davar acher vaydaber elohim - echad. et kal hadevarim ha'elleh le'mor - harei chamesh deragot acherot. rabi yehudah amar, vaydaber elohim - gevurah. et - yamin. kal - zeh vazeh (ha'elleh - otam shennitgallu, shekatuv vechal ha'am ro'im et hakkolot. davar acher, kal -). amar rabi yitzchak, lichlol et avraham, shekatuv va'he berach et avraham bakol

davar acher vaydaber elohim, chad. et kal hadevarim ha'elleh le'mor ha chamesh dargin acharanin. r' yehudah amar, vaydaber elhim: gevurah. et: yemina. kal: da veda (h'lh, ynvn d'tglyyn dchtyv vchl h'm r'ym t hkvlt dvr chr chl) amar r' yitzchak, le'achlela avraham dichttiv, (vr'shyt chd) va'adonay ' berach et avraham bakol

Translations & Notes

פירוש אחר. וידבר אלוקים, מדרגה אחת. את כל הדברים האלה לאמור, חמש מדרגות אחרות. שכל מילה היא מדרגה אחת. וידבר אלוקים, גבורה. את, ימין, חסד. כל, חו"ג ביחד. כל, כולל את אברהם, כמ"ש, וה' בירך את אברהם בכל.

 350 הַדְּבָרִים - לִכְלֹל שְׁאָר הַכְּתָרִים הַמְכֻסִּים. הָאֵלֶּה - אֵלּוּ שֶׁהִתְגַּלּוּ, וְכָתוּב וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת. לֵאמֹר - זֶהוּ שֶׁכָּתוּב (משלי יב) אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ. וְכָתוּב (ירמיה ג) לֵאמֹר הֵן יְשַׁלַּח אִישׁ אֶת אִשְׁתּוֹ.

 350 הַדְּבָרִים: לְאַכְלְלָא שְׁאַר כִּתְרִין דְּאִתְכַּסְיָין. הָאֵלֶּה: אִינּוּן דְּאִתְגַּלְּיָין. וּכְתִיב וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת. לֵאמֹר: דָּא הוּא דִּכְתִּיב, (משלי יב) אֵשֶׁת חָיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ. וּכְתִיב, (ירמיה ג) לֵאמֹר הֵן יְשַׁלַּח אִישׁ אֶת אִשְׁתּוֹ.

hadevarim - lichlol she'ar haketarim hamchussim. ha'elleh - ellu shehitgallu, vechatuv vechal ha'am ro'im et hakkolot. le'mor - zehu shekatuv (mshly yv) eshet chayil ateret ba'lah. vechatuv (yrmyh g) le'mor hen yeshallach ish et ishtto

hadevarim: le'achlela she'ar kitrin de'itkasyayn. ha'elleh: innun de'itgalleyayn. uchetiv vechal ha'am ro'im et hakkolot. le'mor: da hu dichttiv, (mshly yv) eshet chayil ateret ba'lah. uchetiv, (yrmyh g) le'mor hen yeshallach ish et ishtto

Translations & Notes

המילה הדברים, הוא לכלול שאר הכתרים שהתכסו. האלה, לכלול אלו שהתגלו וכתוב, וכל העם רואים את הקולות. שהם המתגלים הנכללים באלה. לאמור, כמ"ש, אשת חיל עטרת בעלה, שמורה על השכינה. וכתוב, לאמור הן ישלח איש את אשתו, וכיוון שהמילה לאמור סמוכה אל אישה, מורה על הנוקבא דז"א, השכינה.

 351 אָמַר רַבִּי יִצְחָק, לָמָּה נִתְּנָה תוֹרָה בְּאֵשׁ וַחֲשֵׁכָה, שֶׁכָּתוּב וְהָהָר בֹּעֵר בָּאֵשׁ עַד לֵב הַשָּׁמַיִם חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל. שֶׁכָּל מִי שֶׁיִּשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה, יִנָּצֵל מֵאֵשׁ אַחֶרֶת שֶׁל הַגֵּיהִנָּם וּמֵהַחֹשֶׁךְ שֶׁמַּחְשִׁיכִים כָּל שְׁאָר הָעַמִּים לְיִשְׂרָאֵל, שֶׁבִּזְכוּת אַבְרָהָם נִצְּלוּ יִשְׂרָאֵל מֵאֵשׁ הַגֵּיהִנָּם.

 351 אָמַר ר' יִצְחָק, אֲמַאי אִתְיְהִיבַת אוֹרַיְיתָא בְּאֶשָּׁא וַחֲשׁוֹכָא, דִּכְתִּיב, (דברים ד) וְהָהָר בּוֹעֵר בָּאֵשׁ עַד לֵב הַשָּׁמַיִם חֹשֶׁךְ עָנָן וַעֲרָפֶל. דְּכָל מַאן דְּיִשְׁתָּדַּל בְּאוֹרַיְיתָא, אִשְׁתֵּזִיב מֵאֶשָּׁא אַחֲרָא דְּגֵיהִנָּם, וּמֵחֲשׁוֹכָא דִּמְחַשְׁכִין כָּל שְׁאַר עַמִּין לְיִשְׂרָאֵל, דְּבִזְכוּתֵיהּ דְּאַבְרָהָם אִשְׁתֵּזִיבוּ יִשְׂרָאֵל מֵאֶשָּׁא דְּגֵיהִנָּם.

amar rabi yitzchak, lammah nittenah torah be'esh vachashechah, shekatuv vehahar bo'er ba'esh ad lev hashamayim choshech anan va'arafel. shekal mi sheiishttadel battorah, yinnatzel me'esh acheret shel hageihinnam umehachoshech shemmachshichim kal she'ar ha'ammim leyisra'el, shebizchut avraham nitzelu yisra'el me'esh hageihinnam

amar r' yitzchak, ama'y ityehivat orayeyta be'esha vachashocha, dichttiv, (dvrym d) vehahar bo'er ba'esh ad lev hashamayim choshech anan va'arafel. dechal ma'n deyishttadal be'orayeyta, ishtteziv me'esha achara degeihinnam, umechashocha dimchashchin kal she'ar ammin leyisra'el, devizchuteih de'avraham ishttezivu yisra'el me'esha degeihinnam

Translations & Notes

וההר בוער באש עד לב השמים, חושך ענן וערפל. למה ניתנה התורה באש וחושך? משום שכל מי שעוסק בתורה ניצל מאש של גיהינום, ומחושך שמחשיכים כל שאר העמים לישראל, שבזכותו של אברהם ניצלו ישראל מאש של גיהינום.