370 מִמָּה הֵם נַעֲשׂוּ? שָׁנִינוּ, מֵאוֹתוֹ הַטַּל הָעֶלְיוֹן שֶׁשּׁוֹפֵעַ מִן הָעַתִּיק הַקָּדוֹשׁ. וּכְשֶׁשּׁוֹפֵעַ וְנִמְשָׁךְ לִשְׂדֵה הַתַּפּוּחִים הַקְּדוֹשִׁים, נָטַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׁתֵּי טִפּוֹת כְּפוֹר מֵהֶם וְנִגְלְדוּ, וְנַעֲשׂוּ שְׁתֵּי אֲבָנִים יְקָרוֹת. נָשַׁב בָּהֶן, וְהִתְפַּשְּׁטוּ לִשְׁנֵי לוּחוֹת. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות לב) כְּתוּבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹהִים.

 370 מִמַּה אִתְעָבִידוּ. תָּאנָא, מֵהַהוּא טַלָּא עִלָּאָה, דְּנָגִיד מֵעַתִּיקָא קַדִּישָׁא. וְכַד נָגִיד וְאִתְמְשַׁךְ לַחֲקַל דְּתַפּוּחִין קַדִּישִׁין, נָטַל קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא תְּרֵין כִּפּוֹרֵי מִנַּיְיהוּ, וְאִתְגְּלִידוּ, וְאִתְעָבִידוּ תְּרֵין אַבְנִין יַקִּירִין. נָשַׁב בְּהוּ, וְאִתְפָּשָׁטוּ לִתְרֵין לוּחִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב מַעֲשֵׂה אֱלהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא. כְּמָה דִּכְתִּיב, (דברים ט) כְּתוּבִים בְּאֶצְבַּע אֱלהִים.

mimmah hem na'asu? shaninu, me'oto hattal ha'elyon sheshofea min ha'attik hakkadosh. uchesheshofea venimshach lisdeh hattapuchim hakkedoshim, natal hakkadosh baruch hu shettei tipot kefor mehem venigledu, vena'asu shettei avanim yekarot. nashav bahen, vehitpashetu lishnei luchot. zehu shekatuv ma'aseh elohim hemmah vehammichttav michttav elohim hu, kemo shekatuv (shmvt lv) ketuvim be'etzba elohim

mimmah it'avidu. ta'na, mehahu talla illa'ah, denagid me'attika kadisha. vechad nagid ve'itmeshach lachakal detapuchin kadishin, natal kudesha berich hu terein kiporei minnayeyhu, ve'itgelidu, ve'it'avidu terein avnin yakkirin. nashav behu, ve'itpashatu litrein luchin, hada hu dichtiv ma'aseh elhim hemmah vehammichttav michttav elohim hu. kemah dichttiv, (dvrym t) ketuvim be'etzba elhim

Translations & Notes

ממה נעשו הלוחות? מטל העליון הנמשך מעתיקא קדישא, הכתר, וכשנוזל ונמשך לשדה תפוחים הקדושים, המלכות, לקח מהם הקב"ה שתי כוסות וקפאו ונעשו שתי אבנים יקרות. נפח בהם, והתפשטו לשני לוחות. כמ"ש, מעשה אלוקים המה, והמכתב מכתב אלוקים. כמ"ש, כתובים באצבע אלוקים.

 371 שָׁנִינוּ, אֶצְבַּע אֱלֹהִים - אוֹתָהּ אֶצְבַּע עוֹלָה לַעֲשָׂרָה, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר אֶצְבַּע אֱלֹהִים הִיא. וְכָל אֶצְבַּע וְאֶצְבַּע עוֹלָה לַעֲשָׂרָה, עַד שֶׁנַּעֲשֵׂית יָד שְׁלֵמָה, שֶׁכָּתוּב (שמות יד) וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה.

 371 תָּאנָא, אֶצְבַּע אֱלֹהִים. הַהוּא אֶצְבַּע סָלִיק לַעֲשָׂרָה. כְּמָה דְּאִתְּמַר, אֶצְבַּע אֱלהִים הִיא. וְכָל אֶצְבַּע וְאֶצְבַּע סָלִיק לַעֲשָׂרָה, עַד דְּאִתְעָבִיד יְדָא שְׁלֵימָתָא, דִּכְתִּיב, (שמות יד) וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדוֹלָה.

shaninu, etzba elohim - otah etzba olah la'asarah, kemo shenne'emar etzba elohim hi. vechal etzba ve'etzba olah la'asarah, ad shenna'aseit yad shelemah, shekatuv (shmvt yd) vayar yisra'el et hayad hagedolah

ta'na, etzba elohim. hahu etzba salik la'asarah. kemah de'ittemar, etzba elhim hi. vechal etzba ve'etzba salik la'asarah, ad de'it'avid yeda sheleimata, dichttiv, (shmvt yd) vayar yisra'el et hayad hagedolah

Translations & Notes

אצבע אלוקים. אצבע עולה לעשרה. כי עשר אצבעות הן ע"ס, וכלולות זה מזה, ויש בכל אצבע ע"ס. עד שנעשו יד שלם, כמ"ש, וירא ישראל את היד הגדולה.

 372 אָמַר רַבִּי יְהוּדָה, חָרוּת עַל הַלֻּחֹת - נְקוּבִים הָיוּ הָאֲבָנִים וְנִרְאוּ מִשְּׁנֵי צְדָדִים, חָרוּת חֲקִיקָה שֶׁל חֲקִיקוֹת. אָמַר רַבִּי אַבָּא, מִצַּד זֶה נִרְאֶה הַצַּד הָאַחֵר, וְנִקְרָא מִכָּאן מַה שֶּׁכָּתוּב בַּצַּד הָאַחֵר.

 372 אָמַר ר' יְהוּדָה, חָרוּת עַל הַלֻּחֹת, נְקִיבָן הֲווֹ אַבְנִין, וְאִתְחֲזִיאוּ לִתְרֵין סִטְרִין, חָרוּת גִּלּוּפָא דִּגְלִיפִין. אָמַר ר' אַבָּא, מֵהַאי סִטְרָא אִתְחָזֵי סִטְרָא אַחֲרָא, וְאִתְקְרֵי מֵהָכָא, מַה דִּכְתִּיב בְּסִטְרָא אַחֲרָא.

amar rabi yehudah, charut al halluchot - nekuvim ha'u ha'avanim venir'u mishenei tzedadim, charut chakikah shel chakikot. amar rabi aba, mitzad zeh nir'eh hatzad ha'acher, venikra mika'n mah shekatuv batzad ha'acher

amar r' yehudah, charut al halluchot, nekivan havo avnin, ve'itchazi'u litrein sitrin, charut gillufa diglifin. amar r' aba, meha'y sitra itchazei sitra achara, ve'itkerei mehacha, mah dichttiv besitra achara

Translations & Notes

חרות על הלוחות. נקובים היו כתב האבנים מעֵבר לעֵבר, והכתב נראה משני הצדדים. חרות, פירושו, חקיקת החקיקות, מעבר לעבר. מצד הזה נראה צד האחר, ונקרא מכאן, מה שכתוב בצד האחר.