83

 83 חסר כאן תרגום

 83 מִצְחָא דְּאִיהוּ בְּעִגּוּלָא רַבְרְבָא, פְּקִיחָא אִיהוּ, דָבְּרָנוּ (ס''א דכרנו) דְּכֹלָּא בֵּיהּ. יָדַע בְּכָל מַה דְּאִשְׁתַּדַּל, אֲפִילּוּ בְּלָא אוּמָנָא דְּיוֹלִיף לֵיהּ. אַצְלַח בְּכָל מַה דְּאִשְׁתַּדַּל. וּבְמָמוֹנָא, לְזִמְנִין אַצְלַח, לְזִמְנִין לָא. מִמִּלָּה זְעֵירָא אִסְתָּכַל בְּמִלִּין סַגִּיאִין. נָבוֹן אִקְרֵי. לָא חָיִישׁ לְמִלִּין דְּעָלְמָא, וַאֲפִילּוּ דְּיִנְדַּע דְּיִתְכְּסִיף (דף ע''ב ע''ב) בְּהוּ לָא חָיִישׁ לוֹן, וְלָא שָׁוִי עַל לִבֵּיהּ. רָכִיךְ לִבָּא אִיהוּ.

chsr ch'n trgvm

mitzcha de'ihu be'igula ravreva, pekicha ihu, daberanu (s'' dchrnv) decholla beih. yada bechal mah de'ishttadal, afillu bela umana deyolif leih. atzlach bechal mah de'ishttadal. uvemamona, lezimnin atzlach, lezimnin la. mimmillah ze'eira isttachal bemillin sagi'in. navon ikrei. la chayish lemillin de'alema, va'afillu deyinda deyitkesif (df ''v ''v) behu la chayish lon, vela shavi al libeih. rachich liba ihu

Translations & Notes

אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.
אם המצח בעיגול וגדול, הוא פיקח. זיכרון הכל בו. יודע בכל מה שמשתדל, ואפילו בלא אומן שילמד אותו. מצליח בכל מה שמשתדל. ובכסף, לפעמים מצליח ולפעמים לא. מדָבר קטן הוא מסתכל בדברים גדולים. נקרא נבון. אינו דואג לדברי העולם, ואפילו שידע שיתבייש בהם אינו דואג ואינו שם על ליבו. רך הלב הוא.

84

 84 חסר כאן תרגום

 84 תְּרֵין קְמִיטִין עִלָּאִין רַבְרְבִין בְּמִצְחֵיהּ. חַד קְמִיטָא עַל עֵינָא חַד, וְחַד קְמִיטָא עַל עֵינָא אַחֲרָא. וְאִשְׁתְּכָחוּ תְּלַת קְמִיטִין רַבְרְבִין בְּמִצְחֵיהּ, בְּאִלֵּין דְּעַיְינִין, בַּר קְמִיטָא תַּתָּאָה, דְּאִיהוּ אִתְפְּלַג עַל עַיְינִין. דָּא חָשִׁיב מַחֲשָׁבִין לְגוֹ וְלָא לְבַר. בְּגִין דְּלָא חָשִׁיב לִבְנֵי נָשָׁא בְּעוֹבָדוֹי, וְדָחִיל אִיהוּ לְפוּם שַׁעֲתָא, וְלָא יַתִּיר. לְפַיּוּסָא, אִתְפַּיְּיסָא בְּעוֹבָדוֹי דִּלְבַר מִקָּמֵי בַּר נָשׁ, לָאו אִינּוּן, אֶלָּא לְזִמְנִין כְּרַבְיָא, וּלְזִמְנִין בְּחָכְמָה. דָּא אִיהוּ בְּרָזָא דְּאָת נ', דְּאִיהוּ בִּלְחוֹדוֹי, דְּלָא אִתְכְּלִיל בְּאָת ז'. וְחַלְשָׁא אִיהוּ, דְּלָא אִתְכְּלִיל בְּאִלֵּין אַתְוָון קַדְמָאֵי, אֶלָּא אִסְתְּמִיךְ לְאָת ס' לְאִתְכְּלָלָא בֵּיהּ. וְלָא בְּאַתְוָון קַדְמָאֵי. עַד הָכָא רָזִין דְּחָכְמְתָא דְּמִצְחָא.

chsr ch'n trgvm

terein kemitin illa'in ravrevin bemitzcheih. chad kemita al eina chad, vechad kemita al eina achara. ve'ishttechachu telat kemitin ravrevin bemitzcheih, be'illein de'ayeynin, bar kemita tatta'ah, de'ihu itpelag al ayeynin. da chashiv machashavin lego vela levar. begin dela chashiv livnei nasha be'ovadoy, vedachil ihu lefum sha'ata, vela yattir. lefayusa, itpayeysa be'ovadoy dilvar mikkamei bar nash, la'v innun, ella lezimnin keravya, ulezimnin bechachemah. da ihu beraza de'at n', de'ihu bilchodoy, dela itkelil be'at z'. vechalsha ihu, dela itkelil be'illein atvavn kadma'ei, ella isttemich le'at s' le'itkelala beih. vela be'atvavn kadma'ei. ad hacha razin dechachemeta demitzcha

Translations & Notes

אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
נבהל ברוחו, נושך בלשונו כנחש.
אם ב' קמטים עליונים גדולים במצחו, קמט אחד על עין אחת, וקמט אחד על עין האחרת. ונמצאים ג' קמטים גדולים במצחו, באלו שעל העיניים, וחוץ מהם קמט תחתון הנחלק על העיניים. זה חושב מחשבות בפנימיותו, ואינן נודעות לחוץ, משום שאינו מחשיב בני אדם במעשיו. הוא ירא לשעתו ולא יותר. לריצוי, הוא מתרצה במעשיו החיצוניים לפני בני אדם, והמעשים אינם, אלא לפעמים כמעשה ילד, ולפעמים בחכמה. זהו אות נ' בלבדה, ולא נכלל באות ז'. והוא חלש, מחמת שלא נכלל באותיות הראשונות, אלא נסמך לאות ס' להיכלל בה, ולא באותיות הראשונות. עד כאן סודות החכמה של המצח.
ואתה תחזה בסוד העיניים [ואתה תחזה ברזא דעיינין]

85

 85 חסר כאן תרגום

 85 בְּרָזָא דְּעַיְינִין, בְּרָזָא דְּאָת ס', בְּהַהוּא גַּוְונָא דְּסַחֲרָא לְבַר, וּכְמָה דְּיָתְבָא עֵינָא, דְּיָתְבָא עַל שְׁלִימוּ, דְּלָא שְׁקִיעַ, הַאי לָאו רַמָּאָה הִיא, וְרָחִיק מֵרַמָּאוּתָא, דְּלָא אִית בֵּיהּ כְּלָל.

chsr ch'n trgvm

beraza de'ayeynin, beraza de'at s', behahu gavevna desachara levar, uchemah deyateva eina, deyateva al shelimu, dela shekia, ha'y la'v ramma'ah hi, verachik meramma'uta, dela it beih kelal

Translations & Notes

סוד העיניים, באות ס'. יש להסתכל בצבע, הסובב על העיניים בחוץ. וכמו שהעין יושבת. אם יושבת על מילואה, שאינה שקועה בעומק המצח, זה אינו רמאי, והוא רחוק מרמאות, שאין בו כלל.